Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ny våtdräkt
-
Ny våtdräkt
Publicerad av anonym-anvandare på 23 januari, 2002 vid 22:22Skall köpa ny het våtdräkt för surfing från Maj- Oktober. Funderar på en ”short sleeved” med extra ärmar. Har någon erfarenhet av dessa ”Combi”dräkter, är dom lika varma som vanliga steamers eller e dom kass? Tycker det skulle vara svårt att få riktigt tätt…
Surf On!
Stargazerwsurfer svarade 23 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
jag tycker nog att det är tillräckligt tätt, men det är svårt att få i armarna i dräkten med extra-armarna på, så det tar lite längre tid att få på sig dräkten..
-
Funkar bra tycker jag.
Jag har lösa (2mm tror jag) armar som jag tar på först, sedan drar man på dräkten (3mm). Smidigt.
Det är inte lika tätt som en steamer men för sommaren är det utmärkt! Dessutom har du det sköna att du kan dra av armarna när det är högsommar!
I oktober fungerar det med armarna på om det inte är de kallaste dagarna i oktober det blåser.Staffan
-
Inte går det att jämföra med en riktig heldräkt!!!
Själv använder jag NP 5000 vår och höst, NP 3000 på sommaren samt utomlands om det krävs. Du kan nog inte hitta en enda dräkt som klarar av både vår sommar och höst. Blir nog en blandning av iskallt på våren och varmt på sommaren.
Ladda du istället på två stycken dräkter, dels för din egen hälsa men även för att det är så mycket roligare att segla när man inte fryser. Och dräkterna kostar inte så mycket idag. -
Ja de de ar snorbilliga…uppat 3000kr/st…det ar som hittat…not
-
Låt oss säga att två dräkter kostar tillsammans 4500-5000kr, du använder dem i tre säsonger, kanske mer.
Säsongskostnad 1600kr, per månad 138kr. Är det dyrt för att få behålla hälsan eller slippa frysa???? Men det är klart, är man snål tom mot sig själv så vore nog även gratis dyrt!!!! -
Gör som jag:
Köp en dräkt med löstagbara armar. Köp ett ”linne” i 3mm neopren (ca 350kr) finns med inbyggd luva oxå, dock lite dyrare.
När det är kallt på vår och höst så kör du med linne under och armar på.
På sommaren kör du utan. Så enkelt är det. Bäst av allt är att om du väljer rätt så kan du köppa ett par surfdojjor oxå och ändå hamna under 2000 spänn för ALLT!
Sen kan ju ni tokar börja räkna månadskostnader…
/Marcus -
Jag ser att ”bror duktig” gett ett korrekt svar vad som är rätt!! Gör som jag…….det vill jag säga verkar sympatiskt! Samt ditt sista ordval om tokar……från början var det en fråga, där jag sedan gav min tolkning. Om du sedan inte har råd så är det din sak, men kalla mig inte för tok för att jag besvarar inlägg.
-
Jag tror nog att jag röstar på 2 dräkters för skönast resultat.
men det är ju upp till var och vad dom tycker och har ”råd” med.
TYCKER dock inte att man ska hacka på någon som råkar ha en annan åsikt än sig själv.ta en titt på extrem ikväll.
22:30 Quiksilver Surf Jam
23:00 World Extreme Games -
Mitt råd är att köpa en riktig 3/4 steamer…och en väst med huva…med detta kan du köra tidiga vårdagar och sena höstdagar. Det blir förstås lite varmt om sommaren..men det är en bra kompromiss om man inte har lite mer pengar så man kan köpa en torris och en våtdräkt m kort ärmar.
Jag har även kört med underställ under …det värmer bra.
-
I din tolkning läser jag:
”Du kan nog inte hitta en enda dräkt som klarar av både vår sommar och höst.”
Med mitt inlägg har jag visat att man med en dräkt kan segla från Maj-Okt, vilket jag även tror att de flesta surfare faktiskt gör.
Jag har även en torrdräkt som jag kör med under den kallare årstiden (läs vintern) men det hör inte till ämnet.
Kanske borde leasa dräkten istället? Nu när jag vet vad den kostar i månaden.
Thank you THORN!! -
Jag tackar ödmjukast för att du lyckats visa oss andra mindre vetande att man kan använda sig av en dräkt från maj till okt, jag tolkar ditt resonemang som allena det enda rätta.
Du tolkade också min text rätt, ”nog inte” betyder att det kanske ändå finns möjligheter till att en dräkt räcker. Hur sedan komforten och användningsområdet blir är upp till var och en att bedöma, jag föreställer mig att de flesta surfare som är aktiva nyttjar två dräkter pga komfort mm.
Leasing, ja varför inte. Du kan väl ta det på firman också och dra av den så lär det bli ännu billigare för dig. Bra va?
Logga in för att svara.