Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nytt kite märke, Switch kites

  • anders-2

    Medlem
    6 juli, 2011 vid 04:32

    tycker bommen såg lite kass ut, säkerhetssystemet etc. men de kommer vell ta efter Naish som alla andra redan har gjort ;D

  • viktor77

    Gäst
    6 juli, 2011 vid 06:30

    Får verkligen inte hoppas de tar efter Naish. Deras bom är inte speciellt bra. Depowern under bommen som är svår att justera. Centerlina som slits sönder efter ett par månader och ja hela bommens kvalitet är det lite si och så med.

  • haze

    Medlem
    6 juli, 2011 vid 06:34

    Bommen är mest lik Norths bom av de bommar jag har testat.

    anders:. Hur kan du avgöra på en bild och video hur den är eller har du sett i verkligheten?

    Att ha depower under bommen är väl bara en vanesak. Tyckte det var jobbigt i början men sen så går det kanon 😉

  • skanepaul

    Medlem
    6 juli, 2011 vid 07:01

    Jag har aldrig behövt byta trimlina på en naish bom, kvaliten är det absolut inget fel på, vilket skitsnack.

    Tycker switchs grejer ser riktigt bra ut!

  • felow

    Medlem
    6 juli, 2011 vid 09:29

    Måste man ha en 5:e lina till combaten om man köper över 9kvm?

    “The 5th Line Option
    A must for larger size Combats (9m up). 5th line conversion kit sold seperatly.”

  • skanepaul

    Medlem
    6 juli, 2011 vid 09:40

    Frågan är ju om den 5e stabiliserar LE precis som på Torchen eller bara är till för safety/relaunch?

  • richard-m

    Medlem
    6 juli, 2011 vid 11:10
    SkånePaul;661322 wrote:
    Frågan är ju om den 5e stabiliserar LE precis som på Torchen eller bara är till för safety/relaunch?

    Den är till för stabilität.

  • haze

    Medlem
    6 juli, 2011 vid 15:58

    Richard M: Enligt Bill så går det att segla de större Combat utan 5 lina men de rekommenderas inte. På grund av relaunchen om jag fattade rätt.

  • dansson

    Medlem
    6 juli, 2011 vid 17:58

    Jag kommer förmodligen att köpa en Switch Nitro som nästa kite…ingen slår deras pris + att dom är snygga som faaaaan.

    🙂

  • magnil

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 14:53

    Någon som köpt/provat Switch Kites ännu? Nybörjare och intresserad av Nitron.

  • haze

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 15:18
    Richard M;661326 wrote:
    Den är till för stabilität.

    Nja du kan segla utan 5 lina. Den är mest för relaunchen.

  • skanepaul

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 15:48

    Körde en Method 7a igår i byig vind, helt ok kite!

    Svänger inte så snabbt för att vara en sjua, men det tycker jag inte är ett direkt minus då den känns mindre stirrig.

    Stabil och fin, polaren gjorde sina första backrolls med den och den höll sig fint på sin plats när han klotade.

  • tomw

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 20:43

    Hej,

    Min gamla Thruster 14 dog. den kite var bäst ever.
    Så jag var tvungen att köpa en ny 14. Provade en 2011 Naish Park- den var riktig bra- lagom bar tryck, flög i inget vind-super stabilt form, men tyckte den var inte så bra uppvind och svängde lite trögt. Priset var lite saftig trots att Paul erbjud lite rabatt ( you tried Paul !). Och jag tyckte kiten var fruktansvärt ugly i fisgul och blå med tribal grafik. jag mådde illa att titta på det. Röd vit hade funkat. betala man över 7 papp för en kite ska man gilla det.

    Pjoter ordnaded att testa en Caution 13. Den var väldig likt Parken, men högre bar pressure och lägre range ( vill ha en 14). Den var ugly också.

    Fick lite rabatt på Switch Nitro 14 och Method 7. Vill ha en mer wave kite 7a. Båda kites utan bar kostade 7800 hem till dörren

    Kiten har samma qvalitet som andra “main brands”. i alla fall i första anblick- man kan inte veta hållbarheten.

    Nitro 14, ute 5 ggr med den, har super bra lowend – och toppar vid 9ms.
    Uppvind maskin med smal LE och higher aspect. Lite av en racing kite.
    Super stabil- när man håller in baren och har kited powered- i den övre range när man släppa powern tappar kite tipsen lite och pulserar- detta är typisk av en kite med länkad fram och bak linor. Park gör inte detta- har direkt rear lines och 30% större dia på LE. ( men Parken är ingen racing kite).
    Det är inte hela LE och canopy som pulsar- det är bara tipsen.
    Har kört på strapless surfboard hela tiden- den driftar rätt bra, men den har inte samma smooth recovery från drift som Park-
    Det finns bara en sak jag inte gillar med den- bar tryck är vad jag kallar hög. Switch envisar att kalla det medium- det är dubbel trycket är Park, 20% mer än Caution 13 eller min gamla Thruster.
    (Jag tror jag kommer försöka hitta en bättre 14 till våren som passar min gamla armar.)
    Andra på Kiteforum har anmärkt detta.

    Method 7m- har varit ute en gång 2,5 timme vid LA i super nasty regn och gusty 7-15ms. strapless surfboard igen.
    Tyckte mycket om detta kite. Super stable i alla lägen och power trim med baren. Svänger i powered och depower läge.
    Bra tryck i svängen- kan pivot och sweep/power svänga.
    Kan släppa mycket power- på av, på av vid behov. bra i byigvind toeside.
    Super easy relaunch
    super drift- och recovery från drift.
    För en 7a har högre bar tryck- men det är en 7a så den är inte högt i absolut värde.
    andra på kiteforum har anmärkt att Method 9a och 12an har högt bar tryck.

    har kört med min standard 4 linors bar ( en Core bar) med 23m linor och 52cm bredd. Hade funkat med 45cm på Method 7a.

    Angående högt bar tryck- jag hade en mail diskussion med Bill Hansen- kite designern- och han envisas att säger dem testade detta med flera olika kitare. proffs och office rats like me- och kom fram till att detta var rätt balans mellan tryck, stabilitet och bra kontakt/feeling.
    han gav mig lite moddar till bridels som jag testade och det funkade precis som ha sa- lägre tryck, sämre stabilitet i kiten. jag tog bort modsen
    Det är mycket möljigt att det är bara att jag har kört en 14 kite i 3 år med en viss bartryck och nu när den är 20% mer jag behöver köra kiten 20 ggr för att blir van.

    Om ni ser mig på stranden- det är bara fråga om ni vill testa dem.

    Beklagar min taskig svenska.

    T

  • pegge

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 21:45

    Någon som har testat combaten?

  • mtias

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 16:23
    TomW;665344 wrote:
    Hej,

    Min gamla Thruster 14 dog. den kite var bäst ever.
    Så jag var tvungen att köpa en ny 14. Provade en 2011 Naish Park- den var riktig bra- lagom bar tryck, flög i inget vind-super stabilt form, men tyckte den var inte så bra uppvind och svängde lite trögt. Priset var lite saftig trots att Paul erbjud lite rabatt ( you tried Paul !). Och jag tyckte kiten var fruktansvärt ugly i fisgul och blå med tribal grafik. jag mådde illa att titta på det. Röd vit hade funkat. betala man över 7 papp för en kite ska man gilla det.

    Pjoter ordnaded att testa en Caution 13. Den var väldig likt Parken, men högre bar pressure och lägre range ( vill ha en 14). Den var ugly också.

    Fick lite rabatt på Switch Nitro 14 och Method 7. Vill ha en mer wave kite 7a. Båda kites utan bar kostade 7800 hem till dörren

    Kiten har samma qvalitet som andra “main brands”. i alla fall i första anblick- man kan inte veta hållbarheten.

    Nitro 14, ute 5 ggr med den, har super bra lowend – och toppar vid 9ms.
    Uppvind maskin med smal LE och higher aspect. Lite av en racing kite.
    Super stabil- när man håller in baren och har kited powered- i den övre range när man släppa powern tappar kite tipsen lite och pulserar- detta är typisk av en kite med länkad fram och bak linor. Park gör inte detta- har direkt rear lines och 30% större dia på LE. ( men Parken är ingen racing kite).
    Det är inte hela LE och canopy som pulsar- det är bara tipsen.
    Har kört på strapless surfboard hela tiden- den driftar rätt bra, men den har inte samma smooth recovery från drift som Park-
    Det finns bara en sak jag inte gillar med den- bar tryck är vad jag kallar hög. Switch envisar att kalla det medium- det är dubbel trycket är Park, 20% mer än Caution 13 eller min gamla Thruster.
    (Jag tror jag kommer försöka hitta en bättre 14 till våren som passar min gamla armar.)
    Andra på Kiteforum har anmärkt detta.

    Method 7m- har varit ute en gång 2,5 timme vid LA i super nasty regn och gusty 7-15ms. strapless surfboard igen.
    Tyckte mycket om detta kite. Super stable i alla lägen och power trim med baren. Svänger i powered och depower läge.
    Bra tryck i svängen- kan pivot och sweep/power svänga.
    Kan släppa mycket power- på av, på av vid behov. bra i byigvind toeside.
    Super easy relaunch
    super drift- och recovery från drift.
    För en 7a har högre bar tryck- men det är en 7a så den är inte högt i absolut värde.
    andra på kiteforum har anmärkt att Method 9a och 12an har högt bar tryck.

    har kört med min standard 4 linors bar ( en Core bar) med 23m linor och 52cm bredd. Hade funkat med 45cm på Method 7a.

    Angående högt bar tryck- jag hade en mail diskussion med Bill Hansen- kite designern- och han envisas att säger dem testade detta med flera olika kitare. proffs och office rats like me- och kom fram till att detta var rätt balans mellan tryck, stabilitet och bra kontakt/feeling.
    han gav mig lite moddar till bridels som jag testade och det funkade precis som ha sa- lägre tryck, sämre stabilitet i kiten. jag tog bort modsen
    Det är mycket möljigt att det är bara att jag har kört en 14 kite i 3 år med en viss bartryck och nu när den är 20% mer jag behöver köra kiten 20 ggr för att blir van.

    Om ni ser mig på stranden- det är bara fråga om ni vill testa dem.

    Beklagar min taskig svenska.

    T

    Tack för en bra review! Som känns helt opartisk : )

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nytt kite märke, Switch kites

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.