Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nytt Woody bräda på gång

• Nytt Woody bräda på gång

Publicerad av tomw på 5 april, 2008 vid 11:43

Se nytt inlägg på:

http://twboards.blogspot.com/

nu när Skim-TT hybrid är färdig, så jag tar nästa kliv och börjar med träkärna.

Vore brädan platt, skulle det blir väldig enkel, men denna har massive konkav.

tomw svarade 17 år sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • martent

Medlem
    5 april, 2008 vid 12:06

@TomW 456388 wrote:

Se nytt inlägg på:

http://twboards.blogspot.com/

nu när Skim-TT hybrid är färdig, så jag tar nästa kliv och börjar med träkärna.

Vore brädan platt, skulle det blir väldig enkel, men denna har massive konkav.

Cool anorlunda bräda! Kan du bygga costum vågbrädor med med stroppar?

• hovang

Medlem
    5 april, 2008 vid 14:28

Har du åkt med Skim-TT:n? Blev den bra?

• byguy

Medlem
    7 april, 2008 vid 06:55

Var köper du faner?

• tomw

Medlem
    17 april, 2008 vid 12:07

Faner köpt ifrån:

ragne@nordiskafaner.se

Ragne Jonsson +46 492 75785 / +46 70326 8214

fint material, väl emballerad.

• above_the_law

Medlem
    17 april, 2008 vid 13:07

Trä is da shit!
    Livligt och långlivat flex med längsgående fibrer. Slagtåligt, lätt och snyggt o s v.
    Det är ju ingen tillfällighet heller att alla riktigt fina snowboards och skidor alltid har limmade träkärnor!
    Går ju att blanda trä och skum i kärnan också för att få egenskaperna på rätt ställe……
    Good luck!
    Ska bli spännande att se slutresultatet:-)

• gadget

Medlem
    17 april, 2008 vid 16:32

Fanerfabriken i Vimseby!
    Där har man handlat många gånger!
    Bra priser dessutom!

• eklov

Medlem
    17 april, 2008 vid 21:01

grymt! läste i senatse Kiteworld om Amundson där han gjorde ”the green dream” i balsa. Den blev sjukt vacker. Ska bli kul att följa ditt bygge….

• neven

Medlem
    18 april, 2008 vid 07:57

Fick en länk från en kille på jobbet vars kusin bygger surfbrädor helt i trä i USA. Sjukt snygga, men verkar ju kunna bli lite tungt eller?

http://www.42surfboards.blogspot.com/
    samt
    http://www.phoresia.org/?p=195

• tomw

Medlem
    18 april, 2008 vid 09:47

42 träbrädor ser fint ut, men dem ser ut som masssiv trä och blir mycket tungt. Det finns andra byggare, som bygger vågbrädor i balsa- runt 3-5mm ytskikt med lätta EPS kärnor. Railsen, tippen och tailen är i massiv balsa. Brädorna fåår då samma vikt som en ”Clark Foam” bräda ( Clark Foam finns inte längre- en intressant historia i sig). Enligt tillverkaren har brädorna en unikt flex och känsla, och är samtidig väldig hållbart- en traditional urethanskum bräda håller knappt en säsong med en proffs.

om du har 10-12 timmar och behärska engelska kan du läsa detta:
    http://www.swaylocks.com/forum/gforum.cgi?do=post_view_flat;post=183391;page=1;sb=post_latest_reply;so=ASC;mh=25;guest=16269854

en fantastisk diskussion om träbyggen.

Förresten, jag har räknat att mina Abachi faner är 4ggr tyngre än balsa. En 100x100x1mm bit balsa lär väga 1g. En 100x100x1,5mm abachi bit väger 6g, alltså, 4g om det vore 1mm tjock.

Är det någon som vet vad balsa och abachi hare för densitet ?

mina grovberäkning är att en 40×150 brädkärna kommer väga runt 1400g i bara faner- lägg till epoxy för limmning, yttre laminate, pads, straps och fenor. Hoppas den slutar runt 3kg. få se.

• sourra

Medlem
    18 april, 2008 vid 11:00

@TomW 459195 wrote:

Förresten, jag har räknat att mina Abachi faner är 4ggr tyngre än balsa. En 100x100x1mm bit balsa lär väga 1g. En 100x100x1,5mm abachi bit väger 6g, alltså, 4g om det vore 1mm tjock.

Är det någon som vet vad balsa och abachi hare för densitet ?

Du har ju alla uppgifter för att beräkna densitet ovan men eftersom jag älskar att Googla så kan jag meddela att Balsa väger 100-200 kg/m3 (ca 6-12 pcf) med en snittdensitet på 140 kg/m3, vilket uppges vara 8,74 pcf. Jag finner även att Abachi har 24 pcf vilket är 2.75x mer än Balsa men det kan även vara 4-2x beroende på Balsans torrhet etc.

• tomw

Medlem
    18 april, 2008 vid 19:02

Sourra,

tackar. då stämmer uppgifterna att ”lätt” balsa kan väga så lite som 1g för 100x100x1mm.

abachin faneren verker har lite ojämn densitet- bitarna jag har kan man ser det. Jag var lite förvånad att abachi var så pass mycket tyngre! men allt verka stämma.

Hoppas att v-baggning händer inom 2v.

Kite imorn och sedan nytt värmepanna söndag,,,,hellre baka bräda.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nytt Woody bräda på gång

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.