Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny film från världens bästa kite-filmare/editer

  • neven

    Medlem
    25 januari, 2008 vid 14:38

    Håller på att ladda filmen. För att nörda vidare:
    Skulle det gå att ha en variant av digitalt ljud som är uppbyggt på samma sätt som vektorgrafik, dvs man beskriver inte en cirkel som en massa punkter utan med dess position och radie?

    En sinusvåg skulle då kunna beskrivas med en frekvens och amplitud och man skulle få den perfekta oförstörda vågen med grymt lite information. Musik är ju iofs mycket mer komplicerat men det kanske inte är omöjligt?

  • chili_con_arne

    Medlem
    25 januari, 2008 vid 16:01

    @Neven 440840 wrote:

    Håller på att ladda filmen. För att nörda vidare:
    Skulle det gå att ha en variant av digitalt ljud som är uppbyggt på samma sätt som vektorgrafik, dvs man beskriver inte en cirkel som en massa punkter utan med dess position och radie?

    En sinusvåg skulle då kunna beskrivas med en frekvens och amplitud och man skulle få den perfekta oförstörda vågen med grymt lite information. Musik är ju iofs mycket mer komplicerat men det kanske inte är omöjligt?

    Problemet är att ljudvågorna är så pass komplicerade… det är ju inte många låtar om bara består av några simpla sinuskurvor.

    Däremot så används ju anti-aliasing för att runda av den “hårda” samplade ljudvågen då den består av fasta värden och inte en perfekt kurva.

    Däremot finns det en variant på ljudformat där nästa sample anges i offset från den förra istället för att hela tiden utgå från 0. På så sätt kan lite data sparas.

  • superoskar

    Medlem
    25 januari, 2008 vid 22:40

    @Chili_Con_Arne 440857 wrote:

    Däremot så används ju anti-aliasing för att runda av den “hårda” samplade ljudvågen då den består av fasta värden och inte en perfekt kurva.

    Om jag inte minns helt fel handlar anti-aliasing (vid signalbehandling) om att klippa bort höga frekevenser innan sampling för att möjliggöra lägre samplingsfrekvens utan risk för aliasing (överlapp)? Tror det du snackar om kallas anti-imaging, alltså när man skapar en kontinuerlig signal från en diskret.

  • rex_milvus

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 00:15

    Jag håller med Davids och tycker att chili får gå om kursen. Nyquist talade om hur detta funkar redan 1928 och det kallas idag “Nyquistsampling”, efter hans teorier. Innebär att alla frekvenser upp till halva samplingsfrekvensen kan återskapas till fullo utan distorsion. Med 44 kHz samplingsfrekvens kan man teoretiskt sett återskapa allt ljudinnehåll upp till 22 kHz – utan distorsion. Anti-aliasing filter behövs annars kan ljud (energi) på t ex dubbla samplingsfrekvensen höras som lågfrekvent ljud (spegling). Kvantiseringen kommer naturligtvis in i bilden men med ett tillräckligt stort antal bitar i ADn så är det knappast detta man talar om när man pratar “komprimering”.

    Den metod som neven beskriver är mycket effektiv för att skapa hårt komprimerat ljud, och använd(e)s i talkodare för mobiltelefoni. Kallas vocoder (voice coder). Det ger inte tillräckligt bra ljudkvalitet för musik men för tal funkar det ok. Dock inte modernt längre, det var hett på slutet av 80-talet och början av 90-talet (när GSM specades). Nu finns effektivare och bättre (högre ljudkvalitet för samma komprimering) röstkodare.

  • kasimir

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 11:35

    Var är Christian1234? Kom hit för fan och döm du är ju ljudingenjör.

    Sen tycker jag att filmen var grymt bra redigerad men att den sög i övrigt har sett en skidfilm och en snowboardfilm det här året som slog den både i känsla och redigering. Men den har en egen stil gillar dock inte när det går till överdrift.
    Tyckte dem andra han har gjort var bättre.

  • chili_con_arne

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 12:19

    @Rex_Milvus 440947 wrote:

    Kvantiseringen kommer naturligtvis in i bilden men med ett tillräckligt stort antal bitar i ADn så är det knappast detta man talar om när man pratar “komprimering”.

    Klart det är en tolkningsfråga… men när blir något komprimerat då? vid 22khz 8bit mono? Allt är ju relativt. Jag tycker iaf att en digital kopia är en komprimerad variant av det analoga.

    Hursom hellst så var Quicktimefilmen jävligt komprimerad och absolut inte okomprimerad.

    Vad har nyquist med detta att göra… sa inte hans teorier bara att man måste sampla med dubbla frekvensen för att kunna återge en viss frekvens… Komprimeringen sker ju vid kvantiseringen.

  • chili_con_arne

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 12:20

    @superoskar 440940 wrote:

    Om jag inte minns helt fel handlar anti-aliasing (vid signalbehandling) om att klippa bort höga frekevenser innan sampling för att möjliggöra lägre samplingsfrekvens utan risk för aliasing (överlapp)? Tror det du snackar om kallas anti-imaging, alltså när man skapar en kontinuerlig signal från en diskret.

    Kan vara så.

  • rex_milvus

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 12:39

    @Chili_Con_Arne 440980 wrote:

    Vad har nyquist med detta att göra… sa inte hans teorier bara att man måste sampla med dubbla frekvensen för att kunna återge en viss frekvens… Komprimeringen sker ju vid kvantiseringen.

    Jag skulle säga att distorsionen sker vid kvantiseringen – inte komprimering. Komprimering brukar syfta på att det tar mindre plats att lagra, men om man samplar med hög upplösning (många bitar), eller för den delen ofta (Fs >> 2x största frekvensen i samplad signal) så kan det mycket väl hända att lagringsutrymmet för den digitala versionen blir mycket större än motsvarande analoga lagring.

  • davids

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 18:57

    Alltså… ledsen dudes… man många av er har ingen koll… Jag är ljudingenjör så det är inte så att jag gissar mig till vad jag skriver..

    vad som är komprimerat är MP3 tex… samplar/spelar du in 22 khz 8bit är det fortfarande inte komprimerat. Det är bara din (dumma) inställning du sätter på soft/hardwaren. Så NEJ det är inte en tolkningsfråga och NEJ allt är inte relativt.. Vad du tycker är komprimerat är ointressant. Dessutom har mono/stereo inget med komprimering att göra utan bara hur du spelar in ett medium. Du kan fortfarande skapa en stereo inspelning av mono signaler. I princip alla vocals är inspelade mono, rakt in i EN mikrofon. Så du menar att den inspelningen är komprimerad för att det är mono? Tell me then, hur skulle du spela in vocals stereo, om du nu hävad att stereo är “mindre komprimerat” än mono?!? Mono/stereo har bara att göra hur du pannar det. En digital inspelning i, säg för enkelhetens skull, 44,1khz 16bit är inte en analoga signal komprimerad. Det är en analog signal representerad i ettor och nollor i sample rate och bit depth du valt. Har du rätt mjuk/hårdvara kan du pressa det upp till störda tal (fortfarande inte komprimerat dock) men det är fortfarande bara en digital representation av den analoga signalen.

    Anti-alias har med att göra när frekvenser över nyquist frekvensen samplas och den skapar en “alias” frekvens (en frekvens som egentligen inte har med inspelning att göra eftersom nyquist frekvensen måste vara MINST det dubbla av frekvensen du vill sampla). Kommer en frekvens över din sample rate in kommer din sampling (normalt 22.05 khz, det männskliga örat kan bara HÖRA frekvenser från 20 hz till 20 khz) att skapa en frekvens som inte hör hemma. Anti-alias tar bort dessa frekvensen (normalt transienter) Det är faktiskt väldigt enkelt…

    Vidare sker det ingen distortion vid inspelning av digital media om du håller det inom ramarna för inspelning, dvs du skruvar inte upp pre-ampen för högt. Det Rex pratar om (antar jag) är quantization error dvs när kvantiseringen när kvantiseringen rundar av till fel tal och skapar noise, något som kan kombateras med Dither (som också används vid down-sampling, inte att förväxlas med komprimering). Olikt analoga signaler har digitala en “clip” point där signalen distortar. Det är denna distortion man är ute efter när man spelar in till analog tape och pressar signalen över den normala inspelningsnivån för att uppnå “naturlig kompression”, något som ofta uppfattas av det männskliga örat som njutbart och naturligt (speciellt trummor och bas). Analoga signaler “kan inte distorta” så vidare du inte skruva upp dem sinnesjukt högt..

    Vidare igen kan du inte jämföra digital och analog lagrig. Digital lagring sker i ettor och nollor på, normalt, en hårddisk. Analog lagring sker på ett magnetiserat band av domäner.

  • kiters_se

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 19:55

    Grymt cool film!
    Ska bli kul att köra den nya C kiten!

    Ha det gött!

  • sourra

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 09:57

    Hur många poäng läser man för att bli ljudingenjör Davids? Och var gör man det?

  • skanepaul

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 10:21

    @kasimir 440975 wrote:

    Var är Christian1234? Kom hit för fan och döm du är ju ljudingenjör.

    Sen tycker jag att filmen var grymt bra redigerad men att den sög i övrigt har sett en skidfilm och en snowboardfilm det här året som slog den både i känsla och redigering. Men den har en egen stil gillar dock inte när det går till överdrift.
    Tyckte dem andra han har gjort var bättre.

    Nä, den slår inte “Picture this” i känsla men jag gillar kvaliten på filmen, äntligen en kitefilm med kvalle, det vill jag se mer och längre filmer med.

  • larssa

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 12:26

    För er som skiter i om filmer e komprimerade eller inte och bara vill se en shysst snowboard-film så kan jag rekommendera filmen Opitimistic 😉
    Ps! Hur länge skall du vara down under David? Ha det gött och drick några Tooheys för mig!

  • davids

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 12:56

    Sourra: Jag gjorde det på SAE Institute i Stockholm och Perth (http://www.sae.edu), vet inte var annars man kan göra det. Umeå tror jag. Hurså?

  • sourra

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 16:24

    Har aldrig hört begreppet ljudingenjör förr, that’s all. Blir man civilingenjör eller högskoleingenjör?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny film från världens bästa kite-filmare/editer

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.