• Publicerad av xfel på 16 april, 2008 vid 13:23

    Hej, är ny på detta och letar efter en sele som helst ger lite skydd också. Har titta på combon sele/impact-väst men det verkar inte ge mer skydd på sidorna än bara en sele. Tittade på bilderna av Mystics DarkRider och den verkar ge skydd på sidorna men det stod också att den gav mindre rörelsefrihet. Någon som vet om det är mycket skillnad mellan Mystics selar och andra märken? De flesta märken verkar ju ha ganska liknande selar och att testa genom alla kan nog bli lite svårt så om det är någon som inte gillar att trilla på sidan och har hittat en bra sele så skulle jag gärna vilja ha råd.

    Samtidigt är jag på jakt efter en hjälm som inte trillar av när man dyker i.

    johnk svarade 16 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • nundy

    Medlem
    16 april, 2008 vid 13:32

    Skit i skydd, det är bara att spänna buken och hålla vänster hand för pungen så överlever du allt!!

  • sourra

    Medlem
    16 april, 2008 vid 13:36

    Om det är spreaderbarfästena du har problem med så kan jag varmt rekommendera Naishs Elite- och Pro-västar som har selen integrerad med spreaderbaren. Det är helt omöjligt att få spreaderfästena att göra illa revbenen med dem. För övrigt ska det kännas när man kraschar, annars gör man det hela tiden. Jag har svårt att tro att du är helt skyddad mot vattenimpact med nån sele eller ens med impactwest.

    Mysticselarna är också sköna och de jag har testat har varit riktigt robusta med en finurlig lösning för att hålla ned spreadern om än de är lite pricy. Se till att du kan prova selen innan du köper och testa gärna att provhänga den i ett rep i taket eller liknande, så känner du hur den sitter “på riktigt”.

  • xfel

    Medlem
    16 april, 2008 vid 13:37

    nundy:
    Det med handen har du rätt i, funderade på att köra med susp men det ser lite konstigt ut om man inte också har shotrs samtidigt.

    sourra:
    torrtestade selar när jag vindsurfade men det gav nästan aldrig något för verkliga situationer som att fastna under seglet i en våg eller trilla på masten med sidan. Skall kolla in Naish(trodde inte de gjorde selar…)

  • hbgkitare

    Medlem
    16 april, 2008 vid 13:38

    Mysticselarna är superbra! Bry dig inte om att leta efter nåt som skall ge skydd etc, du kommer ändå komma underfund med att en vanlig midjesele är bäst, de flesta kör med det! Finns ju impactvästar som är gjorda för att användas tillsammans med en midjesele men tror inte att du behöver det.
    När det gäller hjälm så är det en vettig investering! Kolla med Kent på Ontop
    http://www.ontopsports.com/catalog_2/index.php?cPath=40_42&osCsid=c1edeee17ad2ef0e1551f8175807b1a7
    Annars kan du göra som jag, köpte en Warp skatehjälm på Stadium för 179 Kr, funkar precis lika bra!

  • sourra

    Medlem
    16 april, 2008 vid 13:41

    Om du köper Stadium-hjälmen, glöm inte att göra Chrilles moddar… =)
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51622&highlight=stadium
    (Scrolla ned till post #14)

  • xfel

    Medlem
    16 april, 2008 vid 13:45

    Tackar för svaren,

    ang. hjälm så verkar de flesta bara sitta med en rem under hakan så jag undrar om den verkligen sitter fast när man för ikrokat faceplant+submerged bodydrag

  • haze

    Medlem
    16 april, 2008 vid 13:50

    Jag kan rekomendera Kask:s hjälm. So mdu dessutom kan använda på vintern 😉

    Den sitter då fast när jag kraschat rejält i vinter på skidor…

  • xfel

    Medlem
    16 april, 2008 vid 13:59

    haze: har den öronlappar?

  • luuddee

    Medlem
    16 april, 2008 vid 14:58

    naish selen är faktiskt riktigt fin och mycket prisvärd. kolla hos fahlen.
    annars är mystic selarna riktigt bra också men ltie mer pengar för dem.

  • haze

    Medlem
    16 april, 2008 vid 15:03

    Nope. Den är öppen över öronen. Man fàr med en mössa för vinter bruk. Och olika paddingar oxà…

  • skanepaul

    Medlem
    16 april, 2008 vid 15:30

    Köp Mystic Darkrider om du vill ha mycket skydd, INGET annat!

    Det är mest om du ska snurra som Len10 och co som man kanske märker nån skillnad i rörelsefrihet.

  • skanepaul

    Medlem
    16 april, 2008 vid 15:32

    @Luuddee 458855 wrote:

    naish selen är faktiskt riktigt fin och mycket prisvärd. kolla hos fahlen.
    annars är mystic selarna riktigt bra också men ltie mer pengar för dem.

    Ta inte detta fel nu Ludde, men det är faktiskt ganska roligt att du pimpar Naish nuförtiden… 🙂 🙂

    Men välkommen i gänget! Vi leder utvecklingen!

  • xfel

    Medlem
    16 april, 2008 vid 15:55

    Kikade lite på Naish selarna. Såg att Fahlen har pris på “pro” men tar han in “Elite” selen ockå?

  • skanepaul

    Medlem
    16 april, 2008 vid 16:09

    Köp mystic darkrider…

  • sourra

    Medlem
    16 april, 2008 vid 16:19

    @xfel 458867 wrote:

    Kikade lite på Naish selarna. Såg att Fahlen har pris på “pro” men tar han in “Elite” selen ockå?

    Jepp. Senast i lördags fanns det en jäkla massa av såväl Pro som Elite i rött och blått. Tror de kostar runt 1100:- hela högen. Sen har de även DaKine Pyro som såg rätt trevlig ut när jag klämde på den. Har dock inte testat den, vilket jag har med Pro-selen. Den är riktigt gossig.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.