Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny bräda 2013

  • Ny bräda 2013

    Publicerad av smaskens på 5 juni, 2013 vid 06:40

    Tjenare,

    jag tänkte byta upp mig och försöker hitta en ny kompis att åka på.
    Jag är 169 och väger 69 (+/- 2).
    I 5år har jag haft en Naish Sol 135 från -05 som jag trivs bra med.
    Den har varit min “huvudbräda” och har funkat i alla förhållanden.
    Nu vill jag ha nåt som kan ersätta den som huvudbräda dvs: funkar i medelvind med allt från chop till plattvatten, men som kan utveckla in åkstil med mer hopp och tricks. Åkstil är väl freeride mer än något annat men vill ha nåt som funkar att hoppa med. Gärna något som tar höjd bra.

    Jag har sett mig omkring och sett att brädorna idag är betydligt tunnare i ändarna och inser att det måste ha ha blivit en generationsväxling i brädteknologi.

    Jag har sneglat på följande brädor.
    Nobile T5 134×41
    North Gonzales 134×40
    Cabrinha Spectrum 136 x 41

    Tips och förslag mottages med tacksamhet

    Erik

    skanepaul svarade 10 år, 8 månader sedan 14 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • mikepunisher

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 07:11

    Snegla även på Noblie 2HD. 🙂 Det är en grym bräda som för mig funkar i både chop o plattvatten.

  • mjersen

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 07:31

    liquid force influence!!!! testa den, älska den

  • pepa

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 08:29

    Vad som förvånar mig är att många strapsbrädor blivit så breda. Om jag skulle köra straps (vilket iofs aldrig skulle hända) skulle jag nog hålla mig på 38. Hur bred är din Sol?

  • pepa

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 08:32

    @Pepä 711287 wrote:

    Vad som förvånar mig är att många strapsbrädor blivit så breda. Om jag skulle köra straps (vilket iofs aldrig skulle hända) skulle jag nog hålla mig på 38. Hur bred är din Sol?

    Jag insåg precis att det måste ha att göra med att kajtarna har mycket mer depower nu för tiden. När man inte behöver kontrollera kraften med brädan behövs inte lika bra brädkontroll.

  • blizzy

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 09:06

    Fler tips…
    Blade Sanchez 134×42 är en grym all around-bräda som funkar fint att köra hopp o trick med.. Riktigt sköna straps på den också =)

    Själv kör jag på Blade Deuce 135×41 som är en ren freestyle-bräda.. kan rekommenderas om du vill satsa mer på det. Jag kör den i chop o lättvind också och tycker det funkar fint. Men baserat på din beskrivning låter det som att Sanchez är ett bättre alternativ..

    De flesta brädor idag funkar dock hyfsat bra i de flesta förhållanden och du lär känna ganska stor skillnad från din gamla bräda oavsett vad du väljer. Personligen tycker jag det är skönare att köra en freestyle-bräda i chop än en “all around-bräda” till freestyle, men där är vi nog alla olika =)

  • hagakitesurf-se

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 09:09

    CrazyFly Raptor Pro 132×41

  • t_h_s

    Medlem
    5 juni, 2013 vid 14:51

    Shinn är grymt sköna och det verkar som om nästan alla som testar dem tycker det.
    Hör med Anders på Nolimitsports.se
    Jag lånade ut min Supershinn till en kille i höstas och han åkte direkt bort till Anders och köpte en. Jag tror dock att tex en Monk eller Dundee passar din åkning bäst.

  • blizzy

    Medlem
    7 juni, 2013 vid 12:07

    @T_H_S 711310 wrote:

    Shinn är grymt sköna och det verkar som om nästan alla som testar dem tycker det.
    Hör med Anders på Nolimitsports.se
    Jag lånade ut min Supershinn till en kille i höstas och han åkte direkt bort till Anders och köpte en. Jag tror dock att tex en Monk eller Dundee passar din åkning bäst.

    Shinn är nice! =)

  • rrd_z

    Medlem
    10 juni, 2013 vid 19:20

    brand war !
    så varför inte

    Sugar Skull Pro 137cm

  • blizzy

    Medlem
    11 juni, 2013 vid 07:05

    @RrD_Z 711489 wrote:

    brand war !
    så varför inte

    Krig i all ära, men man kan ju gärna skriva något mer än bara själva modellnamnet =)

  • pjoter

    Medlem
    11 juni, 2013 vid 21:55

    Peps, tror det har hänt rätt mkt på brädorna också.
    Håller själv lätt kant med en 40-42 bred bräda och lättvindsmonstret i det övre registret. Och då drar det ungefär som gamla fuel 17 i sitt övre register. Över 40 bred tycker jag man tappar lite grepp precis i upphoppet när man ska tyskehoppa. det blir lättare man får långa hopp.

    till frågeställningen, försök testa runt. Å testa då gärna en SU-2 prorider, Har kört en del demo med dom och sålt en del och de flesta har tyckt den varit grymt skön. Att den sedan går loss på 3500:- istället för 5500:- och uppåt gör det ju trevligare. Men som sagt, testa om du har nån i närheten, annars kan jag se om jag kan få upp en bräda.

  • r1k

    Medlem
    12 juni, 2013 vid 09:32

    Kör mitt märke, kör mitt som jag eller min kompis säljer. Det är bäst, superbra faktiskt. Helt fantastiskt, ja rent av gudomligt!

  • pjoter

    Medlem
    12 juni, 2013 vid 10:13

    Det säger väl dock en del om att det faktiskt finns många riktigt bra märken i sverige vilket är sjukt kul!

    Sen är det ju som så att man ska testa innan man köper om man kan. Man har grymt olika smak och olika förhållanden.

  • luthor

    Medlem
    13 juni, 2013 vid 08:12

    @Blizzy 711290 wrote:

    Fler tips…
    Blade Sanchez 134×42 är en grym all around-bräda som funkar fint att köra hopp o trick med.. Riktigt sköna straps på den också =)

    Själv kör jag på Blade Deuce 135×41 som är en ren freestyle-bräda.. kan rekommenderas om du vill satsa mer på det. Jag kör den i chop o lättvind också och tycker det funkar fint. Men baserat på din beskrivning låter det som att Sanchez är ett bättre alternativ..

    De flesta brädor idag funkar dock hyfsat bra i de flesta förhållanden och du lär känna ganska stor skillnad från din gamla bräda oavsett vad du väljer. Personligen tycker jag det är skönare att köra en freestyle-bräda i chop än en “all around-bräda” till freestyle, men där är vi nog alla olika =)

    Vad är det för skillnad på Freestyle och All-round? Vilken typ av åkning och vilka tricks (i ren begriplig svenska) kan man tänkas göra i dom olika disciplinerna? Wake, Wave och Speed tror jag mig ha fattat vad det är. Old-school och New-school gör mig dock också lite förvirrad…
    Jag frågar för att jag kollar runt på brädor men lyckas inte fullt ut klura ut vad dom olika modellerna är bra på.

  • blizzy

    Medlem
    14 juni, 2013 vid 07:41

    @Luthor 711612 wrote:

    Vad är det för skillnad på Freestyle och All-round? Vilken typ av åkning och vilka tricks (i ren begriplig svenska) kan man tänkas göra i dom olika disciplinerna? Wake, Wave och Speed tror jag mig ha fattat vad det är. Old-school och New-school gör mig dock också lite förvirrad…
    Jag frågar för att jag kollar runt på brädor men lyckas inte fullt ut klura ut vad dom olika modellerna är bra på.

    Inom brädor (twin tips) tycker jag det finns tre kategorier. Freeride, Freestyle och All-round (som är mitt emellan dom två första).
    Freeride: Egenskaper – Planing, upwind, chop. carving. Bra nybörjarbräda för att lära sig åka och sen för att glida runt en solig dag. Ska plana tidigt, vara enkel att ta höjd med, klara chop (små vågor) och vara lätt att svänga.
    Freestyle: Egenskaper – Pop, rocker, landning, flex, vikt. Bräda för att köra hopp, trick och obstacles (sliders, kickers etc,). Pop o rocker används för att hoppa högre, brädan ska kunna “ta emot” landningen, flexa med åkaren och ha en låg vikt för att vara enkel att lyfta och rotera.

    Sen har du allround som är mer eller mindre mitt emellan. Exempel är Blade Sanchez, som inte är den optimala freeride/nybörjarbrädan utan istället har man satsat på att få till en del freestyle-egenskaper som pop o flex för att den ska vara kul även som erfaren åkare.

    Ovanstående gäller för twintips. Det skulle kunna jämföras med det du benämner som “Wake”. Sen finns det ju även Wave och Speed som du säger, men det är helt andra typer av brädor. Wave då har du en vågbräda, dvs en surfbräda fast i mindre format (en vanlig surfbräda är gjord för att kunna ligga o paddla ut på, vilket ju inte en kajtare behöver, därför kan kitebrädorna göras mindre).
    Speed har jag dålig koll på, men även där använder man en form av surfbräda. Vad jag har sett är dessa oftast större än Wave-brädor och har fler/längre fenor. Påminner lite om en vindsurfbräda (fast så klart inte fullt så stora).

    Är du i början på din kitekarriär och vill kunna lära dig åka, ta höjd, vända, åka i småvågor etc. och sedan utvecklas mer mot hopp och trick – välj en allroundbräda.
    Har du däremot kommit förbi det första halvåret/året på bräda och vill satsa mer/fullt ut på hopp o trick – välj en freestylebräda.

    OBS. Detta är bara min personliga uppfattning om de olika disciplinerna o brädorna. Jag är ingen expert, så varsegoda att rätta mig där jag har fel =)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny bräda 2013

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.