Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Olika kitesporters namn?? Hjälp :)

• Olika kitesporters namn?? Hjälp :)

Publicerad av anonym-anvandare på 15 augusti, 2005 vid 15:04

Vad tycker ni man kan kalla de olika sporterna..
    Snowkite är ju rätt enkelt att bara behålla namnet på.
    Men hur gör man skillnad på ”Kiteboard” på vatten (Ere Kitesurfing som gäller?) och ”Kiteboard” på land (med MBS exempelvis?)
    Vad kallar man kitebuggy på svenska?

Vad säger ni?
    Kiteboard vatten = ?
    Kiteboard land = ?
    Kitebuggy = ?

/Jens

nic svarade 19 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • mrmille

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 15:21

De korrekta är väll…

Kiteboarding – Kitesurfing ( * edit =D * )
    ATB/KGB – Air to Groundboarding / Kite Groundboarding
    Buggying

• zoolander

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 15:21

prova kitesurfing!

• rambo_johnson

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 15:53

i Linköping heter det Gayboarding

• gugge

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 19:53

En kite board är väl det man står på, tror jag. Jag har i alla fall ett par stycken kite boards jag står på, i vattnet alltså, när jag kitar.

Eller hur var det nu egentligen?

Ska vi dra igång en intressant diskussion om detta heta ämne?

• ollefax

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 20:01

Svar till:

i Linköping heter det Gayboarding

[/ QUOTE ]

Skulle ni ha Guran i sin Latexdräkt på Västkusten skulle ni nog också syssla med gayboarding!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 22:57

Jag föredrar ”Kiteboarding”. Funkar på både vatten och snö (för oss som kör med bräda på snö). Brädkulturen och känslan är densamma för många brädsporter: snowboard, wakeboard och skateboard.

Vissa kör på skidor på vintern (och missar därmed brädkänslan). De föredrar därför ”snowkite”.

”Kitesurfing” är för mig alltför sammankopplat med windsurfing och vågsurfing. Passade kanske bättre då folk körde kite på surfbrädor.

Nu när detta är klart wink.gif så återstår det riktigt svåra frågan: vad ska det heta på ärans och hjältarnas språk, dvs svenska? Mitt förslag: ”skärmåkning”. Smaka på den! En kite är inte alltför olik en skärmflygningsskärm (särskilt inte foils). Har någon ett bättre förslag?

/Daniel

• lolve

Medlem
    15 augusti, 2005 vid 23:09

vet du vad kitewing är -..
    det är en blandning mellan kite windsurfing. sen kan du åka snowboard eller skidor.kolla på http://www.google.com och sök på ”kite wing”

det ska jag köpa när jag får pengar..
    ha det bra /love

• chris99

Medlem
    16 augusti, 2005 vid 06:49

Kitesurfing, = LEI kiteing aka Kite jumping aka Kitefreestyling aka kitewaveriding aka Kitefun aka kiteboarding

Kitecruising = Foil kiteing

shocked.gif

• nic

Medlem
    16 augusti, 2005 vid 07:24

Svar till:

Vissa kör på skidor på vintern (och missar därmed brädkänslan). De föredrar därför ”snowkite”.

[/ QUOTE ]

Varför skulle man missa brädkänslan bara för att man kör på snö? Snowboard och kite äger. Sommaren är bara träningssäsong.

Svar till:

”Kitesurfing” är för mig alltför sammankopplat med windsurfing och vågsurfing. Passade kanske bättre då folk körde kite på surfbrädor.

[/ QUOTE ]

Du får nog uppdatera dig. Vågsurfbrädor är hett just nu.

nic

• mrmille

Medlem
    16 augusti, 2005 vid 07:39

tror du missade en rad nic =)

Jag föredrar ”Kiteboarding”. Funkar på både vatten och snö (för oss som kör med bräda på snö). Brädkulturen och känslan är densamma för många brädsporter: snowboard, wakeboard och skateboard.

Men jag håller med att all kite på snö borde innefattas i snowkiting

• nic

Medlem
    16 augusti, 2005 vid 08:38

Japp, sorry.

nic

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Olika kitesporters namn?? Hjälp :)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.