Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Örsten i Nordmaling utanför Umeå…

• Örsten i Nordmaling utanför Umeå…

Publicerad av mbo på 4 oktober, 2006 vid 14:30

Ägnade två timmar på små skogsvägar runt Örsten m.m. i eftermiddag och letade efter stället som skall vara bra vid NO.
    Jag hittade skylten Örsten och körde ca 5 km rakt fram på en smal väg till en parkering. Två sommarstugor låg ute på udden och det verkade vara runt
    2-300 meter till stranden genom skogen?! Jag var helt säker på att jag var på fel ställe, vände och testade ALLA små vägar innan parkeringen – ALLA slutade på en åker eller vid ett ödehus a`la ”Blair-Wich-projekt”

Naturligtvis tog detta all tid jag hade i dag till surf och när jag kom hem till Tavelsjö blåste det som f-n…

Var jag på rätt ställe i.a.f.?

mbo svarade 18 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • rabbit

Medlem
    4 oktober, 2006 vid 14:36

här är Jakob_S vägbeskrivning ifrån en gammal tråd om surf och Umeå.
    jag har själv inte hunnit fara dit än men denna beskrivning blir förståelig när man tittar på bilderna:
    ”Prognos: NO 8-12ms.

Spot: Örsten (sök på ”nygrundet” på eniro, välj nygrundet i håknäs. Sandstranden, som syns på ”flygfoto” är stället vi surfar)
    Plattvatten och sandbotten.

Stranden är typ 500 meter lång…
    Men man nyttjar inte stranden som på lillis, här åker man utåt..(på NO)
    http://www.eniro.se
    sök på nygrundet (du får då 4 träffar: Välj nygrundet i håknas)
    Välj ”hybrid” sen ser du stranden 1cm S om den röda pricken)

Stället är riktigt trevligt och man åker lä om ett långt stenrev så vattnet är riktigt platt..

• jakob_s

Medlem
    4 oktober, 2006 vid 18:49

Det låter som att ni var på rätt ställe.. Gick ni inte ut på stranden och kollade ?

• Oregistrerad

Gäst
    5 oktober, 2006 vid 05:30

Både ja och nej…
    Klev ur bilen och känslan var att det var sommrstugornas parkering osv. osv.
    Inser att jag var en…

Det blåser ganska bra (?!) någon som varit ute?

• smjole

Medlem
    5 oktober, 2006 vid 07:40

Funderar på att åka ut idag. Men jag vet ej riktigt var. Örsten kan ju vara bra i den hära vinden NO.
    Hur är det på Sjöarna runt Umeå? Någon mer som ska ut idag

Mvh Anders

• mbo

Medlem
    5 oktober, 2006 vid 17:57

Skall ev. ut en sväng i morgon (fredag) beror på sjörapporten…

Av sjöarna runt Umeå har jag störst erfarenhet av Tavelsjön (bor där).
    Kan vara riktigt bra vid nordlig vind – egentligen vid alla varianter på nordlig vind. Möjligen lite byigt ibland men man är ju på vattnet…

Är sugen på att testa Bygdeträsket (Bygdsiljum) som är Västerbottens största sjö. Har Googlat runt på kartsidor och tittat på lämpliga ställen att parkera, rigga osv. Kolla på Bergviken som verkar ligga vettigt till vid nordlig vind (ligger vid Brännberget på västra sidan)
    Sjön är stor som f-n och det borde vara hyfsat jämn vind?!

Kanske blir det en sväng till Bygdsiljum i morgon vid 11-tiden ?!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Örsten i Nordmaling utanför Umeå…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.