Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny vindmätare i Skåne – HaboLjung

  • Ny vindmätare i Skåne – HaboLjung

    Publicerad av 23007272 på 10 september, 2009 vid 21:28

    Tjenare!

    Efter att länge ha saknat lite mer aktuel vindinformation över hur det blåser i HaboLjung (Skåne), så beslutade jag mig för att sätta upp en egen mätare där.

    Så efter att ha knackat dörr hos ett antal hus precis vid kustlinjen så fick jag slutligen napp och en vänlig själ lät mig sätta upp vindmätaren på taket av hans hus och den postar nu aktuell vindinfo var 3 min till http://www.surfvind.se

    VIKTIGT att komma ihåg är dock att den visar ca 2m/s för lite än vad det blåser ute på långa bryggan!!! Jag jobbar med att försöka justera upp den uppmätta hastigheten, men behöver mer mätningar från blåsiga dagar!

    Mätaren (som jag byggt själv) behöver ingen internetuppkoppling då den skickar informationen via ett gsm modem (läs mobiltelefon). Så behöver någon surfklubb en liknande mätare så kontakta mig på thomas@tna.se.
    Man kan köra mätaren på 12V, 220V eller Solpaneler (om man klarar av att hitta ett ställe där ingen stjäl allt!:D)

    Synpunkter på sidan (som behöver fräschas upp) mottages tacksamt.

    vänligen
    Thomas Hermansson

    23007272 svarade 14 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • klang

    Medlem
    11 september, 2009 vid 06:50

    Vilken härlig idee, och grymt att du verkligen fullföljt ditt projekt. Vet inte hur många år jag skissat på just en sån pryl du byggt… men det har alltid hamnat med projektnummer högre än 20…

    Inte omöjligt att vi är intresserade både i LBWS och SurfClub Klagshamn, du har fått e-mail 🙂

  • joth

    Medlem
    11 september, 2009 vid 06:56

    Underbart, Tack! Detta har saknats allt för länge. Synd att det inte gått att få ut den på bryggan.

    Men det är ändå inte helt säkert att det alltid skiljer 2 m/s. Jag skulle säga att det ibland blåser bra mycket mer på land vid parkeringen i Habo än ute på vattnet. Det verkar få fart i backen upp …

    Men det ger en rätt tillförlitlig koll på hur det blåser i Habo och det är guld värt.

  • streamside

    Medlem
    11 september, 2009 vid 07:40

    Det här har saknats. Två tummar upp blir det!

  • animal

    Medlem
    11 september, 2009 vid 09:17

    Grymt!

    Sånt här gillar vi! Det finns ju ett par stationer längs kuststräckan, men inte spot on liksom. Brukar kolla http://www.bojk.se, men den strular tyvärr en del. Dessutom är den ju norr om långa bryggan.

    Är inne på joths idéer om att det inte alltid blåser mer ett par hundra meter ut. Har inga vetenskapliga belägg för detta, men tycker det känns som om vinden ibland får extra skjuts precis vid land tack vare den lokala ”topografin”.

    Tyckte först det var skumma enheter på y-axeln, (vaddå 0.05?) men förstod att det berodde på att det inte blåste ett pess…. Vet inte om det har med mina webbläsare att göra, men bakgrunderna till de två visarna uppe i vänstra hörnet visas inte.

    Coolt att man kan få SMS! Nackdelen är ju att man förmodligen blir helt frustrerad varje gång ett sådant dimper ner och man ej har möjlighet att surfa.

  • svenne

    Medlem
    11 september, 2009 vid 10:59
    23007272;574898 wrote:
    Tjenare!

    Efter att länge ha saknat lite mer aktuel vindinformation över hur det blåser i HaboLjung (Skåne), så beslutade jag mig för att sätta upp en egen mätare där.

    Så efter att ha knackat dörr hos ett antal hus precis vid kustlinjen så fick jag slutligen napp och en vänlig själ lät mig sätta upp vindmätaren på taket av hans hus och den postar nu aktuell vindinfo var 3 min till http://www.surfvind.se

    VIKTIGT att komma ihåg är dock att den visar ca 2m/s för lite än vad det blåser ute på långa bryggan!!! Jag jobbar med att försöka justera upp den uppmätta hastigheten, men behöver mer mätningar från blåsiga dagar!

    Mätaren (som jag byggt själv) behöver ingen internetuppkoppling då den skickar informationen via ett gsm modem (läs mobiltelefon). Så behöver någon surfklubb en liknande mätare så kontakta mig på thomas@tna.se.
    Man kan köra mätaren på 12V, 220V eller Solpaneler (om man klarar av att hitta ett ställe där ingen stjäl allt!:D)

    Synpunkter på sidan (som behöver fräschas upp) mottages tacksamt.

    vänligen
    Thomas Hermansson

    Hej Thomas!

    Det är skitkul att du har skrapat ihop en lösning som funkar. Vi var några stycken som gjorde samma sak för några år sen men med tanken att den skulle klara sig helt själv (dvs som du säger, 12V, solpanel och inte bli stulen…), var både SMS-kostnaden för hög och batteritiden på telefonerna för dålig så serviceintervallen och budgeten sprang iväg alldeles för mycket.

    Fantastiskt kul i alla fall att någon har lyckats göra ett nytt försök som funkar! 🙂

  • pedersen

    Medlem
    11 september, 2009 vid 11:07

    Snyggt :cool2:
    På tal om vindmätare. Jag har använt Sjöfartsverkets ViVa-stationer en del nu på sista tiden. Kanon att få vindstyrka, byvind, riktning och vattenstånd i mobilen.

  • snaffe

    Medlem
    11 september, 2009 vid 11:17

    Bra jobbat!!

  • skarabe

    Medlem
    11 september, 2009 vid 11:38

    Riktigt grymt med en vindmätare i Habo! Spelar väl ingen roll om den diffar lite – man får väl lära sig efterhand.. Hade varit gutt med en i Gislöv också :blush:

    Pedersen;575043 wrote:
    Jag har använt Sjöfartsverkets ViVa-stationer en del nu på sista tiden.

    Läser du av dessa online någonstans, eller har du en egen AIS-mottagare?

  • 23007272

    Medlem
    11 september, 2009 vid 11:46

    Tjenare!

    Kul att den uppskattas.

    Finns som sagt en del att bättra på UI:t. Diagrammen är en av dom. Som det är nu så skalas dom om till att få plats med max vinden, men en statisk skala från 0-25 borde kanske räcka och ge lite mer överskådlighet istället.

    Att bara lägga på 2m/s är nog långt ifrån en bra lösning som ni säger. Framförallt när det är vindstilla. 🙂 Vill bara göra er uppmärksamma på att ni kommer missa en del fina surfdagar om ni litar på mätaren fullt ut. Vid sydvästlig vind mätte jag dock 2m/s skillnad vid strandkanten och ute på långa bryggan (den halvlånga som är där vi surfar…inte den vid badhuset).

    Kul att den uppskattas ivaf, nu får jag ju lite mer energi till att snygga upp sidan och försöka få ännu bättre mätvärden.

    Ride on! – Och glöm inte att klicka på mina fina google ads länkar ;-D

    /Thomas

  • pedersen

    Medlem
    11 september, 2009 vid 12:30
    skarabe;575055 wrote:
    Läser du av dessa online någonstans, eller har du en egen AIS-mottagare?

    Jag ringer 011191405
    trycker 15# för Halmstad
    33# för Varberg m.m.

  • suecocabron

    Medlem
    11 september, 2009 vid 14:44

    Grymt! Bra initiativ!!

  • jps

    Medlem
    11 september, 2009 vid 16:22

    Häftigt! Kul med folk som verkligen genomför likande saker.

    Vad betyder färgerna/de tre olika linjerna på Wind Speed grafen?

  • joth

    Medlem
    12 september, 2009 vid 11:44

    Ok, så du mätte nere vid strandkanten. Då kan det stämma med mindre vind än på bryggan. Hade du stått uppe på parkeringen hade du fått dra av 4 istället.

  • dawwg

    Medlem
    12 september, 2009 vid 12:05

    Underbart initiativ !
    D.I.Y är det bästa sättet att får något gjort dude !
    Keep em coming !

  • 23007272

    Medlem
    12 september, 2009 vid 20:25

    Tjenare igen!

    Blev lite taggad av alla positiva svar, och eftersom det var vindstilla så uppdaterade jag sidan med lite bättre diagram med förklaringar samt nu även med en Wap sida för att lättare kunna se sidan med sin mobiltelefon:

    http://www.surfvind.se/WapPage.php

    Gamla versioner av InternetExplorer har jag fått höra att sidan inte fungerar helt optimalt med. Bakgrundsbilderna på mätarna syns visst inte då.

    vänligen
    Thomas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny vindmätare i Skåne – HaboLjung

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.