• algen

    Medlem
    1 oktober, 2004 vid 16:11

    för helvete

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    1 oktober, 2004 vid 16:16

    vad din punkare? vill du ha spöööö ele..

  • algen

    Medlem
    1 oktober, 2004 vid 16:25

    De kan ju knappast varit surfare… alla som surfar vet ju att det bästa sättet att bekämpa/angripa en angressiv illlasinnad haj är att droppa riggen, lossa mastfoten, få loss nedhalningstampen å knyta denna stenhårt runt stjärtfenan. Lär göra jävligt ont…har jag hört.

  • styret

    Medlem
    1 oktober, 2004 vid 16:33

    nä alla vet ju att man gör som man gör med en arg hund. stoppa handen i munnen och greppa tag underkäken sen är det bara att ställa sej bakom den och brotta ner den och bita den i örat.
    det gör jag alltd med alla hajar på haga.

  • cambo

    Medlem
    1 oktober, 2004 vid 16:37

    Först delfiner, nu hajar vad kommer härnest? Isbjörnar Krokodiler?

    Tur att man är surfinvalid säsongen ut då kanske confused.gif

    Klimatförändringar gör att nya exotiska arter letar sej hit kanske

  • kamaaina

    Medlem
    2 oktober, 2004 vid 01:52

    Störtkul Björn, jag älskar svart humor….det var det mest smakfulla jag sett på länge, satte mackan i halsen…. grin.gif

  • bonasurf

    Medlem
    2 oktober, 2004 vid 08:06

    Ha ha!

    Skulle vara kul att se statistiken för olika fobier för vindsurfare. Hajfobi måste ligga högt.

    Ni vet man brukar ju säga att det är större sannolikhet att man blir påkörd på gatan än att bli uppäten av en haj. Fast hur många är det som ligger i vattnet i hajinfesterade vatten och hur många är det som går på gatan likaså är inte följande statistik medräkniad. Någon som känner sig träffad?.

    Någon som känner sig träffad.

  • bonasurf

    Medlem
    2 oktober, 2004 vid 08:13

    Eller den här statistiken
    Vem och hur många attacherade i förhållande till antalet surfare i vattnet genom tiderna.

  • feg

    Medlem
    2 oktober, 2004 vid 09:50

    Visst är det kul med statistik, men detta säger ju inte så mycket. Visst, jag är ingen statistiker men ändå.

    Cirkeldiagrammet får det ju att verka som om hajjarna föredrar smaken av killarnas kött före kvinnligt sådant. Den egentliga orsaken borde vara att män utsätter sig för riskerna mycket mer i och med flitigt vattensportande, men detta framgår inte i grafen.

    Värre är det med stapeldiagrammet över antalet hajjattackaer per år. Det får det att framstå som om hajjarna under 1990-talet simmade i stim runt våra stränder och käkade alla som stoppade lilltån i vattnet medan det knappt fanns några hajjar före 1900-talets början.
    Orsaken här torde vara att rapporteringen innan 1900 var ganska opålitlig samt att antalet människor som idkar vattensporter ökat lavinartat i slutet av 1900-talet.

    Skrämselpropaganda säger jag.
    Skräm inte alla fegisar i onödan, hajjskräcken verkar ju vara tillräckligt utbredd bland alla surfare som kollat tråden ändå.

    Sannolikheten att en hajj skulle smaka på just er är oändligt liten, oroa er inte.

    /feg

  • kamaaina

    Medlem
    3 oktober, 2004 vid 03:01

    Det känns tryggt att man närmar sig 30 tycker jag, statistiken ser helt klart bättre ut.
    Ciao

  • lundvall

    Medlem
    3 oktober, 2004 vid 08:29

    Då har jag mina värsta år framför mig då frown.gif (är ju bara 15)

  • bonasurf

    Medlem
    3 oktober, 2004 vid 12:04

    Ha ha ha!!

    Det enda sättet att handskas med rädslan är att försöka överföra den på sina polare så attdom verkar mer rädda. Efter första säsongen i australien 97/98 hade jag lyckats etablera en bestående panikångestpräglad hajfobi hos min polare christofer.Allt för att min skulle framstå som mindre i jämförelse. Jag tror fortfarande den sitter i.

    Så det är bara att skrämma livet ur era polare så att ni så är det lättare att förbise sin egen.

  • herodude

    Medlem
    3 oktober, 2004 vid 18:42

    fy fan i helvetet vad vidriga bilder…

  • kamaaina

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 04:22

    Svar till:


    Visst är det kul med statistik, men detta säger ju inte så mycket. Visst, jag är ingen statistiker men ändå.

    Cirkeldiagrammet får det ju att verka som om hajjarna föredrar smaken av killarnas kött före kvinnligt sådant. Den egentliga orsaken borde vara att män utsätter sig för riskerna mycket mer i och med flitigt vattensportande, men detta framgår inte i grafen.

    /feg

    [/ QUOTE ]

    Well, vet ni varför statistiken på just surfare gick upp kraftigt under sent 70-tal/80-tal? Enligt vad jag hört så beror det på att fler o fler började köra på shortboard, innan var det mest longboard som gällde. För en haj så går man kanske gärna inte på ngt som e lika stort som en själv utan hellre ngt som e mindre. Hörde att en haj kan leva utan mat en månad efter en säl-måltid….Så om ni nu vill vara säkra så e det bara att plocka fram farsans gamla allround bräda och börja kajka igen… smirk.gif
    Körde själv en del longboard på Hawaii förra hösten, och trotts att det kryllar av tigerhaj mm så kändes det rätt lugnt med longboarden….så ni som e inne på de korta w-surf brädeorna…ni ligger risigt till…inkl dig Björn….en haj simmar faktiskt j-ligt fort…. smirk.gif
    /F

  • bonasurf

    Medlem
    4 oktober, 2004 vid 06:53

    [censored] tänkte inte på det. Kanske borde gå tillbaks till sin gamla 270 polyesterbräda. Eller inte.

    Men jag tror det ligger mycket i att just vågsurfarna är de värst utsatta. Jag har nästan inte vågsurfat alls de senaste 2 resorna till sydafrika. Dels pga av det kalla vattnet och den oftast tillräckligt hårda vinden men också för att det känns ganska olustigt att sitta i de riktigt vithaj rika vattnen där dere.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.