Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny vädertjänst på gång

  • _frippe_

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 09:28

    Lyckas ni få till bra femdygnsprognoser och korrekta detaljprognoser för olika surfspots som är bättre än de befintliga tjänsterna är jag imponerad. Även om det inte lyckas så tror jag att rapporteringsfunktionen och RSS-feeds kan bli en hit om ni bara lyckas få med en tillräckligt stor användargrupp (troligen genom att inte ta betalt för det om det går…).

  • wiseguy

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 09:43

    Jag har tänkt att utveckla nått som är anpassat för mobila klienter med xhtml läsare. Det verkar inte finnas några bra sånna som har vindkartor utan bara enkla texttjänster.. eller?

  • _frippe_

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 10:03

    Jag har inte letat så mycket, men jag vet inga sådana tjänster förutom en som gjort ett eget hack och importerat in DMI’s vindkartor. Den funkar faktiskt riktigt bra men den täcker ju inte stockholmsområdet.

  • judo-freddan

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 11:25

    Förlåt en okunnig – vad är poängen med RSS-feeds?

  • judo-freddan

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 11:26

    **********

  • surfineurope

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 11:26

    Vi baserar prognoserna på en blandning av NOAAs GFS och Wwave3-modeller (enligt ett mycket hemligt recept 😉 ). Windguru och Windfinder använder sig så vitt jag förstått enbart av GFS (+MM5 i pro-versionen av Windguru). I praktiken är våra prognoser dock varken bättre eller sämre än de nuvarande utan det är mer en fråga om presentationen och mervärde i form av t.ex. MMS-observationer. Vi kommer naturligtvis inte att ta betalt för tjänsterna, men har inte möjlighet att komma undan mobiloperatörernas avgifter så det kommer att kosta runt 1 kr för att skicka in ett MMS. Vi återkommer med detaljer om hur man går tillväga för att skicka in ett MMS så snart vi har provat färdigt tjänsten. Vi får försöka hitta ett sätt att belöna de som skickar många rapporter.

    Jag känner inte till några speciella vindkartor för mobiltelefoner, men kan fixa en mobilanpassad variant av vår vindkarta. Säg bara till vilket område som skall täckas och vilken storlek det skall vara på bilden. Vi skulle även kunna lägga upp de detaljerade prognoserna på wap-format.

    /Jonas

  • surfineurope

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 11:29
    Judo-Freddan wrote:
    Förlåt en okunnig – vad är poängen med RSS-feeds?

    Poängen är att vem som helst kan lägga upp vindrapporterna på sin hemsida genom att använda vår feed. Om du har en nyhetsläsare kan du också få de senaste prognoserna levererade direkt till den. Finns det någon som använder sig av en nyhetsläsare här?

    /Jonas

  • adde

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 11:32
    surfineurope wrote:
    Vi baserar prognoserna på en blandning av NOAAs GFS och Wwave3-modeller (enligt ett mycket hemligt recept 😉 ). Windguru och Windfinder använder sig så vitt jag förstått enbart av GFS (+MM5 i pro-versionen av Windguru). I praktiken är våra prognoser dock varken bättre eller sämre än de nuvarande utan det är mer en fråga om presentationen och mervärde i form av t.ex. MMS-observationer. Vi kommer naturligtvis inte att ta betalt för tjänsterna, men har inte möjlighet att komma undan mobiloperatörernas avgifter så det kommer att kosta runt 1 kr för att skicka in ett MMS. Vi återkommer med detaljer om hur man går tillväga för att skicka in ett MMS så snart vi har provat färdigt tjänsten. Vi får försöka hitta ett sätt att belöna de som skickar många rapporter.

    Jag känner inte till några speciella vindkartor för mobiltelefoner, men kan fixa en mobilanpassad variant av vår vindkarta. Säg bara till vilket område som skall täckas och vilken storlek det skall vara på bilden. Vi skulle även kunna lägga upp de detaljerade prognoserna på wap-format.

    /Jonas

    Varför inte göra detta i sammarbete med surfnet? Eller har de lagt ner?

    M_C gjorde ju ett dmi hack som fixade DMI’s kartor till wapformat – fanns på http://www.surfdagboken.se/ men jag kommer inte ihåg var själva wapsidan låg…

    /adde

  • _frippe_

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 11:43

    Jag kör ingen nyhetsläsare men jag använder RSS-feeds “Bookmarks Toolbar” i Firefox för att ha koll på diverse nyheter. En med de senaste vindobservationerna från Stockholmsområdet skulle jag direkt lägga upp.

  • steffo

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 11:52
    adde wrote:
    Varför inte göra detta i sammarbete med surfnet? Eller har de lagt ner?

    M_C gjorde ju ett dmi hack som fixade DMI’s kartor till wapformat – fanns på http://www.surfdagboken.se/ men jag kommer inte ihåg var själva wapsidan låg…

    /adde

    DMI’s kartor finns även här http://wapwind.dyndns.org

  • drakglenn

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 11:57

    Ahh blev slagen av konfmaster själv, skulle precis dunka in windwaplänken, HELT GRYM!!!, missa den inte ni on the wästcost 😉

  • stang

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 12:59
    surfineurope wrote:
    Poängen är att vem som helst kan lägga upp vindrapporterna på sin hemsida genom att använda vår feed. Om du har en nyhetsläsare kan du också få de senaste prognoserna levererade direkt till den. Finns det någon som använder sig av en nyhetsläsare här?

    /Jonas

    Jag använder “RSS Bandit”. Mycket bra läsare som gör det möjligt att synca RSS fead lists mellan datorer om du jobbar på flera burkar typ hemma och jobbet! Att den är gratis ur ju inte så dumt heller!

  • surfineurope

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 13:08
    adde wrote:
    Varför inte göra detta i sammarbete med surfnet? Eller har de lagt ner?

    Bra förslag. Jag har skickat en förfrågan. Vet inte om de har lagt ner. Varför försvann de härifrån?

  • calle

    Medlem
    16 januari, 2006 vid 14:24

    Surfnet har inte lagt ner, Janne har nog bara haft lite annat för sig.
    Han svarar nog på mailet snart 🙂
    / Calle

  • Oregistrerade

    Gäst
    16 januari, 2006 vid 14:40

    (kunde inte logga in)
    Tjena,

    Närååå, jag har inte lagt ner.
    Håller som bäst på och färdigställer en RSS-feed (rss_2.0, Atom, RFD e t c) till Steffo och alla andra som vill publicera inrapporterade medelanden.
    Snackade med Svante Andersson (SMHI) i höstas om specialprognoser (väldigt detaljerade) men dialogen dog ut, kanske p g a att min dotter behövde lite uppmärksamhet.
    Jag har ju en betalningslösning via sms-mobil så det jag skulle behöva lösa är att trigga ett prognosutskick. Man behöver ju inget utskick de dagar prognosen säger 1-3 ms.
    Jag ska ringa svante under veckan. Återkommer således.

    Jag har inte läst tråden så noga, sitter lite chokad just nu… men jag är öppen för det mesta gällande samarbeten… och konkurrens. 🙂

    -JG

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny vädertjänst på gång

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.