Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nya tävlingsformer i Sverige!?

  • Nya tävlingsformer i Sverige!?

    Publicerad av kiters_se på 23 januari, 2009 vid 12:53

    Om du skulle tänka dig att ställa upp, vilken tävlingsform skulle du föredra?

    >>> Downwind race
    >>> Courseracing

    Peter

    cortex svarade 15 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • yann

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 13:44

    Courseracing, för jag suger på switchstance och det är ju 50% risk att det blir fel håll för mig på downwind.

  • haze

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 13:55

    Så du åker inte Switch på Course??

    Eller alltså du kör ju med bägge fötterna framåt på en courseracing bräda i alla fall. Kör du Twin så är det ju lugnt 😉

    Fan vad jag inte fattar vad jag skriver själv nu….

  • roland

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 14:05

    Hans jag fattar inte heller!
    Hur går staren på downwind då?
    Den jag var med sist var inte så bra….
    Alla på stranden sen springa ut var inte så rättvist en del tangel blev det

  • cortex

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 14:14

    Course… bara jag hinner få min bräda först. 😀

    /kaj(Tech)

  • yann

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 14:34

    @Haze 526993 wrote:

    Så du åker inte Switch på Course??

    Eller alltså du kör ju med bägge fötterna framåt på en courseracing bräda i alla fall. Kör du Twin så är det ju lugnt 😉

    Fan vad jag inte fattar vad jag skriver själv nu….

    Öh, ingen aning för jag har inte åkt course nån gång eller ens reflekterat över det. Är snabbare på toeside än switch på directional tror jag. Det lär man ju märka när alla drar ifrån en på den bogen så då får man väl switcha över. Har inga som helst ambitioner att komma först men det hade vart roligt att vara med i alla fall. Rågelund Stenudden tur å retur hade ju vart en fin bana. Hade vart kul om det vore mycket kryss tycker jag. Hade även vart roligt att få spöa ett par vindsurfare.

    Båda fötterna fram låter som monoski ju! 😀

  • yann

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 14:39

    Klart bästa och säkraste hade ju vart vanlig segelstart med en låååång tänkt linje mellan två bojar.

  • haze

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 14:42

    Så är det på Course racing tävlingar.

    För den delen skulle väl VSK fixa en sådan tävling eller? Vad hände med den och med vågtävlingen? Någon som vet???

  • kiters_se

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 15:09

    @Cortex 526996 wrote:

    Course… bara jag hinner få min bräda först. 😀

    /kaj(Tech)

    Va ska du köpa för bräda, jag håller på att få in offerter från ca fem lev.

    Peter

  • yann

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 15:10

    Vågtävling är jag rätt skeptisk till. Blir jäkligt svårdömt tror jag. Man hade kunnat köra expression session men vem vill stå på land och döma när det går vågor? Sen är avståndet ett stort problem på våra spots. Svårt att överhuvudtaget se nånting från land. Tycker att VSK ska fokusera på en course racing istället.

    Jag hade iofs en vild ide om att man skulle bygga ett foto/domar-torn på den där flata stenen i norra Läjet men det finns nog en å annan som sätter sig emot det. Lite som Lakey Peak fast mycket mindre.

    wave02.jpg

  • haze

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 15:15

    Tror Cortex kommer köra Spleenes Race bräda. Jag kommer även ha en sådan i back up! Tror fortfarande att Tom:s bräda kommer vara sjukt snabb;)

  • haze

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 15:17

    Yann: Stämmer att en vågtävling är nog svår dömt. Man skall helst ha domare då som har kört en del vågsurfing och ingen åkardömd tävling om det är folk som inte har rutin på vågor.

  • yann

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 15:21

    Håller med, men det blir nog ännu svårare att hitta en vågsurfare som vill stå på land när det rullar vågor 🙂

  • haze

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 15:23

    Japp det är nog svårast!

  • hengo

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 15:24

    Alltså, inget av ovanstående.. men ett riktigt wakejam typ med massa leksaker i vattnet vore ju grymt coolt och skulle få mycket publicitet..

    ….om de nu är de man vill gööööra alltsåå…

    …njee

    men allt är roligt, bara någon styr upp!

  • haze

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 15:28

    @hengo 527013 wrote:

    Alltså, inget av ovanstående.. men ett riktigt wakejam typ med massa leksaker i vattnet vore ju grymt coolt och skulle få mycket publicitet..

    ….om de nu är de man vill gööööra alltsåå…

    …njee

    men allt är roligt, bara någon styr upp!

    Varför skulle det få mer publicitet än en vågtävling till exempel? Allt beror på arrangören och dennes kontakter och vilja eller hur? Tror det finns lika mycket folk som skulle vilja se en bra vågtävling som skulle vilja se ett “hoppa/snurra/raila” tävling.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nya tävlingsformer i Sverige!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.