Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ojdå, jag byggde visst en Starboard.

  • Ojdå, jag byggde visst en Starboard.

    Publicerad av svenne på 7 november, 2009 vid 18:51

    Efter två BRUTALT stressiga veckor med jobb fram till 3-4 på nätterna gick det till Crescendo i natt.
    Jag la halkskyddet på Plantans bräda 04.15 i morse, slängde på värmefläktarna på fullt ös och drog hem och väckte Bassen – en polare som sov över. Kom igen, nu drar vi! Tillbaka till verkstan och hämtade brädan. Jag lägger mig i baksätet och sover tillsammans med den thinnerosande brädan medans Bassen ger järnet mot Halmstad…
    ..framme strax före 09.00 (Bassen körde kanske lite över 110, vad vet jag, jag sov ju 😉 ). Plantan och Olandersson lastar bussen och drar till Köpenhamns flygplats 10.00. Australien nästa!
    Det var fan det stressigaste jag har gjort, det var verkligen på håret att brädan kom med. Efter att ha jobbat till 3 varje natt i ett par veckors tid så är man inte så smart. En del småmisstag i morse, men inte värre än att jag kan tänka mig att skita i det. Det som syns mest är att grafiken och padsen inte sitter helt rakt. Ikväll blir det INTE verkstan för min del…

    En liten spec dårå:
    Quad á la Starboard, Mini-Tuttle fram och FCS bak.
    Design: Who? Ola H förstås!
    Byggd: Av Boardcorner!
    75 liter
    56 bredd
    Cirka 5,7 kilo (SB:s motsvarighet väger 7). Så nu hoppas jag att den håller…

    Till alla som har försökt att föra någon form av dialog med mig på sistone: Fö’låt! Ring mig igen i början på veckan så kommer vi igång igen!

    Bilden är från Statoil i Halmstad 09.00 i morse.

    poppo svarade 14 år, 5 månader sedan 16 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • ola-h

    Medlem
    7 november, 2009 vid 19:24

    Nice. Fast 56 bred är den väl?

  • svenne

    Medlem
    7 november, 2009 vid 19:32

    Jo, fel bräda. 🙂
    Rättade specen.

  • mag

    Medlem
    7 november, 2009 vid 22:01

    Bra jobbat!
    Kul!
    Australien är rät plats att testa vågbrädor.
    /Magnus

  • dr-masse

    Medlem
    8 november, 2009 vid 10:24

    ah, najs att du fick ordning på det!

    Ser fin-fin ut, skall bli spännande att följa fortsättningen!

  • larry

    Medlem
    8 november, 2009 vid 16:34

    Oj vilken leveransprecision.:ooo:

    Brädan ser riktigt nice ut. Är lite svag för swollowtail, utan att förstå varför.
    Ola kanske kan förklara varför………….

  • j-s

    Medlem
    8 november, 2009 vid 17:56

    Bra jobbat Svenne!

    Ser helt OK ut!

  • dude

    Medlem
    8 november, 2009 vid 19:45

    Jag tycker shapen på brädan ser bra ut, den ser rätt kort ut.

    Vad är det med grafiken annars, är det en officiell starboardprototyp via Ola H eller till Plantan eller Olandersson som starboardsponsrad?

    Grymt att du fixade leveransen 😀 Det ska bli kul att se om vi får höra något om hur shapen fungerar i detalj jämfört med de andra shaperna Ola H jämfört med. Australien lär ju ha skapliga förhållanden för att få en känsla för vad den går för… Känns som det skulle kunna bli en skön följetong för oss kvar i “rekordårvintern” (som di.se säger det ser ut att bli).

  • ola-h

    Medlem
    8 november, 2009 vid 19:59

    Ja, det skall bli extremt intressant att höra hur den funkar. Med lite tur kommer stora delar av Starboard teamet testa den i samband med tester av 2011-protos nästa vecka. Det är inte direkt en “officiell prototyp” utan bara en special till Plantan.

    Brädan är ca 224 cm, så rätt kort, ja. Outlinen är inspirerad av förra årets Evli Twin 70, men mite bredare och med lite smalare tail. Det är liknande stuk som ET 70 med rak outline på mitten och mycket kurva mellan stropparna, men den är lite mindre extrem map detta, dvs har en lite mer harmonisk outline. Rocker har vissa likheter med ET 70 också, men får nog ändå sägas vara en egen design. Det gäller också bottenformen i övrigt. I princip är det rä rätt konstant rocker från 0 till 100cm, sedan ett progressivt scoop. Men railen har en rocker som ökar svagt från 110cm och bak, genom att enkelkonkaven som går genom hela brädan sakta plattas ut mot tailen. Men allt detta är snack… vi får som sagt förhoppningsvis snart höra hur det funkar i verkliga livet.

  • s66

    Medlem
    9 november, 2009 vid 14:02

    Vi Australien. Vi bäst.

    Plantan

  • svenne

    Medlem
    9 november, 2009 vid 14:37
    S66;587495 wrote:
    Vi Australien. Vi bäst.

    Plantan

    Alltså, Plantan, jag vet inte om jag tycker om dig eller om jag tycker att du är en grottmänniska. Men du är en jävligt skön lirare. Hoppa nu inte av brädan det första du gör… 🙂

  • manno

    Medlem
    9 november, 2009 vid 17:15
    Svenne;587499 wrote:
    Alltså, Plantan, jag vet inte om jag tycker om dig eller om jag tycker att du är en grottmänniska. Men du är en jävligt skön lirare. Hoppa nu inte av brädan det första du gör… 🙂

    det är ju det första och viktigaste man testar!

  • blabussen

    Medlem
    9 november, 2009 vid 17:55

    sb’s 86 liter wood väger 7.0, deras quad 76 väger 6.0kg med wood carbon och 6.5kg med wood.. den är 57.5 bred och 228 lång..

    Ingen större skillnad i vikt alltså, vore desto intressantare om ni bräddbyggare börjar ange tröghetsmoment kring spin / loop axlarna..

  • poppo

    Medlem
    9 november, 2009 vid 18:24

    plantan e helt klart en caveman.
    å andy babian-arm stressar ihjäl mig.

    näe, fy f-n! åka til wa nu när det är som roligast hemma, ska de va nåt de?

    snyggt å intressant bygge svenne!

  • svenne

    Medlem
    9 november, 2009 vid 19:45
    blåbussen;587521 wrote:
    sb’s 86 liter wood väger 7.0, deras quad 76 väger 6.0kg med wood carbon och 6.5kg med wood.. den är 57.5 bred och 228 lång..

    Ingen större skillnad i vikt alltså, vore desto intressantare om ni bräddbyggare börjar ange tröghetsmoment kring spin / loop axlarna..

    Visst är det skillnad, det är ganska många procents skillnad mellan 5,7, 6,0 och 6,5. Wood Carbon är byggd med ett snabbväxande träslag som har väldigt låg densitet och kolfiber över hela brädan. Plantans bräda är mestadels byggd i glasfiber och har bara förstärkningar i kolfiber runt boxarna och fötterna. Jag bygger gärna en bräda helt i kolfiber om någon vill betala för det. 🙂
    Dessvärre blir kolfiber bara dyrare och dyrare. 🙁

  • broderisak

    Medlem
    15 november, 2009 vid 14:59

    Hört nåt nytt om bräda??

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ojdå, jag byggde visst en Starboard.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.