Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya Tabou quad 74 och 85 2011

  • m3lk3r

    Medlem
    30 augusti, 2010 vid 20:40

    Bra jävla nöjd nu va? 😉

    Riktigt fräscha, snyggare än 10: orna

  • dr-masse

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 09:55

    Najs, klämde på 85an, såg riktigt fin ut. Råkade visst få med mig en 91a hem häromdagen… 😀

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=119&pictureid=819[/IMG]

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=119&pictureid=820[/IMG]

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=119&pictureid=822[/IMG]

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=119&pictureid=823[/IMG]

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=119&pictureid=824[/IMG]

    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=119&pictureid=825[/IMG]

  • olandersson

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 10:08

    Jag hörde ryktet masse, din jäkel sån vill ja me ha som fisvindsbräda.

    Förresten ser jag rätt? är den blöt? har du testat den än??

    du måste komma med feedback, funderar på att bila upp till väddö till helklgen för att få prova mina.
    Jag är så spänd av förväntan.

    Och du! dom är ju så jäkla snygga me ju.

  • olandersson

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 10:09

    Masse!

    Vilken stropplacering valde du fram, såg skumt ut tycker jag?

  • Kjello

    Gäst
    31 augusti, 2010 vid 10:48

    Nyfiken ! vad är det för mått på den större Längd / bredd ?
    Väldigt lika mina gamla suveräna Fanatic ultra, Boa längd 270cm, bredd 57cm, den mindre liknar min Fanatic Mamba längd 260cm, bredd 54cm. Volymen vet jag inte (man brydde sej inte om volym på den tiden, bara chapen)
    Enda synliga skillnaden är att mina är singelfin.

  • surfslusken

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 11:33
    Kjello;628818 wrote:
    Nyfiken ! vad är det för mått på den större Längd / bredd ?
    Väldigt lika mina gamla suveräna Fanatic ultra, Boa längd 270cm, bredd 57cm, den mindre liknar min Fanatic Mamba längd 260cm, bredd 54cm. Volymen vet jag inte (man brydde sej inte om volym på den tiden, bara chapen)
    Enda synliga skillnaden är att mina är singelfin.

    Jo, men dom har inte bara dragit i nåra extra fenboxar, dom har även slipat bort skarvkanten
    mellan däck o botten!

  • dr-masse

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 11:41
    OLANDERSSON;628809 wrote:
    Masse!

    Vilken stropplacering valde du fram, såg skumt ut tycker jag?

    som på 79an, näst längst fram.

    Japp, den är blöt. Men det var så väldigt lite vind, så kan inte säga någe vettigt om hur den är. Mer än att den är kompakt…

  • Kjello

    Gäst
    31 augusti, 2010 vid 11:46
    surfslusken;628825 wrote:
    Jo, men dom har inte bara dragit i nåra extra fenboxar, dom har även slipat bort skarvkanten
    mellan däck o botten!

    Jag har också slipat bort skarvkanten, första åtgärd, sen nytt halkskydd (avrivningsväv) och pärlemor bottenmålning, runt kanterna med.
    har inte brytt mej om pads (aldrig funnits). funkar bra utan, annars sitter stropparna lika.
    boan väger 7kg komplett våt, mamban lite mindre.
    skick som nya, fast jättegamla. kör aldrig på sten (kan vattnen), inga transporter.
    Var kan jag få veta längd & bredd på dessa ? för att jämföra/analysera, mina är så bra.
    Gillar singelfin (minsta motstånd) kör aldrig större fena än 28cm, och speedsegel max 6,6.

  • dr-masse

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 14:43
    Kjello;628818 wrote:
    Nyfiken ! vad är det för mått på den större Längd / bredd ?
    Väldigt lika mina gamla suveräna Fanatic ultra, Boa längd 270cm, bredd 57cm, den mindre liknar min Fanatic Mamba längd 260cm, bredd 54cm. Volymen vet jag inte (man brydde sej inte om volym på den tiden, bara chapen)
    Enda synliga skillnaden är att mina är singelfin.

    Den större är 229 lång, 59 bred.

    Alltså, hur stor är skillnaden? Hur långt är ett snöre?

    Allt handlar ju om referensramar och hur petig man är. Om jag tillåter mig att se det hela ur ett “moderna vindsurfinggrejor” perspektiv så är skillnaden mellan en Fanatic Ultra Boa och en Tabou DaCurve 91 med fyra fenor väldigt stor. Två helt olika typer av brädor som beter sig väldigt olika på vattnet med olika användingsområden. Taboun är en modern, renodlad vågbräda, på gott och ont, medans din Fanatic är, ja, en mer allround-bräda fast med ett annat synsätt vad gäller shape och form än vad man har idag.

    Men ser man det ur ett allmänt sportprylsperspektiv så, ja, är de kanske jättelika varandra. Och är man inte så upptagen av årsmodeller, designtrender och fenlarv (vilket inte är så dumt alls!) så är de ju närmast identiska. :tongue:

    Eller så driver du bara med oss. Kan behövas, ah!

  • surfslusken

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 16:33

    Ähhh…du e helt enkelt köptorsk dr Masse. Ta tag i problemet o erkänn de för dej själv, de är den enda början till vägen ur ett beroende!

  • Kjello

    Gäst
    31 augusti, 2010 vid 17:34
    dr Masse;628860 wrote:
    Den större är 229 lång, 59 bred.

    Alltså, hur stor är skillnaden? Hur långt är ett snöre?

    Allt handlar ju om referensramar och hur petig man är. Om jag tillåter mig att se det hela ur ett “moderna vindsurfinggrejor” perspektiv så är skillnaden mellan en Fanatic Ultra Boa och en Tabou DaCurve 91 med fyra fenor väldigt stor. Två helt olika typer av brädor som beter sig väldigt olika på vattnet med olika användingsområden. Taboun är en modern, renodlad vågbräda, på gott och ont, medans din Fanatic är, ja, en mer allround-bräda fast med ett annat synsätt vad gäller shape och form än vad man har idag.

    Men ser man det ur ett allmänt sportprylsperspektiv så, ja, är de kanske jättelika varandra. Och är man inte så upptagen av årsmodeller, designtrender och fenlarv (vilket inte är så dumt alls!) så är de ju närmast identiska. :tongue:

    Eller så driver du bara med oss. Kan behövas, ah!

    dom är kortare och bredare, jaha, då är mina brädor mer åt speedsurf, men jag gillar det.
    Har ju tränat på dom så många år, så inget slår den känslan.

    orkar inte alla ord, men på den tiden va det godaste av allt som gällde, nu är det uppdelat.

  • culing

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 18:28

    Tror inte ni pratar om samma ändamål?
    Någon som endast åker omkring på fjärdar ska nog inte ha en quad, eller varför inte?
    Om man är ute efter den ultimata vågbrädan för att svänga så tight som möjligt, då är det rätt.
    Skulle man prata svängradie som på skidor så har nog mamban som en Super-G skida och DaCurven som en slalom.

  • ola-h

    Medlem
    31 augusti, 2010 vid 19:50

    Men vi kanske kan vara överens om att det var lite mer slingrande djuriskt på Kjelles tid. Jag tror tom slusken inte skulle ha något emot att lite casual sådär när efterfesten börjar falna ställa frågan om någon vill följa med hem och leka med hans ultraBoa. I princip borde det ju även funka med Mamba, men risken med Sluskens klientel är att någon tror det är en moped.

    Hur som helst känns inte “Da Curve” lika träffsäkert rent namnmässigt. Iofs var det väl inte såå länge sedan som Tabou hade kor på brädorna (numer övertaget av en engelsk custombrädestillverkare). Var det inte till och med galna kor?. Starboard hade ju FreeSex för ett tag sedan med de fick byta namn när de gjorde en prokids variant. Kids FreeSex låter ju inge vidare. Däremot har ju Tabou tappat allt vad sexighet heter i och med att deras lilla borttappade med nu återfunna gubbe verkar ha tappat snoppen – en eftergift till pryda amerikaner, sägs det. I denna anda kommer här lite namnförslag.

    Kombat Ultra Kruiser
    Freeride Inter-Trimmable Trifin Accellerator
    Box Slot

    I den andan vill jag minnas min kompis Fredrik som gjorde viss typsättningmässigt våld på sitt stora Fanatic-klistermärker och fick till analFic. Mottagandet hos tyskkolonin i Guincho var lite svårtolkat. Jag fick aldrig klart för mig om reaktionerna var uttryck för kärvänliga närmanden eller en irritation över vanhelgad nationalbrädsymbol.

  • Kjello

    Gäst
    1 september, 2010 vid 02:00

    Därför mina slingrar sej fram så bra på fjärden. gott om plats för gipparna.
    Smal lång troligen mindre stampigt i min krabbsjö.
    Och jag får sällan spinout oförberedd, men ibland avsiktligt., bättre än fenplaning.
    Klart 4 fenor går troligen på räls, fenplaning så man bryter fötterna finns inte,
    nackdelen med singelfena, djupet som kan behövas ibland, blir fenplaning våldsamt.
    Därför max 28cm fena, och max 6,6 segel. optimalt med mindre allt.

  • dr-masse

    Medlem
    1 september, 2010 vid 07:14
    surfslusken;628879 wrote:
    Ähhh…du e helt enkelt köptorsk dr Masse. Ta tag i problemet o erkänn de för dej själv, de är den enda början till vägen ur ett beroende!

    Absolut! Ja, va fäen, skall man ha ett beroende så är väl det så gott som något… 😀

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya Tabou quad 74 och 85 2011

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.