Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny vindsurfare som vill ha lite proffshjälp!

  • Ny vindsurfare som vill ha lite proffshjälp!

    Publicerad av ozlemg på 12 januari, 2011 vid 21:56

    Hej!

    Jag är en 19 årig tjej som har vindsurfat hela sommaren och det är typ det bästa jag har gjort. Jag vågar säga att jag kan vindsurfa (i alla fall till max 4m högt segel…) och nu vill jag ha en egen board och hela kittet. Jag letar efter begagnade prylar.

    Jag är 1,60 m lång, 47 kg.

    Vad ska jag köpa för typ av board, segel övriga prylar? Vad ska jag tänka på?

    Jag kommer att vindsurfa i Turkiet där det ofta är mycket vind och lite roliga vågor också. Där surfade jag med någon board som hette Fanatic som var en lätt speedboard eller liknande. Vill gärna ha något liknande själv.

    Tack på förhand!

    ozlemg svarade 13 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • Knatte

    Gäst
    13 januari, 2011 vid 05:46

    Lite tips och råd kan du få här: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820″]Nybörjar råd alt FAQ del 1 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • surfslusken

    Medlem
    13 januari, 2011 vid 16:55

    Eller så hör du bara av dej till mej så ska vi säkert kunna lösa nåt!
    Ja tycker oxå vindsurfing e kul:)

  • isis

    Medlem
    13 januari, 2011 vid 17:57

    Du kan få köpa dem grejjerna jag lärt mig på (efter nybörjarstadiet). Det är absolut inga fina grejjer, men billigt. Om du har snål budget blir det nog bra, har du lite mer pengar så tycker jag du ska köpa något bättre. Någon symbolisk summa plus upphämtning blir bra.

  • ozlemg

    Medlem
    13 januari, 2011 vid 21:50

    Okej!
    Vad har du för grejer?

  • ozlemg

    Medlem
    13 januari, 2011 vid 22:03

    Förresten!
    Jag läser om nybörjarbrädor hela tiden. Kom på att jag lärde mig på en fanatic viper och tyckte att den var rätt härlig. Den var tydligen en nybörjarbräda.

    Vad är skillnaden mellan nybörjarbrädor och vanliga brädor? Går det fort innan man har behov att köpa en “vanlig” bräda?

  • raask

    Medlem
    13 januari, 2011 vid 23:03
    Ozlemg;644327 wrote:
    Förresten!
    Jag läser om nybörjarbrädor hela tiden. Kom på att jag lärde mig på en fanatic viper och tyckte att den var rätt härlig. Den var tydligen en nybörjarbräda.

    Vad är skillnaden mellan nybörjarbrädor och vanliga brädor? Går det fort innan man har behov att köpa en “vanlig” bräda?

    Tjena och välkommen till sporten!

    En nybörjarbräda skiljer sig överlag inte mycket emot en vanlig bräda, beroende på hur stor den är! Men att fortsätta på en Viper skulle va ett bra tips, vi använder dem på gymnasiet till alla nya elever och de fungerar kanon!

    Sen när du ska skaffa dig en “vanlig bräda” så kommer den troligtvis inte ha någon centerbord, vilket gör det lite svårare att gå högt upp i vind, men i planing så har du ändå centerbordet infällt på vipern så då blir de ingen skillnad mer än att den “vanliga brädan” svänger bättre och går mycket fortare!

    Simma lugnt!

  • Knatte

    Gäst
    14 januari, 2011 vid 05:46

    Förresten!

    Quote:
    Jag läser om nybörjarbrädor hela tiden. Kom på att jag lärde mig på en fanatic viper och tyckte att den var rätt härlig. Den var tydligen en nybörjarbräda.

    Vad är skillnaden mellan nybörjarbrädor och vanliga brädor? Går det fort innan man har behov att köpa en “vanlig” bräda?

    En nybörjarbräda är ofta lite större och framförallt bredare jämnfört med en “vanlig bräda” Detta för att få till den nödvändiga volymen som behövs när man skall lära sig vindsurfa.. (Volym = stabilitet)
    Beroende på hur snabbt man utvecklas så vill man ofta byta till en mindre/smidigare bräda inom något år. Samtidigt kan en nybörjarbräda vara bra att ha som en stor bräda vindfattiga dagar även när man är varm i kläderna.:tongue:
    Men som alltid, köp inget gammalt junk från 80/90-talet om du vill lära dig surfa. Lägg hellre till någon 1000-lapp och få riktiga grejer:wink: Finns hur många berättelser som helst här på folk som har köpt “billiga saker på blocket” som man får slänga direkt, då det sällan går att använda vettigt.
    Fanatic Viper är perfekt att testa/börja med!

  • sebbe87

    Medlem
    14 januari, 2011 vid 19:36

    Din utvecklingskurva kommer att gå väldigt fort på denna bräda vilket är bra! Tyvärr gör många fel att de börjar med för små grejer!

    Lycka till med surfingen

  • alken

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 16:34
    sebbe87;644412 wrote:
    Din utvecklingskurva kommer att gå väldigt fort på denna bräda vilket är bra! Tyvärr gör många fel att de börjar med för små grejer!

    Lycka till med surfingen

    Absolut, jag gjorde det misstaget, köpte en bräda på ca 125 L som första “riktiga” bräda utöver den ENORMA 80 tals pråm jag lärt mig grunderna på. Tror att jag hade utvecklats klart snabbare på en större bräda. typ 170 L eller nåt sånt, i synnerhet som det sällan blåser mkt där jag bor. Resultatet av för liten bräda blev att alldeles för mycket koncentration gick åt till att bara balansera och att hålla höjd(inget centerbord). Om du väger mellan 40 och 50 behöver du givetvis inte lika stor bräda som jag som väger 80. Var du seglar spelar också roll, utöver vinden så innebär vågor att det är svårare att dra rigg och då är du betjänt av mer volym. Eftersom du väger så lite så kommer du nog att segla med ganska små segel, detta har viss påverkan på brädval, extremfallet är om man har en 200+ litare med 3-4 kvadrats segel(vet en kille som kör med det) . Han får stå i en konstig framåtlutad ställning och segla och kan aldrig komma bak till stropparna på grund av att det seglet är för litet för den brädan(om han går bakåt går brädan upp i vind pga att tryckcentrum hamnar för långt bakom centerbordet). Jag tycker den där vipern ser vettig ut för övrigt.. vägde jag 40 så skulle jag dock ta någon av de minsta storlekarna.
    Lycka till!

  • m3lk3r

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 16:43

    Jag tycker lätt att du ska köpa en freeridebräda på 120-150 liter. Fan man säljer ju dom hur lätt som helst sen. Jag köpte en RRD z-ride 125 liter för 6500 spänn och sålde den två år efteråt för 6000.

  • sebbe87

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 20:34

    Jag skulle rekommendera ett segel mellan 4-5 kvadrat större kan du nog vänta med tills du lär dig tekniken.

  • surfslusken

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 20:49

    Stackars tjej! Hon efterlyser “lite proffshjälp” men får bara god tyckliga, subjektiva åsikter från glada amatörer!

  • stoorfaen

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 21:06

    -Dom byxorna var tighta!
    -Ja, dom är inget vidare.

  • surfslusken

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 21:15

    Snacka inte me dom brallerna!

  • stoorfaen

    Medlem
    15 januari, 2011 vid 22:02

    Ja stackarn!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ny vindsurfare som vill ha lite proffshjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.