Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare som behöver hjälp!

  • Nybörjare som behöver hjälp!

    Publicerad av roding på 16 augusti, 2008 vid 15:10

    Tja

    Har testat Windsurfing nu några gånger och är hyfsat fast kan man säga så jag tänkte ta tag i mig själv och inhandla en utrustning så att jag kan börja på allvar till våren.

    Nu till mig fråga och det som jag behöver hjälp med. Kommer att ha hyfsat med pengar nu i höst så planerna är att köpa helt nytt.
    Är 170cm 75kg stor och jag vill helst ha en bräda som jag inte behöver byta ut efter ett till två år.
    Satsar hellre på en bräda som är lite jobbigare för mig i början men som jag kan ha ett litet tag.

    Alla tips och synpunkter mottages med glädje och ödmjukhet!

    Ha det bra alla och tack på förhand!

    Knatte svarade 15 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • planing

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 15:23

    Mitt tips är ändå att köpa begagnat. Det är dyrt att köpa nytt, och som nybörjare så sliter du på grejerna. Tänk på att det är bättre att ha en begagnad bräda med tre begagnade segel och kanske 2 beg master, än att bara ha en bräda och en rigg även om den är ny. Det är värdelöst att bara ha ett segel.

    Om du söker så borde du få en hel del hyffsat nya träffar på nybörjarbrädor.

  • flex

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 15:40

    @Roding 491185 wrote:

    Tja

    Har testat Windsurfing nu några gånger och är hyfsat fast kan man säga så jag tänkte ta tag i mig själv och inhandla en utrustning så att jag kan börja på allvar till våren.

    Nu till mig fråga och det som jag behöver hjälp med. Kommer att ha hyfsat med pengar nu i höst så planerna är att köpa helt nytt.
    Är 170cm 75kg stor och jag vill helst ha en bräda som jag inte behöver byta ut efter ett till två år.
    Satsar hellre på en bräda som är lite jobbigare för mig i början men som jag kan ha ett litet tag.

    Alla tips och synpunkter mottages med glädje och ödmjukhet!

    Ha det bra alla och tack på förhand!

    1. Köp inte nytt, det är heelt onödigt. Som nybörjare sliter du på prylarna på ett helt annat sätt en en rutinerad surfare. Dagens nya grejer behöver inte var bättre än en några år gammal utrustning, bara annorlunda. o är dom bättre så kommer du formodligen inte kunna utnyttja det eller ens känna det.

    2. Köp det som passar dig bäst just nu. o inte en bräda som kommer passa dig om två år. Du kommer förmodligen ändå vilja byta bräda om två tre år oavsett vad du köper. Köper du begagnat behöver det inte kosta dig så mycket extra att sälja om två år och uppgradera.

  • daffman

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 16:13

    Satsa på en freeride bräda, runt 130 liter tror jag är lämpligt, började själv surfa för inte så längesen… men kolla in FAQ 😀

  • surfmas

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 16:27

    Lär dig rigga ordentligt!

  • roding

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 18:01

    Jag vet att det kan vara en fördel att köpa beggade grejer och det var det som jag tänkte göra i början, men det verkar som om jag kommer att få en chans att köpa ett helt nytt kitt med bräda och rigg för runt 5000-8000 beroende för vilken bräda jag vill ha. Det är en av anledningarna till att jag undrar vad som är bäst just nu!

  • surferhecke

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 19:37

    här har du lite brädkitt för rimliga priser om du nu vill ha nytt http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=51 rrd evoulotion 360 e den brädan som sålts mest i år om jag inte minns fel?

  • bicless

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 21:36

    Vi har nybörjarkitt från 7990:- 🙂
    http://www.surfspot.se

  • daffman

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 22:27

    vad som är bäst just nu uppfattar jag som ganska personligt, men jag tycker iaf JP Funster 145 litar’n e “bäst” bara stått på 2 andra brädor så bör nog inte uttala mig så mycket mer än så.
    Men har du någon aning om vad du vill satsa på? Finns ju många olika vindsurfnings varianter… Uppfattade det ju som om du ville hoppa på lite “svårare” saker direkt.

  • roding

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 08:28

    Svårare behöver det ju absolut inte vara, men jag vill inte bara hamna i den situationen att jag lägger ut ganska så många tusen för ett en komplett utrustning och sen så behöver jag köpa en helt ny “direkt”.
    Då satsar jag ju hellre på något som för mig är lite svårare och med hjälpa av några som jag känner som hjälper mig att komma igång lär mig på det sättet istället.

  • johanrosander

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 11:48

    Jag köpte en 122L Starboard Carve Wood som första bräda alldeles nyss. Hade bara vindsurfat 2ggr tidigare innan köpet.

    Visst är det svårt just nu i början men jag ser det inte som för svårt och trist.

    Jag väger 70kg. Dock så skulle jag valt en tåligare byggmetod än “Wood” om jag fick välja. Viktökningen är skitsamma och brädan blir mer hållbar.

    Just ja, köp begagnat :)!

  • daffman

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 11:53

    jo jag ser din poäng och alltid gjort:smirk: men hur mycket svårare har du tänkt dig? har du tänkt att köpa en stor freeride bräda(145-170 L)/Freeride bräda (90-145 L)/Vågbräda (60-90 L)
    lite olika inriktingar Freeride brädor är för det mesta någorlunda habil på det mesta men mest inriktad på fart medans Freestyle brädor är mer för tricks och vågbrädor är precis som det låter, en bräda för vågsurf med segel men detta visste du antagligen hur som helst köp en freeride bräda skumma runt på forumet så hittar du säkert någon bräd diskussion…

    F2 Xantos ska vara bra och inte allt för dyr, du kan dra till Surfcentret i Askim och kläm på grejerna de har 😀

  • pure

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 15:49

    Nybörjar utrustning säljer som smör i solsken och man kan nästan få ut det man köpte det för om man säljer runt sommaren. Köp 140-150 liter skulle jag rekomendera och du kan ha roligt en säsong och sen sälja och bara förlora en liten del av den kostnaden om du säljer den till höste.. köper du den nästa vår och seglar ordentligt fram till augusti kan du nästan få ut samma pris som du gav för den..

  • roding

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 16:40

    Okej, så beggat är bra. Skall kolla vad jag kan få tag på. Men sen så har jag en till fråga. För någon i min storlek vad är det för storlek på bräda och segel som man skall kolla efter?

  • bicless

    Medlem
    18 augusti, 2008 vid 22:37

    Lite tips

    115-120 om du vill hare kämpigare men bättre hårdvindsegenskaper
    120-130 om du vill gå någon medelväg
    130-150 om du vill ha lättare insteg och bättre lättvindsegenskaper.
    Börja med segel mellan 6-7,5 kvm. Köper du mindre bräda så välj mindre varianten av segel och vice versa.

    Obs undvik extrema brädor som slalom, freestyle etc. Freeride eller ibland även freestyle wave funkar bättre om man är lite oerfaren.

  • joachim_larsson

    Medlem
    19 augusti, 2008 vid 05:04

    Testa Sveriges mest sålda bräda t.ex på Surfers eller i LERUM på wwww.less.nu

    Kona ONE är ett alternativ, testa då vet du om du tycker det är okey, dessa finns både nya och beg och gå t.ex en kurs i LERUM du ångrar dig inte.

    Joachim http://www.konanordic.com

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare som behöver hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.