Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar tips?

• Nybörjar tips?

Publicerad av anonym-anvandare på 5 maj, 2002 vid 11:47

Hallå!

Undrar vad man ska köpa för grejor om man är fast beslutsam
    att lära sig vindsurfa. Har tidigare surfat på en 70-tals mastodont bräda och lärt mig lite grunder.

Väger cirka 65 kilo och är 173 lång. Vad ska köpas om man
    vill ha något att utvecklas på?

rino svarade 23 år sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    5 maj, 2002 vid 12:06

kommer du att växa eller är du färdigväxt??? i vilken del av landet surfar du??? och hur mycket pengar och tid plaskande med kallsupar i 8 gradigt vatten är du villig att satsa???

så här innan jag vet allt detta skulle jag ändå säga f2 air eller någon liknande freestyle bräda samt ett 6,0 segel med 5,6, eller 7 lattor då kommer du att ha jävligt kul även när du har blivit bättre och kan segla snabbt som en stolle och samtidigt hoppa högt och göra trick samt göra en de vågsurfing…

/skagerack vilden

• anonym-anvandare

Medlem
    5 maj, 2002 vid 12:47

Jag är ganska bitig som jag är och kommer nog inte bli längre. Möjligtvis lite fetare.. smile.gif

Hadde tänkt att lägga ett par tusen lappar till en början. (typ 5000 kanske). Jag lägger hellre lite extra och får något skapligt än köper skit. Bor i Malmö.

• borje

Medlem
    5 maj, 2002 vid 13:40

sök här på konfen. Finns en hel del nybörjartips.

• anonym-anvandare

Medlem
    5 maj, 2002 vid 13:48

hmm…jag håller med ovanstående inlägg, om du har tur kanske du kan få tag i en f2 air för 4000 men det är inte säkert. försök att skaffa en bräda på 100-120 liter ca 60 bred och inte mer än 5 år gammal så kommer det nog att funka grymt bra, helst en freestyle.

• anonym-anvandare

Medlem
    5 maj, 2002 vid 16:30

En annan fråga, Om jag köper en bräda separat.. Passar
    alla master bommar ihop eller är det olika passning på
    grejorna?

• anonym-anvandare

Medlem
    5 maj, 2002 vid 17:11

om du köper en bräda så har den ett fäste som ser ut som en skena (allt detta vet du säkert redan) och i den så sätter man en mastfot som man kan dra fram och bak i skenan, mastfoten har två delar och den övre delen fäster du i masten som du sedan fäster i den undre delen av mastfoten som sitter i brädan.

och ja alla bommar passar till alla master…tror jag.

sedan är det olika storlek på masterna beroende på hur stort seglet är, men detta fixar man lätt med en mastförlängare, och tänk på att inte ha för liten fena på brädan då kan det bli väldigt jobbigt att lära sig på den och spinouten är ett faktum…

• calle_b

Medlem
    5 maj, 2002 vid 20:14

Fick en helt sjuk spin-out idag och vart så förbannad att jag tryckte till brädan allt va ja orkade(typ försökte stampa ner den) och hör o häpna: Det funkade. Alltså. När man åker på en spinout, samtidigt som man lättar på trycket på fenan genom att flytta vikten framåt, tryck ner railen i vattnet. Försök att bjuda på ett häl-skär nästan. Ganska logist egentligen att använda brädans rail för att ta bort lite tryck från fenan. Funkar för mej. Bara ett litet tips alltså.
    Jag vet inte om ni visste om det, men jag e skit-stolt:))

Ha det gott

• anonym-anvandare

Medlem
    5 maj, 2002 vid 22:05

Ni ska ha tack för alla tips!, dom är
    guld värda! Trevligt när folk är sjyssta
    och lär ut istället för att vara diviga som
    många tyvärr kan vara ibland. Alla kan ju inte
    vara proffs från början! smile.gif

• rino

Medlem
    6 maj, 2002 vid 19:00

Mitt tips (förutom utrustning) är att ta kurser, alternativt om du känner någon pedagogisk surfare.

Vad gäller utrustning skulle jag föreslå en ”widestyle” bräda kring 120-130 liter. En Mistral Vision 130 eller liknande borde du kunna få billigt. Den kan du behålla som lättvindsalternativ längre fram. Kosta även på dig ett skydd till bomen så du slipper slå sönder brädan. Om du vill starta med bara ett segel skulle jag föreslå ett vågsegel (eftersom dessa är förstärkta och klarar några misstag där vågorna bryter) kring 5,5. Det är ingen optimal storlek för brädan men rätt behändigt att lära vattenstart mm. När du klarar att plana/vattenstarta kan du köpa ett kring 7,5 (freestyle eller freeride) för att få fler surfdagar och en mindre bräda (85-90l free/wave) för de roliga dagarna.

ok, lycka till.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.