Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Om epoxi inte torkar till 100%

  • Om epoxi inte torkar till 100%

    Publicerad av anonym-anvandare på 2 juli, 2005 vid 09:37

    Håller på att laga nosen. Har byggt upp med tre lager glasfiber som torkade fint. Sen skulle jag bara hjämna ut lite och detta lager torkade inte till 100%. Klibbar lite när man slipar. Tänkte fylla ut med lite epoxi i några få hål nu innan jag lägger gelcoat. Måste all denna epoxi som inte torkar bort då den inte har mycket funktion för hållbarheten. Gelcoaten är ju lite mjuk i sig själv med…

    glader svarade 14 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • j_lydevik

    Medlem
    2 juli, 2005 vid 09:54

    Anledning till till problemet bör antingen bero på dålig blandning med härdare eller för dålig temperatur. Du kan prova att värma lite extra med en kupefläkt el dyl. så påskyndar du härdningsprocessen.

  • surfen

    Medlem
    2 juli, 2005 vid 13:08

    Epoxi brukar klibba under härdning, innan du börjar slipa tvätta ytan med svamp och lite schampo, så ska du se att det inte klibbar längre när du ska slipa det!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juli, 2005 vid 08:24

    Den kommer tyvärr aldrig att torka!

  • stinger

    Medlem
    3 juli, 2005 vid 09:48

    Akta dig för att “kladda” för mycket med ohärdad epoxi. Epoxiallergi är inget kul, kan ge eksem, andas in ångor från härdande epoxi är rent farligt, cancer osv så se till att du har bra ventilation när du håller på samt självklart skyddshandskar.

  • ola_p

    Medlem
    3 juli, 2005 vid 10:59

    Och dammet från härdad epoxi är farligare än ångorna…

  • svenne

    Medlem
    3 juli, 2005 vid 15:58

    Nu vill jag inte vara nån messerschmidt, men… wink.gif
    Det finns inget som “ångar” i epoxi, eftersom det är lösningsmedelsfritt. Däremot kan det vara partiklar av produkten i luften, och det är inte bra, just därför är epoxislipning extremt farligt då ohärdade partiklar instängda i godset kommer ut i det fria. Punktsug och ansiktsfilter på med andra ord.

    Om epoxi inte är hårt efter härdning kan det vara:
    1. En mjuk epoxi som egentligen skall användas som limfog.
    2. Du som har fuskat med andelarna vid blandning.
    Vilken det än är, så bör du göra om. Handskar på och skär bort.

    –S

  • glader

    Medlem
    15 juni, 2009 vid 09:26

    Väcker gammal tråd.

    Råkade nu också ut för epoxi som fick lite kladdig yta. Konstaterar att det jag hade över i en burk härdade till stenhård yta. Detta var ganska mycket och hade härdat i mycket hög temp och smält plastburken jag hade det i. Det borde väl då inte kunna platsa i varken 1 eller 2 ovan? Om jag kört hårtork/kupévärmare på det hade det blivit stenhårt då? Betyder det i så fall att det kommer att härda fast långsammare? Ingen idé att försöka värma nu dagen efter?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Om epoxi inte torkar till 100%

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.