Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Olycka, väg hundra…

  • regfellow

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 12:20

    Tycker inte man skall överdriva att spoten är farligare än många andra… Habo har bryggor, träd, vallar, staket hus, skyltar och massor av folk som kitar och hur safe är Lundåkra. Är man grön går man ut i vattnet och launchar, inget att skämmas över…

    Dock skall man tänka sig för ett par gånger när det blåser 15 m/s. Vet man inte instiktivt och har i ryggmergen vad man skall göra i varje situation, så skall man inte gå ut då. Tar du ett felsteg och halkar, hoppar och linorna slackar och kiten dyker igenom linorna, en lina går sönder, du blir överriggad, vinden droppar tillfälligt så kiten ramlar ner, kiten och linorna hänger upp sig så kiten går i death loop, så skall du veta vad du skall göra och det gäller göra det jävligt snabbt!

    I 8-9 m/s och kiten råkar loopa, kan du i princip skota ut, åka med eller hålla emot och kasa lite om du är erfaren och eller göra en stålmannen på 2-3 m.

    I 15 m/s hinner kiten göra 2 loopar och kraften gör att du flyger 10 m och studsar vidare på vattnet omtöcknad och ingen koll på draken som kan loopa vidare.

    Det är inget linjärt förhållande i vindhastigheter, kitestorlekar och risker.

    Den här killen har dragit QR( quick release):

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=VifRv_ixOOk&feature=player_embedded”]Fone Bandit Looping – YouTube[/ame]

  • mjersen

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 13:13
    Regfellow;665645 wrote:
    Tycker inte man skall överdriva att spoten är farligare än många andra… Habo har bryggor, träd, vallar, staket hus, skyltar och massor av folk som kitar

    och locals.

  • jakobb

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 13:23

    tycker väg 100 är totalt jävla livsfarligt och bör undvikas av alla. eller vänta… det är ok för en eller två andra att köra där för jag har ingen egen pump och någon måste launcha mig.

  • doc

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 14:25

    Jag kitar allt mer sällan men kikar in på kitekonfen lite sporadiskt. Jag måste säga att det är otäckt ofta som jag trots detta läst om incidenter vid väg 100. Dags att sätta upp en varningsskylt vid stranden? Kanske någon enda person tänker sig för en extra gång? Negativ publicitet är det sista sporten behöver.

  • skotten

    Medlem
    14 augusti, 2011 vid 19:18

    V100 is no noobie spot, you launch next to moving traffic, thats far more dangerous than any fence or stationary cars.

    As I said before, carry on like this down there and it wont be long before somebody wonders if its a good idea to have noobies that cant fly a kite with one hand crashing their shit all over traffic.

    Shes fine, and I am genuinely happy she didnt get hurt, but what happens when a bus full of people smashes into a fiesta full of kids trying to avoid someones kite?

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 14:27

    va oväntat. hoppas det gick bra för henne.

    dock är inte stenarna där snälla mot en, ska man kanske ha i åtanke när det brallar på och man är slightly överriggad.

    Att skylta upp där låter som en god idé.

  • anlind

    Medlem
    8 september, 2012 vid 23:35

    Hej, ja det har ju nu gått ett år sedan den här olyckan inträffade och jag fick tipset att kolla på detta forum om det fanns några inlägg, vilket jag nu gjort och blev något förvånad (positivt), över att det fanns så många som undrade hur det gick. Jag är tjejen’s (Cajsa), pappa och var inblandad i situationen i Höllviken. Vi hade kitat flera dagar i Skanör och i Höllviken den veckan och det här var sista eftermiddagen innan hemfärd. Vinden varierade vid tillfället och vi launchade en North Evo 9m som Cajsa kört med tidigare under dagen. Det var som vanligt mycket kites, linor och grejer på stranden och vi gjorde misstaget att hon stod en bit upp på den smala strandremsan, medan jag höll i kiten stående mer ut mot vattnet. När vi launchade så stod hon alltså en bit upp på land och skulle gå ner mot vattnet. Då det var flera linor utlagda och allmänt svårt att ta sig ner med den byiga vinden dessutom som ryckte och slet i kiten. Trots justering för full depower, så var det för mycket drag i kiten vilket försvårade förflyttningen mot vattnet och plötsligt halkade hon på det hala sjögräset eller stenarna (hon hade våtskor). Mishka återerättar händelsen helt riktigt i sitt inlägg! Cajsa tappar fotfästet och försöker ta emot sig med ena handen vi fallet, varvid bommen snedställs och kiten böjar loopa okontrollerat. Vinden var då kraftig och jag hann just fram men fick inte tag i bommen förrän vi rycktes iväg båda två. För ett ögonblick ick jag tanken att rycka quick- releasen men då hade draken störtat på vägen bland bilarna… Hann inte tänka tanken innan vi båda rycktes iväg och krashade in i parkeringens räcke! De var otroligt turligt att vi inte hamnade i stenkrosset som fyller ut parkeringen och som räcket står i!… Nästa ögonblick rycktes Cajsa bara iväg ur mina armar när kiten loopade på nytt. Hon träffade omedelbart den första bilen på parkeringen. Framskärmen bucklades, sedan flög hon över taket på den och ryckte loss en lastbåge från taket på nästa bil! Vidare drogs hon över parkeringen och in i räcket på parkeringens andra sida mot vägen, där tog det stopp! Då hade kiten fastnat i trafikljuset i korsningen efter att först ha träffat en bil i taket!… Sen blv det lugnt ett ögonblick innan vi all kom springande för att hjälpa till. Tack till er alla som kom till undsättning och ringde ambulans, fick loss Cajsa från linorna och kvickt fick ner draken och linorna från trafikljuset! Det gick fort och folk kom för att hjälpa till från alla håll. Mycket tacksamt!
    Ambulansen kom nabbt och Cajsa var vid gott mod om än omtumlad, men mirakulöst nog utan allvarliga skador! Efter de smällarna mot bilarna och inte minst takräcket som ju slitits loss med fästen och allt, så vill man inte tänka på hur illa det kunde gått… Hon fick förståss en del blåmärken men inget brutet! Våtdräkten blev illa tilltygad liksom våtskorna och det hjälpte säkert till att skydda kroppen. Likaså skyddade troligtvis kroken och selen. (fattar ännu inte hur takräcket kunde hyvlas av taket utan motsvarande kroppskador). Det blev några stygn i höften men sedan fick vi åka hem samma kväll. Cajsa fick vattenförbud en månad av läkaren pga stygnen, men sedan var hon på vattnet igen och har sedan dess kitat för fullt. (Skador på bilar och utrustning täcktes förresten av hemförsäkringen om någon undrar).
    Man har ju funderat en hel del efter den här händelsen över vad som gick fel och det är lätt att vara efterklok. Men nu är vi alltid väldigt försiktiga vid starten och står inte långt upp på land. Man kan ju oftast välja om man ska starta upp över land eller ut mot vattnet. Vi ser nu alltid till att den som håller i kiten är den som står längre upp på land och kitaren står närmast stranden eller ute i vattnet.
    Tips 1: Det är klokt att tänka efter i förväg: Kan jag rycka releasen där jag nu står om jag måste? I det här fallet så kunde alltså kiten då ha störtat på en bil som sedan kunde ha dragit iväg med Cajsa. Tänk på hur det ser ut där nära vägen vid Höllviken! Det är ett idiotställe rent säkerhetsmässigt med den smala strandremsan och en tvåfilig väg just ovanför! Gå ut i vattnet och launcha om det är osäkra förhållanden (byig vind, trångt, halt,…), eller trafik på vägen!
    Tips 2: träna på att använda quick releasen! På kurserna så visas det ju hur releasefunktionen fungerar, men det är en jäkla skillnad mellan att bara ha fått det muntligt förklarat och att ha ryckt releasen några gånger så man har beredskapen när det verkligen gäller! Då finns inte tid att tänka efter, det ska bara hända instinktivt! Jag skulle tro att vi är många som känner oss säkra för att vi har säkerhetssystmen, men de är inte mycket värda om vi inte tränat på att använd dem. Lika viktigt är det alltså också att vara ett steg före och inse när man inte kommer att kunna använda dem och då undvika de situationerna. (som det här fallet med vägen bakom).
    Om allt inträffat ute i vattnet så hade knappast någonting allvarligt skett över huvud taget.
    Vi hade tur den här gången. Hoppas vi var flera som lärde oss något av händelsen.
    Tack ni som var där och hjälpte till!
    /Anders

  • regfellow

    Medlem
    9 september, 2012 vid 07:32

    Otrolig tur ni haft! Grattis! Dock måste de ha varit fruktansvärt att tappa greppet om sitt eget barn och se henne flyga över bilar och staket… Hade aldrig förlåtit mig själv om något värre hade hänt t.ex. Någon oskyldig som kom körande på vägen och krockat och skadat sig eller andra pga kiten…

    Kul att ni kommit igång igen och nu sätter säkerheten främst och hoppas fler kan ta lärdom av era misstag så olyckor kan undvikas i framtiden.

  • superextrem

    Medlem
    9 september, 2012 vid 08:10

    Hmmm, jag står alltid på land/strand med kiten ut mot vattnet vid start av säkerhetsskäl. Tänker mig att om det skiter sig av oklar anledning så dras jag troligen ut mot vattnet om nu inte kiten halvloopar till andra vindfönstret. Men visst, har tex övre styrlinan trasslat sig kortare så åker man på en just en sån halvloop till andra fönstret och så dras man upp över land…
    Vet inte vilket som e bäst igentligen, men jävligt noga med att kolla att kiten e rätt riggad och otrasslad innan start samt att om man ber om hjälp så ska man veta att den personen kan starta en, vill inte ha fler en vindsurfarluancher där personen kastar upp draken (gärna med halvslacka linor) som om den vore en slags ballong, innan man gett tecken…

    Vilken TUR ni har haft vid olyckan, nästan så man blir religiös.
    /X

  • karl-petter

    Medlem
    9 september, 2012 vid 09:13

    Riktigt bra avslutning med tipsen. En tanke/reflektion som slog mig är incidentrapportering som Svenska Sportdykar Förbundet jobbar med. Principen är att varenda incident skall rapporteras oavsett en bra eller dålig utgång. Från förbundets sida är det för att kunna förbättra rutiner vid dykning men även snabbt upptäcka problematisk utrustning eller trender som uppstår.

    Det vore väldigt lätt att här skapa en del av forumet där folk kan posta sina berättelser. Visst för all del sker det till viss del redan men kunde man få med att kiteskolorna tar upp det i kurserna har vi en riktigt bra start. Och genom en speciel avdelning så blir det inte se andra delarna av forumet översvallade.

  • debkausf

    Medlem
    9 september, 2012 vid 09:30
    mjersen;665649 wrote:
    och locals.

    Har själv varit i habo o kan intyga att localsen är den största faran.

  • pjoter

    Medlem
    9 september, 2012 vid 10:05

    Gott det gick bra och ni fortsätter köra!

    Kanonbra att ni tar upp det där med vem som ska stå närmast vattnet vid launch. I de flesta instruktioner står det att kiten ska vara ut mot vattnet vilket som du skriver är helt felaktigt, idiotiskt! Skulle kiten dra för mkt så blir man sakta släpad åt det hållet den launchas åt, dvs du har gott om tid att dra releasen. Har du däremot något fel och kiten loopar så flyger du efter och har inte en chans. Då är det betydligt bättre att den sliter dig ut mot vattnet.
    Så tänk på det när ni launchar på halvtaskiga spotar i konstig vind.

    Å såklart ska man träna safetyn på sin egen kite! Precis som man bör träna självlandning utan hundkrok mm. Händer något måste man ju kuna ta sig in och få ner kiten på ett säkert sätt. Att bara släppa hela skiten är inte så vidare smart om risken finns att folk kan finnas downwind om en.

    Men som sagt, gott att det gick så bra! Ni hade en jäkla tur! 🙂

  • superextrem

    Medlem
    9 september, 2012 vid 17:32

    Jajo, dags att launcha mot land, make sense…
    /X

  • skanepaul

    Medlem
    9 september, 2012 vid 21:44

    Som Pjoter skriver, stå i vattnet!!

    Drar man fel, hamnar man i vattnet vid side, side on vindar.

  • viktor77

    Gäst
    10 september, 2012 vid 07:12

    Att gå med kiten på land måste höra till de farligare momenten. Jag brukar hålla min kite lågt, bara 2-3 meter över land. Naturligtvis måste man anpassa sig efter omgivningarna, men på de flesta spots funkar det att hålla kiten lågt. Det är rätt vanligt att se folk flyga upp kiten kl 12 direkt vid start och sen gå med den där. Kl 12 ska man endast hålla kiten vid vattenstart.

    Sen brukar jag hålla i mitten av bommen med en hand och med ena fingret på andra sidan mittlinorna. Skulle jag ramla, vilket har hänt ett flertal gånger, då riskerar jag inte att ofrivilligt styra kiten. En annan fördel med att styra med en hand är att det går att sträcka sig mer och därmed få mer depower.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Olycka, väg hundra…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.