Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing nytt svenskt formula speed rekord

  • swe-496

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 19:17

    Hur snabbt och med vilken utrustning? Segel? Fena? Bräda? Hur mycket blåste det? och vart?
    Nyfiken…
    Försöker få till bra farter på Formulan jag med. Kör uteslutande med 70-fenor.

  • levieux

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 19:34

    Ja lite mer detaljer tack annars är det min tur att påstå att jag också har seglat jäääättefort på formula. Fortast t.o.m! 🙂

  • mackee

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 19:53

    Han är inte lika snabb att posta som han är på brädan men ha koll på gpss sidan

  • marcus

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 21:40

    Underbar solig och varm dag med sydlig vind på Helgasjön här i Växjö, med
    ca 10 ms men mer i byarna.
    Körde först med en gammal trotjänare -ett North Warp 10,0 från 2008. Ett bra formulasegel, planar tidigt, går högt och djupt. Markus E körde slalomsegel 9,5 Simmer SCR. På kryss hade Markus då ingen chans men jag hade ingen chans på ren fart. Jag toppade på knappt 29 knop och Markus toppade på drygt 30 knop.
    Vinden ökade något o vi bytte båda ner till Simmer SCR 8,6. Ett mkt snabbt segel, jag ökade
    toppfarten nästan 3 knop (topp på 31,9 knop) . Blev som vanligt en tät ”match” mellan Markus o mig.
    Kul och väldigt mkt adrenalin. O fantastisk speedträning –rätt stance är ett måste för att prylarna inte ska börja flyga för mkt.

  • klang

    Medlem
    6 augusti, 2013 vid 22:53

    Grymt bra!!!

  • swe-496

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 02:42

    Marcus. Vad körde du för bräda med 10.0 och vad för fena? samt vad körde du för något med det mindre seglet?

  • mackee

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 04:58

    http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=forum&forum=2&val=51061
    Kolla här
    Klicka sedan på namnet så ser ni alla detaljer

  • kinetic

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 05:20

    Bra kört! Skaffa en sjögräsfena, förslagsvis Lessachers Formula Weed så kan ni säkert plussa på 2-3 knop till… Jag har toppat knappa 29 som mest med Lessacher-fenan och 11.0… http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=106546&uid=1974. Fenan fungerar kalas, höjdar bra, men naturligtvis inte i närheten av en rak fena.

  • mackee

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 06:28

    Känns som att grejen med att speeda med formulan är att ha 70 fena
    Det är det som ger kicken att man aldrig kan slappna av
    Och att risken finns att man landar på månen om man inte trycker ner prylarna
    ADRENALIN i 30 knop och grym speed träning faktiskt

  • kinetic

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 07:26

    Mackee: Det är minst lika “brutalt/adrenalin” med 11.0 när “alla andra” kör 7.5 typ…Den gången jag satte mitt PB med Formula så var det antingen höjd eller “tokslör” som gällde. Enormt lyft på halvvinden, både från segel och fena, var bara att glömma för min del iaf…

  • davven

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 07:54

    Grattis Marcus, ni är grymma på segla!

  • swe-496

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 11:39

    Kan nog tycka att ett riktigt Speedrekord med Formula ska göras med en formulafena från säg 67cm-70cm och som minst med 10.0. Inte för att förringa Marcus farter med en Formulabräda eller alla ni andra för delen heller. Tycker det grymt bra gjort av er alla som kommer upp i de farterna med en Formula. Säger som Markus E. Det är riktigt tufft att hålla ner allting när det börjar närma sig 30knop.

  • mackee

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 13:55

    @LeVieux 713942 wrote:

    Ja lite mer detaljer tack annars är det min tur att påstå att jag också har seglat jäääättefort på formula. Fortast t.o.m! 🙂

    Det är bara på med gpsen och ut och köra
    Posta upp på gpsss så har vi kanske fått igång lite fight bland formula gubbarna
    Ut och kör…….

  • klang

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 22:19

    Tror att man borde kunna resonera

    -“Skulle jag ställa upp i en Formula tävling med dessa prylar”.

    Om så är fallet så är det ett kvalificerat resultat tycker jag! Så jag skulle trevande vilja påstå att sjögräsfena inte riktigt hör hemma bland speed rekorden… oavsett storlek på seglet. Alldeles för dålig höjdtagning. Dock så tror jag det är relativt vanligt med bakåt svepta fenor (några grader) på runt 66cm eller nått…

    Jag antar att om det blåser tokmycket så är 8.6m2 ett bra val, dock tror jag inte att någon i cuppen kör med så litet segel… vi startar heller inte om det är över 14m/s.

    Så jag skulle nog vilja tycka att det är helt ok Formula resultat.

  • kinetic

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 06:00

    Klang: 😀 Du skall få testa min gräsfena om det ges tillfälle så kommer du märka att brädan beter sig precis som “vanligt” med gräsfenan, men tar inte riktigt samma höjd så klart. Skillnaden mellan Formula Weed o en rak fena är samma som skillnaden mellan en rak fena till säg en slalomplanka o en motsvarande gräsfena. Formula Weed tar förvånansvärt bra höjd som sagt, o jag tror att brädan går snabbare på undanvinden så visst kan man tävla med den, det man förlorar i ena änden tar man kanske igen i andra 😀

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing nytt svenskt formula speed rekord

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.