Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ny Fena från deboichet

Taggad: 

  • swe-16

    Medlem
    4 januari, 2002 vid 18:03

    Hmm..jag såg också denna insändare och måste säga att jag är skeptisk jag också. Så länge man kan segla brädan platt så kanske det funkar men så fort man studsar upp och ner borde det bromsa ganska kraftigt när “tuben” hamnar något snett i förhållande till färdriktningen…samma som för “vingar” INTE roligt att gå på grund med denna heller

    Vänta bara på hur seglen kommer se ut om ett par år om man envisas med att hålla fast vid mast och bomrestriktionerna.

    Det här är den oundvikliga baksidan med materialrestriktioner…suck…

    /Per

  • peter-andersson

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 14:46

    Hur tänker du då? vad får du för bilder? =)

    ///Peter Andersson

  • oscar

    Medlem
    5 januari, 2002 vid 14:52

    Per, det låter som om du är emot materialrestriktioner. Hur vill du att det ska se ut? Hur ska normala surfare utan spons ha en chans att hänga med i materialrallyt om man inte har restriktionerna? Världscupen i race fanns ju förr för de som var bäst men den tog visst död på sig själv.

  • swe-16

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 15:32

    ??? Vad menar du???

  • swe-16

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 15:44

    Oscar,
    Restriktionerna 1 bräda och 3 segel tycker jag är genialiskt tidlös. I princip allt utöver detta skapar en klass som förr eller senare kommer dö ut eftersom det ständigt sker en materialutveckling, vare sig vi vill eller ej. Se bara på vindsurfern, Div I, Div II, och så småningom även Mistral One Design. Visst vore det bra om alla som ville skulle ha råd att tävla och jag är en av de första som skulle vilja se vindsurfingen bli en nationalsport framför fotbollen, men segling har aldrig varit billigt och kommer sannolikt aldrig bli det heller…speciellt inte på högsta elitnivå. (Vindsurfing är dock fortfarande en av de absolut billigaste (och snabbaste) seglingsklasserna).

    Inom några år kommer det finnas prylar på marknaden som seglar skjortan av våra formulautrustningar…då kommer klassen minska igen.

    Jag förstår att man skärper materialbegränsningarna för att anpassa klassen till OS, men jag undrar om man inte gör sig själv en riktig björntjänst faktiskt. Jag är inte fullt så övertygad längre om att Formula skall bli en OS klass….inte än i alla fall…det finns så mycket kvar att utveckla. Wave, Slalom, Freestyle verkar inte utvecklas fullt så mycket varje år…jag tror att man skulle ge Formulan minst två års fri utveckling till för att se var det hamnar.

    mvh

    Per

  • oscar

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 16:22

    MMM det klargjorde lite faktiskt. Men tror du inte att måttbegränsningar kan göra att man lyckas utveckla materialet bättre än om man bara utvecklar större och större prylar. Fri utveckling råder ju faktiskt om man håller sig inom måttgränserna.

    Som det fungerar nu finns ju faktiskt chansen att hänga med i år på prylar från förra säsongen.

    Och en fördel till är ju att man slipper köpa längre och längre master och bommar.

    /Oscar

  • storm

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 16:36

    Dessutom om man inte har begränsningar på fenorna uppstår det ju ett problem att få tillräckligt djupa vatten att segla på.
    har man fenor som är metern eller mer så kan det faktiskt bli jobbigt.
    och om bommarna blir för långa får man inte in dem i bilen samma gäller med masterna (ok man kan ha dem tredelade) brädorna blir för breda att ha på taket, samt seglen även de för långa. Detta leder till att klassen tar död på sig själv eftersom ingen kunde ta sig till tävlingarna. (kanske lite överdrivet men ändå)

  • peter-andersson

    Medlem
    6 januari, 2002 vid 17:24

    “Vänta bara på hur seglen kommer se ut om ett par år om man envisas med att hålla fast vid mast och bomrestriktionerna”

    tänkte bara om du hade några planer redan nu att dela med dej av 😉

    ///Peter A

  • swe-16

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 07:50

    49:er, 18 fotare och samtliga katamaranklasser får man heller inte in i bilen…de lever vidare för det.

    Jag hoppas givetvis inte att utvecklingen kommer gå åt det hållet i all evighet, känns bara som det finns en hel del kvar innnan det kommer plana ut…och att då dra åt begränsningarna i dagsläget kommer definitivt göra att klassen blir omodern inom en snar framtid.

    Om vi skulle kunna plana i 3 m/s så är vi lika osårbara som vilken annan seglinsklass som helst. I princip alla seglingsklasser eftersträvar minst 3 m/s för att starta ett race. Det känns inte som någon omöjlig gräns att nå…inom ett par år…

    För övrigt håller jag givetvis med om att det är otympligt med 1 meter långa fenor 140 cm breda brädor osv osv…för att inte tala om kostnaderna.
    /Per

  • swe-16

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 07:52

    Jag har ju lite hemliga diskussioner med Barry på Gaastra som jag inte kan avslöja än som du förstår…kommer i 2003 års linje 😉

    För att ge dig en idé kan du ju alltid gå in och kolla på de nya reglerna på http://www.formulawindsurfing.com

    mvh

    Per

  • peter-andersson

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 12:56

    Skönt att man ska köra herrklassen nästa år så att man slipper dras med dessa “youth”-brädor. Hur blir det NM? Dessa regler kommer följas exakt eller?

  • swe-16

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 13:17

    Det hela har blivit lite komplext. På styrelsemötet togs beslutet att följa reglerna till punkt och pricka. Efter detta kom förslaget med olika brädor som jag tycker är helt fel för alla utom för juniorer (upp till 15) som faktiskt skulle lida av att köra på våra pråmar. Sannolikt kommer det bli så att vi kör segelbegränsningarna i Sverige och skippar brädrekommendationerna.

    Återkommer med mer info efter nästa styrelsemöte
    mvh
    Per

  • royalbeastieboy

    Medlem
    7 januari, 2002 vid 19:09

    Hej!
    jag kan inte riktigt förstå den rädsla många formulaseglare känner inför material restriktioner. Utan bestämda klassregler som begränsar utformning och material på bräda å rigg känns tävlingarna lite plojaktiga eftersom vägen till seger går till stor del genom materialet. Att hävda att intresset för klassen skulle försvinna om man införde restriktioner kan jag inte riktigt förstå. Som ett exempel i tidigare inlägg sa så lever klasser som 49’er, Laser, 18 fotare m.fl. i allra högsta grad och i de klasserna är reglerna ang. material väldigt hårda. Som tävlingskille måste det väl ändå kännas bättre om tävlingarna avgjordes på någorlunda lika grejer så att seglarens skills fäller avgörandet?

    MVH Emil

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 09:09

    Hej Emil,

    Även om materialet skulle vara lika så är inte alla individer det. Nån väger 100kg och är 195cm, nån annan är 60kg och 160cm.
    Fördelen med att undvika restriktioner är att alla kan skaffa sig utrustning som passar just dem.

    Om man har för många restriktioner på materialet så är det individen som måste anpassas istället för materialet vilket är fallet i de flesta entypsklasser.

    Fråga någon som seglar entypsklass och du kommer få svar direkt beträffande vad en besättnings optimala vikt och läng bör vara.

    Det fina med formula är att folk kan tävla på lika villkor just pga att materialet är fritt. Begränsar vi materialet så begränsar vi även de som kan delta, det vill säga, de tunga och de lätta skulle inte kunna hävda sig i tävlingarna.

    Mvh Stefan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 januari, 2002 vid 11:26

    kanon med material begränsningar ,som det är nu så är det en klar fördel att vara lång och tung .

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Ny Fena från deboichet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.