Taggad: ,

  • Publicerad av stinger på 11 juli, 2002 vid 20:04

    Gammal man gör så gott han kan… Var har cheeserollen tagit vägen? Är det ingen som gör såna längre. I en gammal Aloha Classic som jag har är det ett av de absolut hetaste tricken/hoppen.

    dr-masse svarade 21 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 juli, 2002 vid 22:08

    Joo.. det är ett gammalt trick det där.. Jag håller med dig.. vart har det tagit vägen? Det är iofs ett ganska enkelt trick men det kräver sin man för att fixa rotationen på rätt sätt.. Faen.. det hade varit lite coolt att se ett sådant trick någon gång i en tävling… det måste juh ge lite stile poäng he he

  • flytboj

    Medlem
    29 juli, 2002 vid 11:36

    Hmmm….
    Ost låter ju fett…….
    Hur gör man en rulle?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 juli, 2002 vid 14:12

    lägg dig på stranden och rulla in dig i seglet

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 juli, 2002 vid 09:22

    Cheeseroll ser ut som en taskig framåt loop… ett brant avstamp gör på en våg varvid man häver sig över masten så att man gör en roll..

    Ganska enkelt men rätt coolt.. Riktigt old-School

  • s

    Medlem
    6 augusti, 2002 vid 12:21

    Cheese!

    Jag tycker absolut inte att en riktigt utförd cheeseroll är en taskigt utförd framåtloop. De rullar som ser ut som en framåt men där du rullar ner i vinden brukar jag kalla medvindsloop. Till min stora besvikelse så gör Lars Pedersen en riktig medvindsloop i sin video. Kolla på Cesare Cantagalli (eller hur han stavar) och Rachid Rosafi – där har ni riktiga ostrullar! Bägge de gör dem höga och dalar ner till landningen!

    Hur man gör en ostrulle är svårare att förklara än en framåtloop. Och jag tycker att det är – i motsats mot vad ni hävdar här – betydligt svårare att sätta en snygg ostrulle än en framåtloop. Att få rotation är inget svårt, men rotationen måste ske på rätt sätt för att landningen skall gå bra (om man gör fel är det ganska lätt att överrotera en cheese också…). Att få en sådan bra landning som i en framåt, där man kan plana ur är mycket svårare. Ni kan ju också se på pro-killarna, varför gör de inte cheeseroll? Det borde ju ge bra variationspoäng! Jag tror att det är pga att det är svårt att få den snygg och framförallt att landa den snyggt, men när den sitter är den ruskigt skön och jag tycker att den ser läcker ut. Du får mycket mer en känsla av att du voltar framåt i en cheese än i en framåtloop där du egentligen spinner runt ditt eget kroppsviktscentrum.

    I en ostrulle går du mer vertikalt upp mot vågen (du höjdar upp mot vågen) än i en framåt, välj en brant våg. Du skall dock inte hoppa uppåt i vind (ett av mina vanliga fel i början) utan du skall stampa av (ganska ordentligt) nedåt i vind (det är så du inleder volten).
    För att få volten över riggen så lägger du dig nedåt i vind med både dig och riggen (masten skall således peka mot lä), att kolla mot masttoppen kan hjälpa. Nu kommer backvinden i seglet och det “flaffar” till framför ansiktet. Det är nu du gör den sneda volten – ju högre cheese desto mer rak framåtkullibytta kan du göra.
    För att avsluta och få lite koll på landningen så tittar du bak mot bomnocken (och sedan mot landningsplatsen då den dyker upp) samtidigt som du öppnar upp seglet för att stoppa rotationen (viktigt) och fånga vinden i seglet på rätt håll igen. Har du gjort en riktigt hög och fin cheese nu så kan du i stort sett dala ner som i ett högt hopp (låter enket va?), är den lägre får du öppna upp för att stoppa rotationen och sedan föra riggen framåt samtidigt som du skotar in något för att räta upp dig och hoppet.
    Landar gör du med fördel på aktern, skota in och satsa på nästa våg! *smile*

    En varning skal utfärdas – för bommen! Det är ganska lätt att käka bom i misslyckade cheeserolls eller även in hårda landningar ibland. I överroterade spinnare så kan man landa i hela utrustningen…

    Kruxet i cheesen tycker jag är att inte spinna med masten som en axel, du skall volta över seglet (testa med din “fingerboard” hemma). Sedan är det lurigt att få stopp på rotationen på rätt sätt för att sätta landningen.

    Sammanfattningsvis tycker jag at cheeseroll är en jäkligt kul loop som förtjänar all oldschool-respekt den kan få!

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 augusti, 2002 vid 19:40

    Äsch.. Jag håller med dig helt… det ser inte ut som en taskig framåtloop.. Jag tycker också att den är mkt coolare än en framåt som _alla_ sätter idag.. Jag orkade bara inte skriva ett längre inlägg. Ett hett tips när man ska lära sig cheeseroll i början är att använda ishockeyhjälm med galler framför fejset så att man slipper dyra läkarbesök när man har tagit en tugga av bommen. Visst är den mer teknisk att sätta riktigt bra, Fast den är dock enklare att “komma” igång med än en framåt som känns helt tokig i början. Cheesen känns mer “naturlig”..

    Jäklar vad sugen jag blev på att ut och öva cheeserolls nu… Måste hitta min gamla hockeyhjälm så att jag får den äkta old-school feelingen på det hela 😉

    (typiskt att det inte skulle vara en “äkta” cheese i danskens video.. jag som tänkt att köpa den uteslutande för den) 🙁

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 04:13

    Hej,

    Har en PBA film från ca -91 där Cesare Cantagalli (eller hur det nu stavas) gör en dubbel ostrulle(tror jag att det är i alla fall…). Ser ballt ut

  • tomtenissen

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 12:58

    !! Ladda upp på FTPn!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2002 vid 05:09

    Hej,

    Nu är just den filmen på VHS. Jag har kollat ditt inlägg angående FTP´n och jag måste erkänna att jag inte har en susning hur man gör för jag är kass på datorer. Ska konsultera några data hackers som får visa hur man gör.

  • borje

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 11:49

    Är inte Shuv-it egentligen en Cheeseroll med beslutsångest?

  • s

    Medlem
    12 augusti, 2002 vid 13:12

    Faktum är att då jag testade shuv-it i full fart på väg ut genom brotten en gång kom in i en cheeseroll – den blev dock inte så lyckad… Inte shuv-iten heller som ni förstår.

    Men shuv-it är väl egentligen inte en avbruten ostrulle utan en backsideair mad massa backvind men man gör den på plattvatten (eller på vägen ut). De enda gånger som jag fått till en shuv-it är då jag gjort den på vågen som en backsideair. För övrigt är shuv-it en lurig manöver som man borde ägna mer tid åt för att den ser så konstig ut och den är därmed rolig att kunna. Ungefär så som jag tycker om ostrullar.

    Staffan

  • endy

    Medlem
    22 augusti, 2002 vid 08:29

    Ftp? Vilken ftp?

  • sebbe

    Medlem
    27 augusti, 2002 vid 11:48

    Det stämmer att man kan använda en shove it (också kallat backside air) för att starta en cheeseroll.
    Antoine Albeau satte faktist flertal såna i Pozo FS tävling i år.

    Seb

  • s

    Medlem
    30 augusti, 2002 vid 09:11

    Det går även att använda shove-it för att gå över och göra en Airjibe (vulcan). I Marocko var det en kille som gjorde dom så fruktansvärt fint. Samma grabb som gjorde tokigt snygga Crazy-pete där han landade i planing baklänges som en vulcan!

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 september, 2002 vid 17:09

    Svar till:


    . Kolla på Cesare Cantagalli (eller hur han stavar) och Rachid Rosafi – där har ni riktiga ostrullar


    Såklart, det är ju Cesare som uppfann den. Cesare uttalas ju Cheesare, så när han satte den första (dvs innan nåt gjort en vanlig framåt) kallades den ju Cheeseroll.

    Sen är det nog fortfarande så att inte riktigt *alla* sätter en framåt ens idag. Själv har jag seglat sen -82 och är glad när jag sätter en vanlig gipp, en loop eller ostrulle skulle jag inte ens tänka på wink.gif

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.