Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nya hål för stropparna, KAN MAN BORRA?
-
Nya hål för stropparna, KAN MAN BORRA?
Publicerad av anonym-anvandare på 19 maj, 2001 vid 16:41aloha,
Om man vill flytta stropparna, alltså göra nya hål där man kan skruva i stropparna. Kan man göra detta?
Hur går man isåfall till väga? Det funkar väl inte att bara borra?/Mats
brattberg svarade 23 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
NEJ.
Köp ny bräda!!!!!
Nej, allvarligt går det inte med de hål som finns?
Har du inte fler allternativa hål?
Mvh Pontus -
Borra kan du väl alltid göra. Vill du att det skall bli ordentligt kan du köpa plugg för stropp-skruvarna. Varför flytta? Tillverkarna har oftast kollat ordentligt innan de placerade ut sina stroppar. Det brukar funka oavsett vikt- och kunskapklass. Vissa lägen kan kännas främmande i början men de är nästan alltid ordentligt uttänkta.
-
Jag flyttade stropparna på en vågbräda en gång, bakåt och närmare kanterna (byggde om den till hårdvinds-slalom, hade ej råd att köpa ny bräda…) Jag flyttade helt enkelt de gamla pluggarna genom att först borra loss dem och sedan göra nya hål där de limmades fast med epoxi. De gamla hålen fylldes igen med nytt skum och sedan laminerade jag alltihop. Resultatet blev alldeles utmärkt men en viss viktökning blev det förståss.
-
ta en nylonstav med dia: 20-25mm och kapa upp i c:a 50 mm längder och använd som plugg. borra hål map hur tjock stav du skaffat. fyll upp hålet med lagom mycket epoxy och lite väv och annat kladd och tryck i staven i hålet. låt härda. ett tips kan vara att göra nylonstavarna lite längre och kapa dom i nivå med laminatet efter härdning. använd typ rostfri träskruv för att skruva i nya stroppar. förborra gärna med en liten borr. ekonomivarianten till nylonstav är att du tar mammas vita ikea skärbräda (i nylon) och gör stavarna av detta, men det brukar vara svårt att borra fyrkantiga hål. tyvärr lämnar jag inte 10 års garanti på metoden, men jag säger: de funka!
Logga in för att svara.