Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjarkompis needs help!

• Nybörjarkompis needs help!

Publicerad av bizonoxe på 28 juli, 2009 vid 16:26

Tjenare, min kompis och jag ska börja kitesurfa, och nu är vi mer ut av vindsurfare. Men!
    Vi vet att SLE och BOW kites is the safetyshit. Men han läste på ett amerikanskt forum där huvudinlägget såg ut så här:
    In the wake of recent and past news of kite accidents, I thought it could be relevant to have some discussion about the safety of C-Kites vs. Bow/SLEs (or any version of a kite with bar-release de-power).

I find that as the sport continues to grow, and more people are getting into it, the used kite market is becoming more and more saturated with all kinds of different kites for people new to the sport to choose from, and they can get confused about what to buy, often lured by the cheapest (but certainly not safest) option.

In the past 3 weeks, I have met 3 new kiters, who have purchased used C-kites as their first kites, because they could pick them up so cheaply. All three of these kiters had already taken lessons, and all three of them were surprised when I told them about the differences in safety between the C-kites they bought (for around $200 each) and newer de-power Bow/SLE kites – they had not been given any, or at least did not remember getting any, encouragement from their instructors to buy a safer, de-power Bow/SLE kite.

Therefore, I ask: Do we, as a kite-surfing community, think we have a responsibility to educate people, interested in the sport, and those just getting into it, about the vast improvement in safety of the newer model (post-2006) Bow/SLE over older style C-kites?

Och han fick ett svar:
    You answered your own question by mis-informing everyone on this forum with your own opinion on the safety systems on current kites …. that Bow kites have safer safety systems than C-kites….. Mate if it does not have a 5th line, next time your down the beach and overpowered to the point where you think you may need to engage your actual ”Bow’s” safety system, ie the single flagging safety line that you probably don’t even have attached, Go ahead and do it for me while I engage my 5th line C-kites system and safely and walk/swim back to the beach while you battle the rolling, flipping monster on the end of your line that will not be able to re-launch without re-rigging…. Now tell me, which is safer the Bow line that goes into a death spiral ( so no-one bothers to hook the safety up) or the 5th line C-kite that has a higher wind range than the bow… and is always able to engage the safety to complete depower and relaunch in a matter of seconds if required…..

The bow has a higher wind range you say…. well tell me why the pro bow riders allways use a smaller kite when they unhook compared to the c-kiters?

SO , hat’s off to your mates for buying 5th line c-kites, they must have their heads on straight and be thinking correctly and not captured by some mystical mis-informed FAD that you have become a victim of….. If you don’t believe me then tell everyong why the top 10 PKRA riders aren’t all on bows ?

By the way, I have been riding for 8 years, and try bow / SLE and c-kites regularly, the depower they offer hooked in is the same as any descent brand 5th line C-kite of the same year model but without the safety / comfort of the 5th line safety
    .

They have their pro’s and cons… but I chose a 5th line c-kite because I know that they actually offer better safety than a single flagging line bow.”

Och han fick ett svar som styrktes:
    ”I can echo this from a couple of weeks ago. 99% of the time my SLE’s are great but this time the wind picked up as I was just coming in to land AND it happened in a nanosecond. From nicely powered to being hauled up the beach wanting to ditch the ”monster”. Leash was attached to a mini-5th line style safety which is fine, as I say, 99% of the time. As I was way overpowered I decided to try and swap the leash over to the o’**** rear line. Just as I got the clip on, the kite whipped across the window and flung me through

skejtar_henke svarade 15 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • appelqvist

Medlem
    28 juli, 2009 vid 16:47

65 kg och 190 lång! Du borde bjuda din polare på en rejäl middag istället.

10 m² borde funka bra med den vikten däremot. Djupt vatten är svårare när man är nybörjare. Satsa på knädjupt och utan vågor.

Angående saftey så ska du kunna släppa all kraft i kiten vid alla krafter och hela kiten om det går helt åt helvete.

• jakobb

Medlem
    28 juli, 2009 vid 17:20
    Appelqvist;562130 wrote:
    Angående saftey så ska du kunna släppa all kraft i kiten vid alla krafter och hela kiten om det går helt åt helvete.

Det har du väl ganska bra erfarenheter av va? hähä

Edit: det är alt+253=²

• skotten

Medlem
    28 juli, 2009 vid 22:30

get him to phone me dude, I am always willing to help

• appelqvist

Medlem
    29 juli, 2009 vid 08:52
    jakobb;562139 wrote:
    Det har du väl ganska bra erfarenheter av va? hähä

Edit: det är alt+253=²

Oj, Mr Messerschmidt… Det där ska du få äta upp imorgon. :cool2: Krockar vi är det bara för jag är nybörjare… :blush:

• kitemaster

Medlem
    29 juli, 2009 vid 09:24

Jag började kitesurfa 2001 med en av de första fyralinorsdrakarna som fanns, Naish ARX 11,5kvm. Den tyckte jag var grym och jag har sedan dess kitat intensivt med en mängd drakar:
    Wipika Airblast 13,5 (c-kite)
    Naish Aero (c-kite)
    Naish Aero II (c-kite)
    Naish X2 (c-kite)
    Naish X3 (c-kite)
    Challenger Extreme (c-kite)
    Challenger Zoom (c-kite)
    Wipika AMP (c-kite)
    Flysurfer Extacy (closed-cell foilkite)
    Flysurfer Speed (closed-cell foilkite)
    Flysurfer Speed 2 (closed-cell foilkite)
    Flysurfer Cool (open-cell foilkite)
    Ozone Access (open-cell foilkite)
    Ozone Frenzy (open-cell foilkite)
    Ozone Manta (open-cell foilkite)
    North Rhino <-06 (c-kite)
    North Rhino 07 & 08 (bow/hybrid)
    North Rebel ’7, ’8 och ’9 (bow/hybrid)
    Ozone Instinct Sport (bow/hybrid)
    Ozone Instinct Light xc (bow/hybrid)
    Naish Helix (sigma/hybrid)
    Naish Cult (sigma/hybrid)

Jag har också provat en mängd andra modeller och enligt min erfarenhet stämmer inte svaret att en c-kite är säkrare än en bowkite. Visst har det hänt mycket med säkerheten på c-kites genom åren, men säkerhet handlar inte bara om möjligheten att flagga kiten vid åskbyar utan även om möjligheten till depower i normala vindförhållanden. Jag har också läst att en modern c-kite ska erbjuda samma mängd depower som en bow/sle/hybrid, men jag har aldrig upplevt detta själv.

Jag tycker det skulle vara väldigt spännande att se en c-kite med dessa ”complete depower”-egenskaper och utmanar därför c-kite förespråkare att vid nästa kulingväder (14m/s<) komma ner till Habo Ljung och köra samma storlek som jag kan köra i min Rebel. Jag tror det brukar vara runt 9kvm i 18m/s och tolvor innan det. Sen tycker jag att man ska vara försiktig med begreppen BOW/SLE/hybrid så att man inte stirrar sig blind på dessa. Tyvärr kan det vara väldigt stora skillnader mellan två bowkites i fråga om säkerhet. Att PKRA-åkarna inte kör bows handlar inte om säkerhet utan känsla tror jag. OBS! Detta är min högst personliga åsikt och absolut inte fakta.

• sourra

Medlem
    29 juli, 2009 vid 09:39

Jag såg ingen Torch bland kitarna Erik. Den har riktigt bra windrange men det blir aldrig som med en SLE.

• skanepaul

Medlem
    29 juli, 2009 vid 14:12
    sourra;562308 wrote:
    Jag såg ingen Torch bland kitarna Erik. Den har riktigt bra windrange men det blir aldrig som med en SLE.

Nä, bara bättre…prova att dra i 5 linan.

• skanepaul

Medlem
    29 juli, 2009 vid 14:18
    kitemaster;562302 wrote:
    Jag tycker det skulle vara väldigt spännande att se en c-kite med dessa ”complete depower”-egenskaper och utmanar därför c-kite förespråkare att vid nästa kulingväder (14m/s<) komma ner till Habo Ljung och köra samma storlek som jag kan köra i min Rebel. Jag tror det brukar vara runt 9kvm i 18m/s och tolvor innan det.

Jag körde en dag i Hurghada 2006 i byar på 38 knots (enligt deras vindmätare) med en JN Primadonna 9kvm, när dessa byar kom så var det bara att dra in 5e linan lite och vips så var det lugnt! 🙂

Tack vare 5e lina så har man mer depower i en C kite med skillnaden att drar man för mycket trillar den ner, medans släpper man bommen t.ex. på en Naish Cult så landar den fint bara, bara man inte dragit in stoppern för mycket!!!

• tomw

Medlem
    29 juli, 2009 vid 18:23

Köp en kite från 2007 eller nyare. Get out there and have fun, it does´nt f—king matter.
    Blir inte en prylbög. (jag vet-jag är en prylbög). Blir en kitesurfare. Ring Tony (skotten) eller någon annan som säljer mainstream brands- det blir bra.

• skejtar_henke

Medlem
    29 juli, 2009 vid 18:50

Dett känner jag att jag måste lägga i.. ler. Jag är nog c-frälst ska jag säga och det beror framför allt för att kite är distinkt och svarar där jag vill. Men har provat många andra drakar och lika bra men olika känslor. Men en bow/sle/hybrid är ju bra på sitt sätt och lättare att flagga ut. Men personligen tycker att man vill ha tryck i daken och inte massa depower. där är gott om det i tex torchen som själv kör. Det är inte rikigt lika mycket depower och lite svårare men sköna kite urkrodkad och mer känsla och lite råare kite vilket jag gillar.
    En c-kite är lite mer uppfostrade och straffar dig lite mer ibladnd tycker jag.. Men samtidigt så belönar den dig skönt om du gör rätt med.

Testa så ska du få se vad vi pratar om. Antingen så gillar man det ena elle andra. Men hur som helst så tycker jag att bägge två är säkra drakar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjarkompis needs help!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.