Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Ny Cabrinha/Starkite
-
Om jag förstått det rätt så är det är det som de tycker är det finurliga, att kiten ”tappar” profilen när den är nära att överflyga (och därmed riskera invertera). Därmed stannar kiten och du kör ikapp den (eller i höga vindar så backar den). Med de traditionella struttarna så blir ju ovansidan precis runt strutten ett vindfång som pressar framkanten neråt, med risk för att kiten blir ännu plattare och helt enket inverterar.
Det finns ju fler sätt att lösa inverteringsproblemen, de är ju nästan borta på de flesta kiterna nu väll? Men risken för invertering är ju kvar på nästan alla platta kiter när de ligger i vattnet och det löser ju denna konstruktion inte.
Varför skulle föresten inte krash-rullning inte kallas invertering? Det kvittar väll hur det händer, är kiten ut och in så är den ju inverterad. -
Om det händer i Luften är man rädd att det blir ”tokryck” Slaka linor som trasslar sig, kan också bjuda på intressanta överaskningar
-
gogga wrote:Vad menar du med ”luffning”?
Vind slutar flöda på undersidan på kiten, vinden träffar ovansidan. Kiten flyger inte längre utan ”faller”.
En stabil kite faller bak i fönstret tills linorna sträcks. Vissa kitar inverterar lätt i detta läge.nic
Logga in för att svara.