Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny amatörfilm (med formatproblem) – Torö 081005-06

  • Ny amatörfilm (med formatproblem) – Torö 081005-06

    Publicerad av poppo på 17 oktober, 2008 vid 14:28

    Nu har jag fått ihop en liten film från stormsöndagen på Torö + morgonen efter. Hade bara 9 minuter filmat totalt så ta det för vad det är – hade man tagit sig mer tid att filma hade ni fått se betydligt tuffare grejer…

    Nu ska det funka att ladda ned den här!

    dr-masse svarade 15 år, 7 månader sedan 17 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • poppo

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 14:42

    ok, så här står det på vimeo:

    Size
    640×480 (for regular video) or 1280×720 (for high definition). Please note, 1440×1080 videos will not be widescreen on Vimeo, you must compress them as 1280×720.

    Använde “Adobe MPG Encoder”, “SVCD 16:9” i Premiere, kan man fixa in “svarta ramar” så det blir rätt? Vad säger filmproffsen?

  • svennebanan

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 14:49

    Kan du inte lägga upp den bland filmer här tills du fått ordning på Vimeo? Sådana vågor borde ju hamna i Surfzone arkivet, som dokumentation till kommande generationer;-.

  • tall-jonny

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 14:51

    Härligt, mera film till folket. Riktigt bra musiksynk i början. När man för första gången får se vågorna vid stenstranden tycker man att det ser stort ut men när man ser surfaren börjar man ana hur stort det egentligen var….:shocked:
    Har ingen aning om tekniken men för mig funkade det här hur bra som helst!

    Surf´s up

  • philippos

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 15:30

    Härlig rulle! Första dagen såg verkligen ut som en typisk Kärringvikendag och en av de bättre helt klart.

    Filip

  • davven

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 18:11

    Tummen upp, riktigt kul och se ..
    Är det väldigt grunt på Torö där det bygger upp de där vågorna nära land?

    Det såg otrevligt ut för vågsurfaren, hoppas han kom under tillräckligt. .
    Lär vara lite goa krafter i det där :laugh:

    Ångrar mig att man inte åkte ner och glodde på skådespelet på södra öland samma
    dag. . . Riktigt kul och se vad Torö levererar!

  • koa

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 18:15

    @poppo 508913 wrote:

    Nu har jag fått ihop en liten film från stormsöndagen på Torö + morgonen efter. Hade bara 9 minuter filmat totalt så ta det för vad det är – hade man tagit sig mer tid att filma hade ni fått se betydligt tuffare grejer…

    MEN – det ser helt kass ut nu. Vet inte om/hur vimeo stödjer widescreen…. Några tips? Klippt i Premiere 6,5 som ett 16:9-projekt…

    http://vimeo.com/1991910

    Sköna kontraster Poppo, och skön rulle!

    ok HDV är 1440x1080i och exportera till ett widescreen 16×9 format så du slipper “spagetti western” a´la “den onde, gode den fule”.
    Format djungeln är skrämmande nu när allt går över från 4×3 “vanlig tv” till 16×9 “widescreen” och alla dess anamorphiska former…
    Standarden är satt till 16×9; Vimeo är på men Youtube tex ligger kvar i 4×3 sunk landet med dålig upplösning….

    Summan av kardemumman är; 16×9 format för Vimeo i högre upplösning, medans för Youtube göra 16×9 i 4×3 frame/ alltså; svart “bars” upp och ner och tappa ytterligare 25% av bilden/ upplösningen…

    Welcome to the jungel Poppo! 😉
    MEN huvudsaken att det blev en skön rulle!

    / Calle N

  • jps

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 18:27

    Mysko format men fin film i alla fall 🙂

  • k-w

    Medlem
    17 oktober, 2008 vid 20:29

    Kalasbra film!
    Surfarna såg lite spinkiga ut och vågorna lite extra toppiga i det formatet men vad gör det. Man är ju van att se dom konstiga formatväxlingarna i Tv:n där vissa kändisar plötsligt verkar ha lagt på sig 20 kg….

  • kastfall

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 04:22

    filmade lite i regnstormen tills kameran la av. e dålig på format, men det ser normalt ut på vimeo. premiere 2,0 exporterade mpeg 4:3.

    http://www.vimeo.com/1997337

  • gurra1978

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 06:55

    Poppo: Kul att se Torö igen på film. Man känner igen förhållandena. Stenstranden såg riktigt otrevligt ut.

    Kastfall: Överraskande bra rulle med coolt intro och slut. Kul att se 08 or ladda i hård vind.

  • fnassel

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 07:33

    Min dator vill inte visa filmerna!

    Måste jag ladda ner något någonstans för att se dem?!

  • poppo

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 08:01

    @kastfall 509042 wrote:

    filmade lite i regnstormen tills kameran la av. e dålig på format, men det ser normalt ut på vimeo. premiere 2,0 exporterade mpeg 4:3.

    http://www.vimeo.com/1997337

    Snyggt! Visar en hel del mer action än jag fick med de 3 minuter filmade kärringviken, grymt mycket bättre filmat/redigerat också! Pelle gick bananas! – shove it / framåt into brytet revben?

    Sen fattar jag inte hur det kan bli 16:9 när du exportet i 4:3…?

    Och tack alla för inputs. Kan det va så att vimeo bara stöder wide i HD? Eller skulle jag helt enkelt exporterat som 4:3 från premiere? Jaja, ska försöka slänga upp den här på surfzone så får vi se om det blir rätt.

  • dude

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 08:01

    Grymt bra film kastfall! Musiken, början o slutet o faktiskt hela filmen med den korniga kvalitén o blurret som gav en härlig fartkänsla – den gav rejält med sug för surf den här den!:laugh: :tongue:

  • robin

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 10:27

    Grymt bra kastfall! Jag var tvungen att kolla igen direkt.

    Poppo, också riktigt kul att få se hur förhållandena var dagen med stort D som jag missade:-)

  • davven

    Medlem
    18 oktober, 2008 vid 11:53
    Fnassel;509063 wrote:
    Min dator vill inte visa filmerna!

    Måste jag ladda ner något någonstans för att se dem?!

    Fnassel, dyk in här!
    http://www.macromedia.com/software/flash/about/

    Uppdatera din flash player, starta om dator eller webläsare om det räcker.
    Fungerar det inte efter detta får du kolla inställningar i brandvägg eller
    webläsare om något är nerstrypt.

    Lycka till..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny amatörfilm (med formatproblem) – Torö 081005-06

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.