Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing One weather service to rule them all!

  • One weather service to rule them all!

    Publicerad av challgren på 23 oktober, 2011 vid 14:38

    VI har väl alla en favorit eller är det så att favoriten skiftar till den som visar mest vind just den där dagen vi ska surfa?

    Vissa vädertjänster fungerar ju kanske bättre för väst- eller ostkusten eller finns det bara EN tjänst alla lita på!

    Vilken är din favorit? Rösta!

    marden svarade 12 år, 6 månader sedan 14 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • aronh

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 14:54

    DMI.dk och http://ifm.frv.dk/

  • marden

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 15:53

    Kanotvädret ,så slipper man bli så besviken …

  • rrd

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 15:54

    DMI gör mycket säkra prognoser för svenska västkusten och tillsammans med SMHIs kustväder får jag en hög träffsäkerhet. Jag har följt DMI sen mitten av 80-talet. Men det är så klart viktigt att följa väderutveckligen i stort och hänga med i förändringar och hur stor osäkerhet som finns i prognosen och göra egna tolkningar, vi är ju tex intresserade av den kustnära vinden och i höjd för vår segling.

    Idag blev det lite fin 5.3-segling i sideshore i Lejet i varm sol, perfekt i linje mellan den “platta stenen” och Svartskär, och igår var det mulet men fullt drag 5.3 på fm i småvågor skiftande SV.

    I oktober 13 surfdagar och hittills i år 60 surfdagar…

    Det kan bli en riktigt fin november om bara lågtrycksbanorna från brittiska öarna håller isig.

  • carlito74

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 15:57

    Håller med Aronh – frv och dmi är grymma, iaf för Skåne (och Halland/Bohuslän föreställer jag mig). Utgår ifrån Windgurus och YR’s långtidsprognoser för att få en indikation om/vart man skall åka, sen kör man frv/dmi för finliret och val av spot.

  • pedersen

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 16:40

    Saknade FRV på listan.
    Farvandsvæsenet: http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=SURFERE.

    Såg dock detta på hemsidan:
    Farvandsvæsenet nedlægges – men produkterne består
    I forbindelse med den nye regerings tiltræden,
    er det den 3. oktober 2011 bestemt, at
    Farvandsvæsenet nedlægges og splittes op mellem flere ministerier.

  • jofogel

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 18:59

    Jag blev av med min winduru-app och kunde inte installera om den förra helgen, vid uppdatering av iphone-OS. Vet någon något om detta fenomen? Den tycker jag annars funkar bra. Ett minimum av klickande till mina favoriter och det brukar stämma bra.

  • nachoman

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 10:59

    OJ, trodde verkligen att det var fler som körde windfinder. I sthlmstrakten är den grymt pålitlig och ger ytterst sällan glädjeprognoser ala windguru. På nätet är den jobbig och komplicerad men för Android är den kalasbra!

  • ingen

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 12:41

    Tycker att ssrs app funkar ok, man får ta -1 på alla värderna bara. Det får sin info från yr.
    Annars Guru och dmi.

  • electric

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 12:50
    Mården;673860 wrote:
    Kanotvädret ,så slipper man bli så besviken …

    Vad gäller Stockholmstrakten så håller jag med Mården.

    Vilken tjänst som är “bäst” beror naturligtvis på var man surfar, varför enkäten borde kompletterats med uppgift om detta för att bli rättvisande. I Stockholmstrakten är ju inte DMI alls aktuell, medan jag tror att alla på Västkusten anser den självklart bäst (vilket jag instämmer i, mot bakgrund av den erfarenhet jag har av mina besök där).

    /Lars

  • g_l

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 13:09

    Windfinder har en väldigt lättläst app för Iphone, men jag har inte lyckats ta reda på hur ofta prognoserna uppdateras. Om jag tex går in nu (kl 15:05) så visar den “forecast” f.o.m. kl 02. Betyder det att prognosen gjordes tidigare än kl 02?

  • marden

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 14:34

    istället för att gissa gjorde jag en empirisk avhandling av korttids progar nu kl 16..
    dalarö raporterar nu ca 6m/s sv och bullandö också 6,2m/s (byvind 12?) ssv

    dmi gissa på gult gränsen till inget 5-8m/s sssso__ ons eftermiddag 9m/s so
    finnen 6 m/s ssv kl 18 ___________________________ 8m/s so
    klart 5-7 ssv kl 17 ___________________________ 7m/s so
    smhi 6m/s ssv ____________________________ 9m/s
    kanot 3m/s s _______________________________


    finder 4m/s s __________________________________ 7m/s
    guru 5m/s ssv ___________________________________8m/s
    yr 5m/s ssv ___________________________________ 8m/s

    vilket visar tvärt mot vad jag tyckte kanot sämst !! och resten klarar sig bra både med rikting och styrka

    edit la in onsdags eftermidagsprogen också för uppföljning…lite tråkigt bara när alla var så överens om en sån svår sak..

  • _frippe_

    Medlem
    24 oktober, 2011 vid 17:13
    Electric;673927 wrote:
    I Stockholmstrakten är ju inte DMI alls aktuell, medan jag tror att alla på Västkusten anser den självklart bäst

    Jag tycker http://ocean.dmi.dk/anim/index.uk.php (område “Baltic sea”) funkar bra här i Stockholmsområdet. Enligt min erfarenhet är dom rätt bra på att pricka när vinden peakar och vrider. Jag gillar också själva presentationen med en bild per timme som man kan stega fram och tillbaka mellan.

  • henke_a

    Medlem
    25 oktober, 2011 vid 19:52

    Titeln på tråden låter som att det var på g att byggas en egen vädertjänst?
    Tycker att det vore en bra idé, får en känsla av att det finns rätt många utvecklare som hänger på konfen (inklusive mig själv). många har nog fnulat på hur det “borde funka”.
    Vore exempelvis kul att logga prognoser med olika längd och kontinuerligt jämföra med observationer.
    en annan grej som är ganska enkel att göra vore att presentera flera källor på ett ställe, kanske även med något viktat medelvärde.

  • electric

    Medlem
    25 oktober, 2011 vid 20:45
    _Frippe_;673961 wrote:
    Jag tycker http://ocean.dmi.dk/anim/index.uk.php (område “Baltic sea”) funkar bra här i Stockholmsområdet. Enligt min erfarenhet är dom rätt bra på att pricka när vinden peakar och vrider. Jag gillar också själva presentationen med en bild per timme som man kan stega fram och tillbaka mellan.

    På Västkusten använder jag alltid DMI – och tycker det du nämner med en bild per timme är väldigt bra – men här uppe i Stockholmstrakten har jag faktiskt inte ens tänkt på möjligheten! Men jag ska prova! Och ett första test blir det nog redan i morgon onsdag e.m. – fast där spår ju fler än DMI bra vind: DMI (SO 8-11 m/s; 11-14 utanför kusten), SMHI Kust (SO 9-12 m/s), SMHI Kanot (7 m/s) och SVT-ABC (SO 6-9 m/s).

    /Lars

  • sea_surf

    Medlem
    26 oktober, 2011 vid 05:28

    Jag betalade en gång i tiden för http://www.theyr.tv och tycker fortfarande att vad gäller inlandet i mellansverige och fjällen att den stämmer väldigt bra. Dessutom har den funkat mkt bra även vid kuster och Danmark och Finland. Däremot har det varit några gånger senaste säsongen som det inte riktigt stämt.
    Betaltjänst dock, jag la 500:- för ett år.
    Tjänsten går att prova gratis i 14 dagar. Dvs testa gärna – jag har gjort så att när både islänningarna och dmi och smhi verkar vara överens så är sannolikheten mkt hög att det stämmer, vid mer tveksamma fall så äger theyr i alla fall här uppe i gästrikland och även när jag bodde i Åre.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing One weather service to rule them all!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.