Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny secret spot utanför Göteborg?

  • Ny secret spot utanför Göteborg?

    Publicerad av litease på 12 oktober, 2008 vid 19:33

    Har länge funderat på torsviken utanför göteborg? Någon annan som slagits av den tanken? Är platt runtom, den ser ut att vara grund och jättemycket plattvatten. Står vindkraftverk på östra stranden och det måste ju betyda att det blåser bra. Eller? Lägg märke till fågeln norr om, står ett torn där och antar det inte är ett älgtorn. Borde fungera på alla vindriktningar från sv till o/no runt syd?

    Någon som är sugen på att testa?

    vogon-jeltz svarade 15 år, 7 månader sedan 13 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • nordstedt

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 20:04

    Ser intressant ut! Jag är gärna med och provkör.

  • gonzo

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 20:34

    hehe fan va secret den e nu

  • johnk

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 20:39

    Eftersom jag kollat hela kustremsan några gånger har jag också funderat på den där 🙂 Jag tror dock alla riktningar utom sydliga kommer vara väldigt byiga och svaga eftersom vinden kommer över land, och terrängen är väl inte jätteplatt? Tror också det finns risk att vattnet är riktigt skabbigt, men det är väl bara att kolla upp. Lite äventyr är alltid kul så jag är på att åka dit och kolla läget iaf 🙂

  • johnk

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 20:41

    @gonzo 507652 wrote:

    hehe fan va secret den e nu

    Ja sluta outa alla våra stackars fridlysta små-spots niklas 😉

  • litease

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 20:48
    johnk;507657 wrote:
    Eftersom jag kollat hela kustremsan några gånger har jag också funderat på den där 🙂 Jag tror dock alla riktningar utom sydliga kommer vara väldigt byiga och svaga eftersom vinden kommer över land, och terrängen är väl inte jätteplatt? Tror också det finns risk att vattnet är riktigt skabbigt, men det är väl bara att kolla upp. Lite äventyr är alltid kul så jag är på att åka dit och kolla läget iaf 🙂

    Enda jag hört om vattnet är att fåglarna varit nära att få patent på det men vet inte om dom lyckades. Kvittrades en hel del om det i tidningarna. Haha, oj! Ordvits..! 🙂 Aja, är nog inte lika skabbigt som botten på vår förra secret”spot”. Åker dit när du blir frisk. Nordstedt, det är bara att hänga på!

  • kristjans

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 22:28

    Området ser bra ut… Bara ett mindre problem det e bla Natura2000 klassat = Ornitologer kommer “nackskjuta” dig!!

    “I kustområdet finns många fina lokaler för fågelskådning. Den kanske kändaste i Göteborgstrakten är Natura 2000-området Torsviken (Torslandaviken). Området är en viktig övervintrings- och rastlokal för många fåglar. Arter du kan se där är bland annat brushane, salskrake, sångsvan, knipa, bergand, kärrsnäppa och dubbelbeckasin.”

    D finns ett antal vindkraftvärk där men dom ansöker om att bygga ytterligare sju stycken nya vindkraftverk vid Arendal och Risholmen. Pt har dom dock ett riktigt helvete mht ornitologerna. d e nu ganska stor fokus på området även om d verkar ligga utanför..

  • johnk

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 22:43

    HA HA HA. Vad mer finns det att säga? Man bråkar inte med folk som döper ett levande väsen till dubbelbeckasin.

    Kul med den extra trivian btw. Nu vet man var brushanen hänger när butiken är stängd 🙂

  • brushanen

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 15:30

    @kristjans 507676 wrote:

    Området ser bra ut… Bara ett mindre problem det e bla Natura2000 klassat = Ornitologer kommer “nackskjuta” dig!!

    “I kustområdet finns många fina lokaler för fågelskådning. Den kanske kändaste i Göteborgstrakten är Natura 2000-området Torsviken (Torslandaviken). Området är en viktig övervintrings- och rastlokal för många fåglar. Arter du kan se där är bland annat brushane, salskrake, sångsvan, knipa, bergand, kärrsnäppa och dubbelbeckasin.”

    Ja, Brushanen behöver peace
    Dubbelbeckasin, fantastiskt namn

  • litease

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 19:48

    Ja, tyvärr är det ju nåt slags fågelreservat men inte tusan ser jag varken fåglar eller ornitologer där när jag åker förbi varje dag. Sen kan man fundera på hur mycket skada vi gör med en miljövänlig kite, en bräda, lite neopren och stor entusiasm jämfört med vad hamnen gör med nybygge tio meter därifrån och vindkraftverk som gör strimslamsor av de stackars små mockasinerna. Tror snarare att vi för en gångs skull står på samma sida som fågelskådarna och vill bevara stället från diverse byggen och vindkraftverk. Jo, en sak till. Kan de ha en modellflyplats alldeles bredvid borde det inte vara några problem för oss..? Tål definitivt att kollas upp

  • henkeman70

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 20:25

    Kanske inte bra att surfa där ändå…

    http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=451464

  • johnk

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 22:39

    Ha Ha Ha

  • rimsson

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 02:25

    hehe bra att du har lagt upp en sjukt secret karta ocksa 😀

  • skotten

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 06:14

    @henkeman70 507949 wrote:

    Kanske inte bra att surfa där ändå…

    http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=451464

    Holy Crap, this is not cool at all…

    kiteboard-surfers against sewage time maybe?

  • fesen

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 14:18

    Varning för missbildade kitesurfare och självlysande Barsebäckasiner!

  • johnk

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 14:20

    Mutation är snabbaste vägen till evolution. Får hoppas av våra barn kanske får en extra arm att grabba brädan med eller kanske ett öga i nacken, smidigt vid transitions. Eller varför inte 5mm extra sälskinn så de kan köra endast boardshorts året runt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ny secret spot utanför Göteborg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.