Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing olycka i apelviken, igen!

  • haze

    Medlem
    15 september, 2007 vid 16:06

    Var någon som var på väg upp och blev upplyft tydligen. Kraschade på ansiktet. Var inte där då men kom strax efter. Ingen som brukar vara där vad jag hörde.

  • blackadder

    Medlem
    15 september, 2007 vid 16:19

    Jag stod så pass nära att jag höll på att bli vingklippt av linorna. Kraschade på ansiktet efter en rejäl lufttur. Såg riktigt läskigt ut, man får bara hoppas att det blir bra med honom snart. Det är bäst å stanna på land när det blåser pung.

  • pihlblad

    Medlem
    15 september, 2007 vid 16:37

    Nolla som går ut i sån stökig vind som det var i Viken idag, vindar upp mot 20 m/s.
    Bättre att stanna på land och pilla sig på pungen. 😉

  • debkausf

    Medlem
    15 september, 2007 vid 16:40

    Har du med pillat med den, jag kan säga min e ochså “genomgången”

  • sourra

    Medlem
    15 september, 2007 vid 16:44

    @Blackadder 415192 wrote:

    Jag stod så pass nära att jag höll på att bli vingklippt av linorna. Kraschade på ansiktet efter en rejäl lufttur. Såg riktigt läskigt ut, man får bara hoppas att det blir bra med honom snart. Det är bäst å stanna på land när det blåser pung.

    Nasty. Vad körde han för size på kiten?

  • bjarmark

    Medlem
    15 september, 2007 vid 16:58

    Tyckte det såg ut som en 7a, möjligtvis 9a men jag tror inte det.

  • rusiak

    Medlem
    15 september, 2007 vid 18:04

    @bjarmark 415205 wrote:

    Tyckte det såg ut som en 7a, möjligtvis 9a men jag tror inte det.

    shockwave 7a.

    Hoppas att han är alright…

  • gadget

    Medlem
    15 september, 2007 vid 18:24

    Galet att ge sig ut i denna vind… Jag hade fullt tryck i min IKEA-bag!
    Hoppas han han/hon repar sig!

  • imported_lars

    Medlem
    15 september, 2007 vid 18:31

    Tråkigt när sånt här händer, ta det lugnt i hårda vindar boys and girls. Hoppas det gick bra!

  • sahlin

    Medlem
    15 september, 2007 vid 19:27

    Jag kom bara nån minut efter incidenten.. killen va helt medvetslös och svarade inte när folk försökte snacka med honom, jäkligt läskigt dedär hoppas han inte gick alltför hårt på nacken å blir förlamad eller så.. men de va ett gäng andra som va ute å körde samtidigt med samma size så tagga ner “nolla”-snacket..
    Annars en underbar dag.

  • drakmannen

    Medlem
    15 september, 2007 vid 20:18

    Håller med sahlin taggar ner med nollasnacket hjälp killen å inte göra bort sig istället! Ingen vill se ngn skada sig så om man ser ngn som uppenbart inte bör vara ute i 20 m/s så kan man väl säga till honom.

  • doc

    Medlem
    15 september, 2007 vid 21:52

    Han fick ju visst lyft när han launchade. Som vanligt sker olyckorna på stranden, inte i vattnet. Jag såg inte själva olyckan, kom dit samtidigt som ambulanspersonalen, men enligt andrahandsuppgifter lyfte han närmare 10 meter och gick hårt i backen på huvud och axlar.

    Jag kan tyvärr inte i detalj kommentera skador osv pga tystnadsplikt, ingen idé att ni frågar, men enligt första rapporten var det lindrigare än jag först trodde. Håll tummarna för honom!

    Apropå avråda – i ärlighetens namn var det väl riktigt korkat att vara ute med 7a vid lunchtid, oavsett hur säker man är? Jag såg att flera körde 7or, och begriper det inte. Byigt och eländigt, ryckte och slet i drakarna… Ett misstag och det är klippt. Draken blir ju så snabb att man inte hinner kompensera.
    Jag var ju överriggad med 3.7 som vindsurfare för tusan!

  • blackadder

    Medlem
    15 september, 2007 vid 22:26

    @Doc 415283 wrote:

    Han fick ju visst lyft när han launchade. Som vanligt sker olyckorna på stranden, inte i vattnet. Jag såg inte själva olyckan, kom dit samtidigt som ambulanspersonalen, men enligt andrahandsuppgifter lyfte han närmare 10 meter och gick hårt i backen på huvud och axlar.

    Jag kan tyvärr inte i detalj kommentera skador osv pga tystnadsplikt, ingen idé att ni frågar, men enligt första rapporten var det lindrigare än jag först trodde. Håll tummarna för honom!

    Apropå avråda – i ärlighetens namn var det väl riktigt korkat att vara ute med 7a vid lunchtid, oavsett hur säker man är? Jag såg att flera körde 7or, och begriper det inte. Byigt och eländigt, ryckte och slet i drakarna… Ett misstag och det är klippt. Draken blir ju så snabb att man inte hinner kompensera.
    Jag var ju överriggad med 3.7 som vindsurfare för tusan!

    Instämmer helt.

  • alexanderlindelof

    Medlem
    16 september, 2007 vid 06:56

    Någon som har tillförlitliga uppgifter på hur mycket det faktiskt blåste?

    Såg via webben att vindmätaren hos Varamons surfklubb hade registrerat 13 m/s under eftermiddagen.

    Var på väg ut i vattnet med en 9:a crossbow men avbröt ganska snabbt. Kändes lite för mycket för mig som nybörjare.

  • blackadder

    Medlem
    16 september, 2007 vid 07:07

    @AlexanderLindelof 415316 wrote:

    Någon som har tillförlitliga uppgifter på hur mycket det faktiskt blåste?

    Såg via webben att vindmätaren hos Varamons surfklubb hade registrerat 13 m/s under eftermiddagen.

    Var på väg ut i vattnet med en 9:a crossbow men avbröt ganska snabbt. Kändes lite för mycket för mig som nybörjare.

    När olyckan inträffade blåste det mellan 15 och 16 m/s i snitt. Dessutom blir det mycket byigt i Apelviken på nordväst (pga Subbeberget som skymmer). Faktum är att det blir som mest byigt vid stranden, där man launchar, och där nästan alla olyckor sker. Att som nybörjare launcha en kite i kuling under byiga förhållanden är vansinne.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing olycka i apelviken, igen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.