Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OOooh, jag dör av beslutsångest

• OOooh, jag dör av beslutsångest

Publicerad av ola-h på 25 oktober, 2006 vid 12:23

Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?

Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?
    Åsa-Torö?Åsa-Torö?

calle_b svarade 18 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • basse

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 12:26

:Grin:

• star

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 12:29

Beslutsångest!? Åsa alt. Lejet blir bra. Torö är mindre ofta/aldrig/sällan bra. Dessutom är det ganska kallt på Torö medan Västkusten är ok.

• drakglenn

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 13:01

Såja såja Ola, inte ska du behöva välja….

Åsa på fredag och natten bakom ratten för att plocka Torö tidigt lördag morgon :cool2:

//Glenn

• Oregistrerad

Gäst
    25 oktober, 2006 vid 14:05

Drakglenn är inne på helt rätt spår! För några veckor sedan, eller när det nu var (förra 3, 4-dagarslågtrycket), hade jag extrem beslutsångest. Min plan var till slut att köra Åsa första dagen, Rivet på Gotland nästa och Torö den tredje. Helt enkelt följa med lågtrycket och västvridet och plocka de bästa spotsen hela vägen runt.

Jag blev dock kopiöst sliten efter första dagens 3.5 segling på Åsa och kollapsade i bussen. Faaasen vad synd för hur cool och kul hade det inte varit.

Detta lågtryck är dock inte enbart lågt utan också snabbt. Det vill säga västvridet (som ger finfin side-shore i finfina vågor på spots som just Åsa, Rivet och Torö) kommer för snabbt på Rivet och Torö efter Åsa. Kör man Åsa hela fredagen kommer man TROLIGEN för sent till Torö eftersom det där TROLIGEN har hunnit frida upp förbi väst upp på nordväst på lördag morgon. MEN kanske har det inte vridit mer än att det blir extrem kultsegling i side-off… Tittar jag på t ex Theyrs rapport TROR jag dock det blir för nordligt på Torö lördag morgon för vindsurfing. Surfingen lär dock hålla grym klass.

Sålunda är fredagen en rätt jobbig grej att fatta beslut om för t ex Ola H som befinner sig mitt emellan Åsa och Torö.

Vore skitkul om du kom till fetingtorö på fredagen men som sagt då missar du Åsa. Can’t help you there bro!

/Jesper B

PS: Men man kan ju segla spots med andra riktningar. Som Stockholmare kan man ju ta sig norrut och segla Väddö i svinkalla nordvindar på lördagen. Västkustarna har ju en hel rad spots. G-land har ju grym segling i alla riktningar… var det någon som sa Danmark.. men varför inte dra till Norge och segla 1,5 mast?

• adde

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 14:36

All work and no play makes OlaH a dull boy

• Vind, vind, vind

Gäst
    25 oktober, 2006 vid 14:51
    Oregistrerad wrote:
    Drakglenn är inne på helt rätt spår! För några veckor sedan, eller när det nu var (förra 3, 4-dagarslågtrycket), hade jag extrem beslutsångest. Min plan var till slut att köra Åsa första dagen, Rivet på Gotland nästa och Torö den tredje. Helt enkelt följa med lågtrycket och västvridet och plocka de bästa spotsen hela vägen runt.

Jag blev dock kopiöst sliten efter första dagens 3.5 segling på Åsa och kollapsade i bussen. Faaasen vad synd för hur cool och kul hade det inte varit.

Detta lågtryck är dock inte enbart lågt utan också snabbt. Det vill säga västvridet (som ger finfin side-shore i finfina vågor på spots som just Åsa, Rivet och Torö) kommer för snabbt på Rivet och Torö efter Åsa. Kör man Åsa hela fredagen kommer man TROLIGEN för sent till Torö eftersom det där TROLIGEN har hunnit frida upp förbi väst upp på nordväst på lördag morgon. MEN kanske har det inte vridit mer än att det blir extrem kultsegling i side-off… Tittar jag på t ex Theyrs rapport TROR jag dock det blir för nordligt på Torö lördag morgon för vindsurfing. Surfingen lär dock hålla grym klass.

Sålunda är fredagen en rätt jobbig grej att fatta beslut om för t ex Ola H som befinner sig mitt emellan Åsa och Torö.

Vore skitkul om du kom till fetingtorö på fredagen men som sagt då missar du Åsa. Can’t help you there bro!

/Jesper B

PS: Men man kan ju segla spots med andra riktningar. Som Stockholmare kan man ju ta sig norrut och segla Väddö i svinkalla nordvindar på lördagen. Västkustarna har ju en hel rad spots. G-land har ju grym segling i alla riktningar… var det någon som sa Danmark.. men varför inte dra till Norge och segla 1,5 mast?

Ambitiöst och drömst tänkt av Jesper. Men racet skall ju göras på Gotland och inte över hela Sverige, där kan man inom 15 mil följa hela vridning från syd-sydost (torsdag) sydväst (fredag) och väst/nordväst (lördag) och bo hos surfarianerna i Träkumla. Och hela vägen segla side/sideoff med Peters ledning till rätt spot. Jag fattar inte att inte fler från östkusten gör det…. Förutom siden kommer garanterat det fetaste swellet i Sverige att levereras där. Den som inte tror mig, kolla plussen, om nu progonosen går in blir det våghöjder på 3 meter och mer kring sudret och Fårö och på nordvästkusten.

Uffe

• Oregistrerad

Gäst
    25 oktober, 2006 vid 16:16

Uffe har sååå rätt. Men… hur många måsten som helst på jobbet, med tre grymt coola och ungängesglada barn, en fantastisk hustru med egna intressen som man vill stödja, med två företag, flera hus och gamla bilar… med en 81 årig farsa på akuten… med en morsa som vill ha hjälp att montera ner hyllor innan hantverkarna kommer på måndag, med ett 40årskalas och ett bröllop i helgen…

ALLT ska dessutom klaras av inom 6 veckor – för då bär det iväg till Maui!

Jag är den sista att beklaga mig, men inte ens den mest positiva inställningen och tidsoptimismen kan få iväg mig på en 3-dagars G-land detta lågtryck. Får trösta mig med ett förhoppningsvis och kanske till och med sannolikt episkt Torö. Tur att man har hela livet på sig och att G-land ligger kvar!

Föresten, vad häftigt upphetsad stämning det börjar bli inför lågtrycket – tänk tänk om det inte blir något!?

/Jesper B

• calle_b

Medlem
    25 oktober, 2006 vid 16:18

Om ni kommer ner, önskas 2.8 segel ”lånas” eller hyras… ta färjan snart, dom ställer in om det blåser för mycket.

Vindutsikter för Fredagen
    I norra delen av Bottniska viken nordostlig vind, annars västlig eller sydvästlig vind av kulingstyrka, i söder på många håll med stormbyar. Efter en ovanligt lång period med övervägande lugna väderförhållanden innebär detta att det i många farvatten blir fråga om de kraftigaste vindarna på över ett år.

Saxat SMHI´s prognos från DestinationGotlandsidan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing OOooh, jag dör av beslutsångest

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.