Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Ny LCD-skärm visar ingen bild

  • Ny LCD-skärm visar ingen bild

    Publicerad av fastforward på 26 augusti, 2008 vid 07:25

    Köpte en Samsung T220 skärm och kopplade till min hyfsat nya dator med ATI grafikkort (som har 2 dvi utgångar). Jag får dock inte upp någon bild på skärmen, varken under uppstarten eller i windows, den säger att den inte får någon signal.

    Jag har testat med 2 olika dvi-kablar, på båda utgångarna på grafikkortet. Startat om datorn mellan varje gång och även testat att byta då datorn är på. Jag har lagt på drivrutiner för skärm och grafikkort. Min gamla samsung lcd funkar perfekt i alla dessa fall. Om jag kopplar den nya skärmen till sambons dator med vga-uttag så funkar den däremot.

    Tyder detta på ett hårdvarufel på dvi-porten på skärmen eller kan det trots allt vara någon drivrutin som strular.

    fastforward svarade 15 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • svenne

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 07:43

    Har du bytt fenskruven? Det är ganska vanligt att de inte passar när man byter.

  • Kjello

    Gäst
    26 augusti, 2008 vid 08:13

    har du valt dualscreen i grafikinställningarna.
    Eller scannat ny hårdvara.
    Kollat microsoft update.
    Eller allt annat.

  • fastforward

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 08:23

    Kjello:
    * Jag har testat att ha båda skärmarna inkopplade och sedan försökt aktivera den nya från den gamla men den ploppar bara tillbaka till inaktiv.
    * Nej, ska testa med det.
    * Har senaste uppdateringarna.

    Svenne:
    Ehh, nej det har jag ju iofs inte, men jag tror det är långsökt i och med att brädorna står 4 våningar ner… 🙂

  • htn

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 09:36

    Kan det vara så att skärmen står i analog-mode? Isåfall struntar den i DVI…VGA är troligen default…
    Kolla SOURCE-knappen på skärmen.

    Här ett urklipp från manualen till T220:

    “Push the ‘ /SOURCE’, then selects the video signal while the OSD is off. (When
    the /SOURCE button is pressed to change the input mode, a message appears
    in the upper left of the screen displaying the current mode — analog or digital input
    signal.)
    Note
    If you select the digital mode, you must connect your monitor to the graphic card’s
    DVI port using the DVI cable.”

    Har själv ett ATI-kort på min CAD-maskin, ATI Catalyst Control Center. Finns en del att skruva på… Din nya skärm borde dyka upp där… Graphics Adapter…

    /Henrik T. 😉

  • fastforward

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 10:12

    jo jag har testat det, skärmen står och blinkar mellan analog och digital när den testar båda signalerna. Får sådana här “no signal – check cable” meddelanden.

    I ATI CCC så dyker inte skärmen upp heller, den ser inte att det finns något anslutet på den porten.

  • htn

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 10:24

    Strange.
    Vad händer om du kör skärmen med VGA-kabel, VGA-läge?
    Hittar CCC skärmen då?
    Är DVI-kablarna de som följde med skärmen?
    /Henrik T.

  • fastforward

    Medlem
    26 augusti, 2008 vid 10:36

    i sambons dator med vga utgång och och vga-kabel funkar det utmärkt. Jag har bara dvi-utgångar på min dator tyvärr men tänkte testa med en dvi->vga adapter ikväll.

    Den ena dvi-kablen följde med skärmen och den andra hade jag till min gamla skärm, de ser likadana ut.

  • fastforward

    Medlem
    27 augusti, 2008 vid 06:47

    Igår testade jag med att scanna ny hårdvara och lägga på rätt drivrutiner på rätt skärm (körde båda skärmarna samtidigt). Sedan avinstallerade jag alla grafikdrivrutiner (det fanns 6-7 CCC versioner) och lade på senaste Catalyst.

    Det enda som funkade var att köra med en dvi->vga adapter och en vga-kabel.

    Nästa steg är att testa skärmen på en annan dator med dvi-uttag på grafikkortet. Funkar det inte då är det bara felanmälan som gäller. Frågan är bara var jag hittar en sådan dator – får väl knacka på hos folk i trapphuset kanske…

  • htn

    Medlem
    27 augusti, 2008 vid 07:06

    Eller testa med en “ny” “DVI-skärm” av samma eller annat fabrikat?
    Någon i trapphuset kanske…
    Intressant att testa innan felanmälan av din skärm.
    /Henrik T.

  • diil

    Medlem
    27 augusti, 2008 vid 09:21

    Om skärmen inte visar någon bild under uppstart kan du skippa att byta drivrutiner, de används ändå inte så tidigt i boot-processen. Verkar vara något strul med den digitala signalen, antingen ingen output från kortet eller ingen mottagning i skärmen. Men eftersom du kört en annan skärm till datorn tidigare vet vi att DVI-signalen finns där (förutsätter att du inte använde DVI – VGA-adapter då, korrekt?). Alltså borde felet ligga i skärmen…

  • fastforward

    Medlem
    27 augusti, 2008 vid 10:10

    HTN:
    Jag har testat med en annan samsung lcd med dvi-koppling (min förra skärm) och den funkar bra.

    Diil:
    Jo, min gissning är också att dvi-kontakten på skärmen är trasig. Det kan dock också vara så att grafikkortet inte funkar med just den skärmen (men det är mindre troligt). Grejen är att jag beställde skärmen från tyskland och jag felsöker gärna så mycket som möjligt innan jag dammar av skoltyskan och ringer supporten.

  • Kjello

    Gäst
    27 augusti, 2008 vid 11:29

    jag har nvidia och english international os xp-pro och 2k-pro på mina 2 datorer.
    Kan tänka mej att svenska drivers kan bli problem.
    Se till att hämta hem engelska internationella drivrutiner, det kan hjälpa.
    Engelska drivers är alltid några nummer nyare, det tar tid innan dom översätts till svenska, stor fördel i microsoft update man får uppdateringarna mycket tidigare.

  • jonaish

    Medlem
    27 augusti, 2008 vid 19:23

    vart inne på “egenskaper för bildskärm” –> “inställningar” –> “utöka bildskärm”??

  • fastforward

    Medlem
    28 augusti, 2008 vid 05:44

    jonaisch:
    ja, problemet är att datorn inte ens fattar att det är en skärm inkopplad på den porten. Det går inte att aktivera den skärmen och därför inte heller att utöka den.

  • Kjello

    Gäst
    28 augusti, 2008 vid 07:06

    en nätverkstekniker & hacker på jobbet, rekommenderade mej att välja engelskt operativsystem (speciellt viktigt eftersom jag vill leka med 3d studio, maya mm, ‘hackade’) när jag köpte min första dator.
    Sen dess har jag alltid kört med det, och har aldrig problem, alla andra med svenskt os har jämt problem.

    Program & drivrutiner skrivs alltid på engelskt programmerings-språk, sen slarvas det med översättningen så det buggar, dessutom tar oöversatt mindre plats i minnet.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Ny LCD-skärm visar ingen bild

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.