Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Ny börjar paket
-
Ny börjar paket
Publicerad av mortin på 19 mars, 2003 vid 15:13Hej!
skulle gärna vilja veta… vilken typ av utröstning som är ok för en nybörjare…. bor vid värnen inga stärre vind hastigheter där 0-10 m/s väger 65 kg… vore bra å få lite tips… är ju fan en djungel av uttryck kvadrat metarar osv…
tack… martin
mortin@home.seanonym-anvandare svarade 22 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Hej Martin
Jag är själv i startgroparna, kommer att köpa min första kite nu till våren. Så råd får du väl inga men tänkte bara skriva vad jag funderar på.
Bor själv vid mälaren så vindarna ligger väl på en 0-10s/m här oxå. Väger själv en 65kg.
Jag inne på att tjacka en Cabrinha CO2 16kvm. Verkar vara en bra nybörjarkite + att många mer erfarna fortfarande kör på den. Finns att spana in på http://www.surfersparadise.nu
Men det är som du säger en djungel och jag har väl bara fattat 50% av allt…..Hoppas du hittar nått som passar.
Droppa en inlägg om du e sugen på att köpa en CO2, vi är två som ska köpa nu, är vi tre kanske vi kan pruta lite till, och sånt är ju alltid trevligt.Henke
-
ok… loter vell ok…. ska ju sega att jag er i thailnd nu =) sug po den ni… moste dra ihop lite pengar so det blir vell kop om 2 -3 monader… ska bara kolla runt lite forts
-
Hejsan Martin!
Jag skulle vilja råda dig till en stabil drake runt 15 kvm! Vi säljer Slingshot, och dem har en modell som heter GTO som är en perfekt nybörjar och fortsättnings drake! Den är stabil men ändå snabb tillräckligt snabb för att du inte ska växa ur den. Kvaliten på Slingshot är otroligt bra, vilket gör att andrahandsvärdet på drakarna också är bra. Så skulle du vilja byta upp dig om ett år så är det inga problem att få en bra slant för dem.
När det gäller brädor, så skulle vilja rekommendera dig en bräda runt 150-160 eller t.o.m. 170! Twintip eller directional beror lite på vilken bakgrund du kommer från. F.d. windsurfare föredrar directional-brädorna och f.d. snowboardåkare föredrar twintips. Vi har just nu specialerbjudande på en Fanatic Ac-Dc 70-30 som är 171 lång. Hör av dig till oss så kan vi fixa ett schysst paketpris till dig på en bra nybörjar/fortsättnings utrustning!
Mvh
Rikard
-
Hej Sebbe
Jag finns i Uppsala. Kommer att skaffa grejor till sommaren.
Själv då?? -
Några bra ställen där?
Kan man kanske krama lite info ur dig?
Vad har du valt för grejor? -
Den som får minst ragg på stranden får åka hem….
Henke
-
Nej! Det är hemskt här!! Inga öppna ytor någonstans! Dock är det riktigt fint på vintern å köra snowboard på isen, men annars finns det inga stränder lr andra ytor att starta på vid vattnet…
kiten är en wipika 8,5m2, 12m2 i naishmått, 2 linors konverterbar till 4, å brädan är en slingshot jarvis, det är alltså en wakestylebräda..hur går det för dig å utrustningen då?
-
Fan va tråkigt o hör. Jag ska precis flytta till Uppsala men har pratat med några som kör här och det verkar som det finns några spots här och där förhoppningsvis.
Ska kolla in rullsand uppe i gävle, verkar som ett riktigt bra ställe, camping och hela skiten om man ska vara där några dagar.
Jag tror jag kommer att tjacka en cabrinha CO2 16m2, väger en 67kg. Vad tror du om den storleken för våra usal vindar här uppe? Köper ett paket så det blir väl en bräda åt wakehållet. Har även mina funderingar på en Slingshot GTO. Har du några erfarenheter av dessa? Det är ju en djungel av märken storlekar, kvalitets synpunkte osv. Steffo har ju en nackdela att de flesta råden kommer från folk som vill kränga iväg sina egna grejor…
Henke
-
Jaha! ok. Ja kanske ses vi nån gång på nåt shysst spot, för jag lär ju behöva åka..
hmm själv väger jag 63 å kör som sagt wipika 8,5m2, 12m2 flatarea. Det räcker gott & väl ska jag säga! Blåser det så blåser det. Om det är lite vind så går det fint å köra på t.ex isen, där det är lätt å restarta om den åker ner, men om du kör så i vattnet så blir det jäkligt jobbigt å restarta.. Och när det väl blåser, jadu, minns speciellt en gång ute på isen, det var kraftiga vinder, fyfan vad jag flög, riktigt läskigt. kunde inte stå stilla med kiten. så jag skulle nog säga att det funkar fint med en lite mindre, billigare oxo. GTO kiten verkar skitgrym, har iofs inte testat bara läst om den, men smakar det så kostar det.
I början så köp en skitkite, det skulle jag göra. Du kommer krasha den tillräckligt många ggr ändå.lycka till
Logga in för att svara.