Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare – fråga om kiteval

  • Nybörjare – fråga om kiteval

    Publicerad av ordem-progresso på 3 juli, 2012 vid 14:09

    Har gått en tvådagarskurs och är nu på jakt efter kite. Då faktorer som pris och tillgänglighet spelar in står valet just nu mellan en Flexifoil Hadlow ID och en Slingshot RPM. Som jag förstår det är ingen av dessa egentligen kanske optimala för en nybörjare, men har å andra sidan lite längre “livslängd”, i takt med att man blir mer erfaren. Det lutar nu åt en Flexifoil Hadlow ID och återförsäljaren säger att denna går bra att använda för en nybörjare, men skulle gärna vilja försäkra mig om att jag inte skjuter mig själv i foten genom att köpa denna och vore därför tacksam för lite råd.

    blizzy svarade 11 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • virena

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 14:36

    Hej hopp Brasileiro!
    Hur kommer det sig att du endast kan tänka dig att välja mellan dessa två märken? Vad har du tänkt dig för storlek hur mycket väger du osv?

  • ordem-progresso

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 15:15
    Virena;692381 wrote:
    Hej hopp Brasileiro!
    Hur kommer det sig att du endast kan tänka dig att välja mellan dessa två märken? Vad har du tänkt dig för storlek hur mycket väger du osv?

    Har egentligen inga såna förbehåll, men det är de som jag hittat till paketpriser som passar min plånbok, samt att återförsäljarna runtomkring Malmö inte verkar ha så mycket annat inne för tillfället.

    Jag har tänkt mig en 12m2. Jag väger omkring 83-84 kg.

  • cortex

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 21:33

    Har du kollat med Pjoter? Han har hemma både Caution och F-One på lager tror jag.
    http://www.surfbutik.se/

    Tror han kan fixa rätt bra pris på Caution Zombie och Spitfire om du är priskänslig.

    Annars har du även de helsköna dude’sen på:
    http://www.southcoastsweden.se
    Ligger lite längre bort än Peter’s place dock. 😉

    /Kaj

  • pjoter

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 21:35

    Tjena!

    Är du runt malmö (landskrona) finns ju jag 🙂 surfbutik.se med världens segast uppdaterade sida….. F-one är riktigt fina kites! har kvar en caution zombie 12kvm också för bra pris.
    Nya brädor från SU-2 finns hemma nu.

    Å förutom det finns snubbarna på southsurf.se som är helhyvens.

  • pjoter

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 21:37

    Vem har hadlow pro hemma förresten?

  • plattvatten

    Medlem
    3 juli, 2012 vid 23:36

    En SS Rally 12a e perfecto for nyborjare, den ha du med en hyfsad stor brada ifran 4 s/m till 10 s/m (13-14 s/m nar du blir battre). Billig med paketpris ifran Lasurf, mega vindrange, inga briddles, basta bomsystemet, klarar mycket stryk. Latt att vattenstarta. Mycket stabil i ojamn vind, och du kan dumpa kraften snabbt med 4 linor, utan att behova en 5th line.
    Jag borjade med en Cabrinha blacktip 9,4 m2 1998, tog mig forever att komma upp.

  • skanepaul

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 06:25

    Rally 12a i 4m/s!??? Lägg gärna upp en video på det, shit!

    Du har inget att jämföra med som nybörjare, spelar ingen större roll med vad du väljer för kite just nu, skaffa inget lastgammalt bara, 12m blir perfekt.

  • southsurf

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 07:56

    Visst Rallyn är en fin kite men jag vill minnas att den har bridles:grin: Och jag instämmer -4m/s låter inte helt rimligt… Sen är bommen riktigt fin men jag vet inte om alla skulle hålla med om att Slingshots ‘below the bar trimmer’ är den bästa lösningen.

    Vi säljer hela kit hos oss – från kites till våtdräkt o sele.
    Vi har Slingshot, Mutiny Kites, Crazy Fly ( har en sculp för ett riktigt bra pris) o Tablas.

    Du får gärna komma in till butiken o kolla in lite grejer.

    Tänk också på att du har möjlighet att få testa de flesta kitemodellerna. Det gäller hos de flesta återförsäljare.

  • plattvatten

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 08:17

    Du har inget att jämföra med som nybörjare, spelar ingen större roll med vad du väljer för kite just nu.
    Det e det vi hjalper honom med! 80 kg och en lattvindsbrada och han kan leka runt i 4 s/m, kommer nog inte ta hojd i 4 s/m. Men det e ju inte det viktigaste nar man e nyborjare. Rally har inga briddles med pulleys( RPM kan trassla in sig i i sina briddles och kraver mer uppmarksamhet vid setup, har en 6a Rally sjalv som stormkite.( Vi e alla nyborjare over 30 m/s).

  • langdon

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 08:59

    Vet inte hur din budget ser ut, men kan rekommendera Airush och deras One t.ex.
    Finns i Lund inte så långt ifrån dig, om du nu vill köpa på hemmaplan.

  • lima-ko

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 09:56
    Ordem Progresso;692376 wrote:
    Har gått en tvådagarskurs och är nu på jakt efter kite. Då faktorer som pris och tillgänglighet spelar in står valet just nu mellan en Flexifoil Hadlow ID och en Slingshot RPM. Som jag förstår det är ingen av dessa egentligen kanske optimala för en nybörjare, men har å andra sidan lite längre “livslängd”, i takt med att man blir mer erfaren. Det lutar nu åt en Flexifoil Hadlow ID och återförsäljaren säger att denna går bra att använda för en nybörjare, men skulle gärna vilja försäkra mig om att jag inte skjuter mig själv i foten genom att köpa denna och vore därför tacksam för lite råd.

    Båda är riktigt fina kites, den ena utvecklad i samarbete med den nuvarande världsmästaren i freestyle (Youri Zoon/RPM) och den andra med tidigare 5-faldiga världsmästaren i samma gren (Aaron Hadlow/Hadlow ID). Det är visserligen övriga märken/modeller som nämnts i denna tråd också, och även de som inte nämnts, riktigt bra alltså.

    Vilken du väljer handlar snarare om personlig preferens, vad du föredrar för slags kite/vilket håll du vill utvecklas åt (freestyle/wakestyle, old school/Tyskehopp, vågor, race), om du vill ha ett säkerhetssystem som erbjuder 100% depower (bra i början men efter hand vill du ha möjligheten till andra alternativ, 75% eller suicide=ingen depower alls), om du vill ha trimningen ovanför eller under bommen osv.

    Många grejer av ovan nämnda har du dock förmodligen inte en aning om så den viktigaste är väl egentligen, åt vilket håll vill du utveckla din åkning?

  • skanepaul

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 10:10

    Du plattvatten du får nog kolla upp det där med vindstyrka en extra gång om du menar allvar, Rally 12 i 4m/s och att man ens kör i (över!!) 30m/s……..nja. 🙂

    Det kvittar vilken kite han väljer, han kommer lära sig just hur den funkar med eller utan bridles, och ska han köpa nya 2012 så är det ju ännu bättre.

    Jag har elever som skaffat c kite direkt efter kursen och det funkar även det, inget att rekommendera men det funkar.

    Själv lärde jag mig på en Naish Aero 1 🙂

  • plattvatten

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 12:40

    Jag har elever som skaffat c kite direkt efter kursen och det funkar även det, inget att rekommendera men det funkar.

    Varfor ha bilbalte, nar man kan halla hart i ratten, inget att rekommendera men det funkar.

  • pjoter

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 13:49

    plattvatten, kan inte du komma ner till skåne och visa dina lättvinds-skills. För jag har definitivt att lära av dig när det gäller lättvind å då har jag ändå svart bälte i just lättvind. 🙂

    Ska 83kg få en 12a att funka i riktiga 4m/s så behövs en SUP om du är nybörjare. Nackdelen är då att du kommer inte kunna relauncha kiten om du råkar krasha den. har man däremot skills så kan de ev funka med door eller racebräda.

    Pratar du 5m/s så är jag med på banan, med en bra bräda.
    4m/s är då du börjar få riktigt kul med en 19kvm foil och då du normalt kan börja köra med zephyr 17kvm mm.

  • mjersen

    Medlem
    4 juli, 2012 vid 13:51

    spelar ingen roll vad du köper, du kommer lära dig lika fort oavsett. så satsa på något som ser coolt ut och generar mycket tjejer eller killar om man gillar det. t.e.x Liquid Force envy! http://nocomply.se/product.php?id_product=489

    den fetaste och mest hållbara kiten på marknaden!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare – fråga om kiteval

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.