Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya vinterhandskar inhandlade

  • dr-masse

    Medlem
    22 september, 2005 vid 09:46

    Det är lurigt med fingervantar, tycker jag. Fingrarna värmer ju inte varandra alls då. Funkar hyggligt, men just de där har jag inte testat (har själv kollat på framförallt vantar för vattenskidåkning och testat ett par för länge sedan).

    Ibland önskar jag att det fanns en handske för vindsurfing som var som en tumvante på baksidan (för skydd mot vind och vatten, samtidigt som fingrarna kan värma varandra) och fingervante på insidan (mest för att inte släppa in kallvatten i handsken och ge lite smidigara grepp än vad en tumvante gör)…

  • el_duderino

    Medlem
    22 september, 2005 vid 11:07

    Jag har testat en hel del olika vantar, allt från torr-fingervantar till tumvantar.
    Jag upplever att fingervantar måste vara relativt tunna för att det ska kännas ok, men det kostar ju i värmeförlust.
    Är dom för tjocka så är det klumpigt och svårt att röra sina fingrar samt krampkänslan är hela tiden närvarande.
    Jag kör alltid med tumvantar på hösten/vintern. Öppna när temperaturen tillåter och heltäckande under vintern.
    Men nu var det ju fingervantar du undrade över,
    jag har iaf inte lyckats hitta några som funkar bra.
    Antingen så har dom bra rörlighet men är för kalla eller så kan man knappt röra händerna men dom är fan svettiga!
    Om du hittar något som funkar bra så vill vi gärna veta….

    Ska köra med Dakines CWM (som alla andra) i vinter, fick precis ett par från windance!

    fett öööööössssssssss is vinter!!!!

  • stang

    Medlem
    22 september, 2005 vid 11:23

    Har oxå precis inanhdlat ett par liknande kajak hanskar, har inte seglat med dom ännu. Det jag föll för är att fingrarna är “förböjda” så att man inte behöver kämpa mot hansken för att få bra grepp utan slappnar man av i hansken så får handen rätt “grepp” automatiskt.

  • the_novice

    Medlem
    22 september, 2005 vid 11:49

    Jag körde lite med dessa lite förra vinter (fanns på Kajakcenter i Gbg). Dem känns väldigt goa på land men på vattnet så är det för tjock neopren i handflatan och när man har vatten på bommen så är greppet inte så bra som på en torr bom, så man får ta i lite extra och jag får snabbt kramp. Vet inte om jag har små händer eller tjock bom (tror den ligger kring 30 med greppet), men jag får även kramp med pro-limits tumvantar som en del verkar kunna köra med utan problem. Vad det inte det du körde med förra vintern?

    Det enda som funkar ngt sånär för mig är ett par tajta biltema fingerhandskar, minimalt uppklippta i handflatan och sedan får man hålla kroppen varm och inte simma för mycket…

  • drakglenn

    Medlem
    22 september, 2005 vid 11:59

    Precis..

    Testat med förböjda fingrar, hjälper inte,
    problemet är att de är för tjocka i handflatan….tyvärr, jag fick kramp direkt av mina …

    Om man nu som jag kommit på att man vill undvika vantar
    får man nog leta, själv har jag 2mm fingervantar i med skinn i handflatan, natuligtvis inte de inte lika varma
    men krampen håller sig borta….

    //Glenn

  • basse

    Medlem
    22 september, 2005 vid 12:09

    hmm.. verkar ju lurigt detta. De såg ju bra ut. Själv kör jag med öppna tummisar och det fungerade riktigt bra i vintras. Man får helt enkelt bara köra in på grunt vatten och stå och vifta lite med armarna ett tag och sedan köra igen.

  • _alexander

    Medlem
    22 september, 2005 vid 12:19

    någon som testat neilpryde stängda tumvante?
    eller prolimits fingervante?

  • ola_p

    Medlem
    22 september, 2005 vid 12:25

    Jag har prolimits öppna fingervantar, sköna men inte så våldsamt varma..

  • the_novice

    Medlem
    22 september, 2005 vid 12:26

    Då tycker jag att öppna fingervantar funkar bättre. Med öppna tumvantar så får man in nytt kallt vatten som ligger kvar i “fickan” vid fingertopparna, eller är det det du viftar ut?

    Detta slipper man med fingervantar som sluter tätt kring fingrarna….

  • _alexander

    Medlem
    22 september, 2005 vid 12:29

    håller med där, tycker det är varmare att skita i handskar än att ha öppna tumvantar

  • lars_k

    Medlem
    22 september, 2005 vid 12:47

    OK. Här kommer en bild på mina uppklippta biltema (igen…). Hade flera 3-4 timmars pass med dessa i januari. Blev dock spolad och tappade grejjorna så jag fick simma en stund vilket kylde satan. Har även testat mina Dakine CWM men blev lite trött efter en stund. Ska man kunna köra länge kan man nog inte ha nåt som bygger tjocklek i greppet. Smart uppklippta fingerhandskar håller inte vatten och skyddar fint mot vindens kyleffekt. Så det är bara att ta fram saxen Staffan, hehe! wink.gif

  • the_novice

    Medlem
    22 september, 2005 vid 13:01

    Jag har två par av biltemas handskar med olika klippning (för olika årstider grin.gif ), ett par ungefär som på bilden och ett par som täcker mer av fingrarna och tummen…

  • mattap

    Medlem
    22 september, 2005 vid 13:03

    håller med Lars_K! Jag är iof ingen hardcore vintersurfare men konceptet med uppklippta biltema funkar jäkligt bra, fråga rambo, han har promotat dessa rätt hårt wink.gif

    Tar inte in mycket vatten och värmer gött när du står på brädan, däremot vill du inte ligga med händerna i vattnet nåt längre tag!

    Kanske skulle kunna kompleteras med sånna handskar som man utför rektala inspektioner med tongue.gif eller typ diskhandskar!

  • drakglenn

    Medlem
    22 september, 2005 vid 13:12

    Tänk om det var tunt gummibehandlat skinn i dessa urklippta Biltema handskar…..Åhhhhh!!!!

    Ahh ett nytt projekt har sett sitt ljus cool.gif

  • 1111

    Medlem
    22 september, 2005 vid 13:36

    Vi har dessa, 299 kr kolla http://www.blahimmel.com

    Mvh

    Totte

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nya vinterhandskar inhandlade

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.