Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ovala master !

  • ovala master !

    Publicerad av Oregistrerade på 21 april, 2007 vid 16:19

    Jag köpte nyligen en ny mast. När jag sedan satt ihop den hemma och kände längs med den så är den oval lite här och där ! passformen mellan top och nedre del är också ganska tveksam.

    Har ni liknande erfarenheter ? Är alla nya master lika dåliga ? Jag har en gammal mast från slutet av 90-talet som är betydlig högre kvalitet då det gäller jämnhet och passform. Man kan ju tro att nu när alla master masstillverkas och är dyrare så bör ju kvaliteten vara högre men de vete fan…

    ola_p svarade 17 år sedan 8 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • jomensaatt

    Medlem
    21 april, 2007 vid 17:13

    Vad är det för mast du köpt då?

  • Oregistrerade

    Gäst
    21 april, 2007 vid 18:42

    det är en simmer sc6 430.. kanske jag fått tag i ett dåligt exemplar jag vet inte men jag ska iaf lämna tillbaks den..

  • goose

    Medlem
    21 april, 2007 vid 19:18

    Jag har precis köpt SC6 430 + SC8 460. Håller med att passningen mellan halvorna är sisådär på båda masterna. Tror dock inte att det ska påverka några egenskaper. Att de är ovala ibland, inget jag märkt, men å andra sidan har jag inte tittat så noga!

  • dr-masse

    Medlem
    21 april, 2007 vid 21:27

    Olika delar av masten förstärks olika. Övergången mellan dessa delar, typ mellan bottenförstärkning och bomförstärkning, kan göra att delar av masten känns lite “ovala”.

    Påverkar inte prestanda, förmodligen inget skäl till att lämna tillbaka masten (om det inte är rejält, såklart!). Jämför gärna med andra master.

  • Oregistrerade

    Gäst
    21 april, 2007 vid 21:49

    prova att dra handen från toppen mot av masten ner mot mitten, den masten jag köpte känns oval på minst två ställen på vägen ner. Hur är era master, det kanske inte påverkar prestanda eller hållbarhet vad vet jag men det känns bra underligt iaf…

  • _frippe_

    Medlem
    21 april, 2007 vid 22:36

    Jag har också upplevt att passformen mellan botten och topp varierar en hel del på SC6. Min 400 sitter perfekt men jag lämnade faktiskt tillbaka en 430 som hade väldigt dålig passform mellan topp och botten. Det gör kanske inget för prestanda och hållbarhet(?) men risken är ju mycket större att mastdelarna inte sitter ihop ordentligt när man riggar om det sitter väldigt löst ihop och det i sin tur gör ju att risken är större att masten går av. Jag tycker att man borde kunna kräva bättre passform med tanke på att man ändå betalar några tusenlappar för den…
    Ordentligt ihopsatt är det dock en väldigt bra och prisvärd mast tycker jag men tipset är nog att testa att sätta ihop delarna i butik eftersom det verkar skilja så mycket från mast till mast.

    Att de är ovala är inget jag märkt av.

  • snaffe

    Medlem
    22 april, 2007 vid 07:06

    Min simmer rdm sitter också löst och har glidit isär vid riggning ett par gånger. Sätter nu en bit silvertejp i skarven efter att jag satt ihop masten och problemet är löst. Tycker egentligen inte att detta ska behövas men det fungerar utmärkt. Gör att sand och annan skit inte kommer in heller vilket kan göra att masten ej går att få isär.

  • Oregistrerade

    Gäst
    22 april, 2007 vid 08:21

    passformen är så att toppen är bredare än botten på ena sidan och smalare på andra sidan. Troligen så är hållbarheten på den smalare sidan mycket sämre.

    Sedan är toppen väldigt ojämn och känns oval på två ställen, inte i närheten av förstärkningen vid nedre delen.

    Huvudsaken är väl den att det inte går att lita på en mast som kostar ett par tusenlappar och har tydliga fabrikationsfel. Om masten går vem erkänner farbrikationsfel då? Inte tillverkaren iaf, det bättre att lämna tillbaks den innan man börjat använda den.

  • goose

    Medlem
    22 april, 2007 vid 09:09

    @Oregistrerade 378274 wrote:

    passformen är så att toppen är bredare än botten på ena sidan och smalare på andra sidan. Troligen så är hållbarheten på den smalare sidan mycket sämre.

    Sedan är toppen väldigt ojämn och känns oval på två ställen, inte i närheten av förstärkningen vid nedre delen.

    Huvudsaken är väl den att det inte går att lita på en mast som kostar ett par tusenlappar och har tydliga fabrikationsfel. Om masten går vem erkänner farbrikationsfel då? Inte tillverkaren iaf, det bättre att lämna tillbaks den innan man börjat använda den.

    Jag har SC6 400 och 430 samt SC8 460. Det verkar som alla har problem med 430 längden och jag har sett samma problem med passformen som “oregistrerad”. Dvs att yttre diameter på den övre halvan är större än yttre diameter på undre. Jag bifogar några bilder för att visa detta. Inre diametern mellan de två halvorna är bra dock, så att bra friktion finns.

    Någon som kan kommentera? Läge att byta ut?

  • Oregistrerade

    Gäst
    22 april, 2007 vid 09:22

    det inte det problem jag har, min sc6 mast har ojämn diameter på toppen så att yttre kanten sticker ut på ena sidan och går in på andra sidan. Det är godset i toppen som är ojämnt tjockt i toppen, håler sitter inte i mitten så att säga 🙂 svårt att förklara.

    Att toppen är bredare än botten är inget problem så länge det inte glappar för mycket så att det finns risk att knäcka masten pga det.

  • kinetic

    Medlem
    22 april, 2007 vid 09:35

    Lite skumt…Simmers master tillverkas mig veterligen av “Powerex” (MacLean Quality Composites, de tillverkar även HPL-bommar) så en SC8 borde vara mer eller mindre som än “Z-Free”. Äger själv 2 st Powerex Z-Speed (460 resp 430) o titta alldeles nyss hur god passformen är i skarven, o den är mycket god, inget glapp alls o halvorna har god passform vid skarven. Så om nu Simmer inte bytt till en tillverkare med lägre kvalitetskrav så tycker jag att man åtminstone skall påpeka bristen för säljaren o kräva en ny mast.

  • goose

    Medlem
    22 april, 2007 vid 10:39

    @kinetic 378286 wrote:

    Lite skumt…Simmers master tillverkas mig veterligen av “Powerex” (MacLean Quality Composites, de tillverkar även HPL-bommar) så en SC8 borde vara mer eller mindre som än “Z-Free”. Äger själv 2 st Powerex Z-Speed (460 resp 430) o titta alldeles nyss hur god passformen är i skarven, o den är mycket god, inget glapp alls o halvorna har god passform vid skarven. Så om nu Simmer inte bytt till en tillverkare med lägre kvalitetskrav så tycker jag att man åtminstone skall påpeka bristen för säljaren o kräva en ny mast.

    Tror du att det är ett problem med masten som visas på bilden?

  • kinetic

    Medlem
    22 april, 2007 vid 11:17

    Goose: Nej det är inget problem med masten på bilden enligt min åsikt. Tajt passform i själva delningen o den ytterst lilla skillnad som är i diameter mellan topp/botten har jag även på min Powerex Z-Speed 460, samma skillnad i diameter finns även på min Fiberspar master (Reflex 7000 460cm samt Reflex Wave 400cm). Bilden på Reflex Wave.

  • dr-masse

    Medlem
    22 april, 2007 vid 14:21

    tror inte heller det är någe problem, bara att åka på.

  • willyskipper

    Medlem
    26 april, 2007 vid 17:25

    Det verkar inte vara så bra precision på tillverkningen av simmermasterna. Min sc-10 460 väger 1.8kg, fast det står 1.5kg på den. Skarven mellan över och underdelen passar bra dock.

    Johan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing ovala master !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.