Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Off topic men…..Hjälmkamera

• davo

Medlem
    25 september, 2004 vid 15:06

Svar till:

Börjar närma sig febernivå här smile.gif
    När ni för över filmen från kameran till dator, så mistänkar jag att ni använder firewire. Men hur stor är en DV-film på 60 min okomprimerad? 10, 15 eller 50 GB??
    Behöver jag köpa en ny dator i samma veva grin.gif confused.gif

[/ QUOTE ]

De flesta dv-kameror har firewire som gränssnitt. 60 min film är ungefär 15 Gb, kan nog bero på kvaliteten. Jag tankande in en timme i veckan och den tog 13 Gb. Ska du redigera seriöst så föreslår jag att du skaffar en rätt fet burk. Minst två st 160 Gb…gärna större…minst 512mb ram och ett rätt bra grafikkort. Blir rätt trist o segt och programmet/en kan krascha om det är för trögt. Men nu är det ju inte bara en hyffsad dator som behövs. Uppställning.
    – DV-kamera, med tillhörande sladdar, xtra-batteri är bra att ha.
    – Rätt fet dator, med firewireingång
    – Redigeringsprogram(brukar vara ett pci-kort med ingångar/utgångar)
    – Extern kamera som snackats om här i forumet/mic.
    – Och kringutrustning, extra linser polfilter etc kan vara coolt, stativ.

Så det plockar på rätt fort. Vad som talar för oss amatörfilmare är ju att tekniken rusar fram. Utrustningen blir mer avancerad o mer lättanvänd. Kamerorna blir billigare och bättre, datorerna är idag så pass snabba så att de kan hantera o duger att redigera i. Redigeringsprogrammen blir lättare att arbeta med och kostar inte skjortan.

Till min senaste film, länk: http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=254290&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1 har jag använt:

– Sony PC6
    – Stativ
    – 1000Mhz dator, 512mb, 2x120Gb, rätt enkelt grafikkort
    -Pinnacle Studio redigeringsprogram.
    Rätt enkla grejer…men man kan ju börja så. (Tills dess att den 4-åriga utbildningen man gått genererar ett jobb och därmed lön!!)

• Knatte

Gäst
    25 september, 2004 vid 15:08

Tackar för ifon!!! Nu har man ju hamnat i Europa också..
    Det känns ju som UK-alternativen var billigast och smidigast, ifall något går snett smile.gif
    Hur har ni löst mikrofonfrågan? Har ni en lös mikrofon eller går ljudet via den vattentäta lådan??

• frippe75

Medlem
    25 september, 2004 vid 17:30

Svar till:

Tackar för ifon!!! Nu har man ju hamnat i Europa också..
    Det känns ju som UK-alternativen var billigast och smidigast, ifall något går snett smile.gif
    Hur har ni löst mikrofonfrågan? Har ni en lös mikrofon eller går ljudet via den vattentäta lådan??

[/ QUOTE ]

Nix inget ljud…

Var någonstans hittar man en färdig vattentät knapp för LANC styrning??????

Vi har köpt en icke vatten tät som vi ska fixa till…..

• Knatte

Gäst
    26 september, 2004 vid 09:27

När ni köpte kameran från viosport och från USA.
    Tillkom det några extra kostnader förutom frakt?? Tull, moms eller annat oväntat??
    För efter att ha kollat på de engelska alternativen och sett att momsen 17.5 %tillkommer i priset. Så blev inte prisbilden lika bra längre blush.gif

• frippe75

Medlem
    26 september, 2004 vid 10:03

Svar till:

När ni köpte kameran från viosport och från USA.
    Tillkom det några extra kostnader förutom frakt?? Tull, moms eller annat oväntat??
    För efter att ha kollat på de engelska alternativen och sett att momsen 17.5 %tillkommer i priset. Så blev inte prisbilden lika bra längre blush.gif

[/ QUOTE ]

Tull-Tull sa paketet när det anlände och Fredrik & Lars blev 1700 pix fattigare!

OCHHH.. Hur var det nu med den vattentäta LANC kontakten som någon hade sett!!!!

BLir mycket enklare än att bygga en egen fjärr med elektronik och allt……

• Knatte

Gäst
    26 september, 2004 vid 10:56

Ok!
    Då faller ju USA bort mad.gif
    Men ifall jag handlar inom EU (England) så dyker det väl inte upp några extra kostnader??
    Har börjat kitta upp mig nu. DV-kamera/större hårddisk/firewire kort är på gång..
    Bara hjälmkameran och vattentäta boxen kvar.. Berätta gärna mer om eran Elfabox
    ..
    Nu skulla aldrig släppt eran ”en liten film” grin.gif Detta blir ju dödsstöten för min sargade ekonomi wink.gif crazy.gif tongue.gif smirk.gif

• the_novice

Medlem
    26 september, 2004 vid 11:18

Inom EU så betalar man momsen i det land som säljer prylarna och sedan är allt klart.
    Moms på 17.5% låter som englands egna moms och den måste man alltså betala.
    Tror att momsen är lägre i tyskland…

• styret

Medlem
    26 september, 2004 vid 14:41

reamomsen är billigare i tyskland, vanlig moms är nog rät snarlik svensk som jag ahr förstått det.

• surfen

Medlem
    26 september, 2004 vid 15:58

Tror det är 16% i Tyskland

• Knatte

Gäst
    29 september, 2004 vid 05:08

Nu börjar prylarna du upp smile.gif
    Men kan du ge en lite bättre beskrivning på hur du byggde lådan, så är det bra.
    Har kollat på Elfa och sett olika varianter på lådor och genomföringar.
    – Har du batteripacken i lådan?
    – Har du klätt in lådan med stötdämpande material alt gjort fack för kameran /batteripacken.

Har kollat med ”motoracing” och deras kamera är klassad enlig IP 67 och borde således funka bra för windsurfing. De hade själv använt denna för jetskiåkning, så det det verkar ju lugnt tongue.gif wink.gif Några med synpunkter ifall klassningen räcker??
    Har tänkt använda samma kamera till havskajakpaddling och eskimåsvängar osv.

• sebos

Medlem
    29 september, 2004 vid 05:16

Är helt värdelös på moms o sån skit så kan nån vara vänlig och uppskatta var priset hamnar om man tar kameran från Norge (o gärna varför), kolla priserna på engelska..
    http://www.hjelmkamera.no

Känns ju som det ska vara billigare att köpa från landet intill, men då är det säkert tvärt om..

• newold_surfer

Medlem
    3 oktober, 2004 vid 23:25

Kan vi inte tillsammans göra en ritning på en ett billigt kamerahus, ha en avdelning på forumet om utveckling å problem å så. Tror många pillar med detta…

Vet att en del högtalarforum med mera har en officiell forum ritning på en högtalare.

• rutgerhauer

Medlem
    4 oktober, 2004 vid 14:32

Lars blev inte en spänn fattigare. Han surfar grymt på frippes pengabinge våg.

IOU

KA Anka.

• rutgerhauer

Medlem
    4 oktober, 2004 vid 14:38

Ska nog göra en ”Behind the scenes” så vi stillar alla frågor.

• surfslusken

Medlem
    4 oktober, 2004 vid 19:07

Mackan B kommer säkert att ha ett komplett ”Local spirit helmut-cam” paket i sortimentet till våren. Han blev visst filmad när han spion fotade ”Frippe-Lars” utrustning i Apelviken förra veckan.

Hoppas ni patenterat/mönsterskyddat ordentligt så ni kan stämma våtdräkten av han grin.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Off topic men…..Hjälmkamera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.