Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Oerfaren söker svar!

• Oerfaren söker svar!

Publicerad av sama på 5 maj, 2006 vid 15:44

Hej!

Jag är kille på 22 år som är nybörjare på det är med vindsurfing. Men jag vill inte låta det hindra mig från att skaffa bräda och utrustning trots att det ibland kan vara en lite dyrare sport. Nu är det så att jag har hittat en annons som jag har blivit intresserad av och vill därför gärna ha några goda råd från er som är mer erfarna och besitter mer kunskap i ämnet.

Annons:

Fanatic Stingray TT-03 270/73/145l, Freerace! Fint skick. Bräda och boardbag 4900:-
    Simmer Zero 5, 459/190,6.4-02, Freeridesegel, Bra skick, 1000:-

Fråga 1: Är priserna överkomliga, eller bör man pruta ordenligt?
    Fråga 2: Är detta enligt er åsikt en bra nybörjarbräda att lära sig vindsurfa på?

Har ni några övriga tips så är det välkommet!

Tack på förhand!

MVH

//Jonas

Oregistrerad svarade 19 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • pure

Medlem
    5 maj, 2006 vid 15:48

Det var ungefär vad jag började med i sommras 148liters freeride och 6.4 kvm segel. 4500:- betalade jag för brädan och seglet köpte jag nytt (mest för att det bara blev så). Så jag tycker att svaret är Ja på båda punkterna.

• johan_m

Medlem
    5 maj, 2006 vid 15:49

priserna är väl inte så mycket att säga om, och när det gäller brädan så tycker jag defenitivt att det är en nybörjarbräda, men som förtfarnde funkar finfint att ha som lättvindsbräda när man lärt sig, det enda som kan vara en nackdel är att den är lite skörare än andra nyböarjarbrädor men det behöver du itne bry dig så mycket om. Vad gäller segel så tycker jag det ser bra ut storleksmässigt,
    Så jag skulle defenitivit råda till köp, men självklart skall du försöka pruta ned priserna om du kan, brädan är väl lite i överkant men inga ockerpriser direkt.

Bara att leta efter mast och bom också o.sv sen är de bara att ut och lära sig.

• Knatte

Gäst
    5 maj, 2006 vid 16:04

Det är bra grejer som du kan ha kul med både som nybörjare och framöver..
    Säger som övriga, kan du pruta så är det bra, men inte orimliga priser om prylarna verkar hela.

Kolla att brädan ser oskadad ut och inte är mjuk på något ställe. Är den lagad, kolla om det ser proffsigt lagat. Väg brädan om du kan och jämnför med vad den skall väga.
    Lägg på ca 1-1.5 kg för stroppar och fenan. Väger brädan mer än så, så skall du definitivt pruta…

• surfmeister

Medlem
    5 maj, 2006 vid 16:20

Brädan tycker jag att du ska pruta ner ngt, den ligger lite i överkant. Annars är det bra prylar att börja med! Välkommen till gänget, snart kommer du att bli en prylbög som alla vi andra……

• Oregistrerad

Gäst
    6 maj, 2006 vid 14:52
    Sama wrote:
    Hej!

Jag är kille på 22 år som är nybörjare på det är med vindsurfing. Men jag vill inte låta det hindra mig från att skaffa bräda och utrustning trots att det ibland kan vara en lite dyrare sport. Nu är det så att jag har hittat en annons som jag har blivit intresserad av och vill därför gärna ha några goda råd från er som är mer erfarna och besitter mer kunskap i ämnet.

Annons:

Fanatic Stingray TT-03 270/73/145l, Freerace! Fint skick. Bräda och boardbag 4900:-
    Simmer Zero 5, 459/190,6.4-02, Freeridesegel, Bra skick, 1000:-

Fråga 1: Är priserna överkomliga, eller bör man pruta ordenligt?
    Fråga 2: Är detta enligt er åsikt en bra nybörjarbräda att lära sig vindsurfa på?

Har ni några övriga tips så är det välkommet!

Tack på förhand!

MVH

//Jonas

Hej fanatic har bra grejjor överlag tycker jag. Men…Sting Ray brädan är inte den tåligaste av brädor. Så om du skall ha den som nybörjarbräda rekomenderar jag någon form av nosskydd eller en deviator. För kastfallen kommer tro mej! Och då går mast/bomm ner i nosen och lämnar skador(kan lämna skador) som måste repareras, det går att göra själv men det tar lite tid.

Eller välj en tåligare bräda som första bräda!
    lycka till
    /eddie Z

• sama

Medlem
    10 maj, 2006 vid 08:24

Jag vill tacka för alla svar. De har varit till stor hjälp.

MVH

//Jonas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA