Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozone frenzy

  • Ozone frenzy

    Publicerad av jan_banan på 9 december, 2005 vid 16:40

    Hej
    Är det någon som vet vad som har förrändrats på Ozone frenzy från 2004 till nuvarande? Finns det även någon som använder 2004:an som kan ge lite kritik på draken så vore jag tacksam

    Mvh Henke

    milkman svarade 18 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 34 Svar
  • 34 Svar
  • milkman

    Medlem
    9 december, 2005 vid 18:57

    Tjena
    Förutom de förbättringar i profilen som har gjorts mellan varje generation så är detta de största förändringarna:
    -Nytt material i kiten som är mer formfast och har större UV-motståndskraft.
    -Ozone har släppt relode & ride systemet (när du löser ut säkerhetslinan så förlängs leading linorna och du kan lätt korta av dem igen) (jag landar kiten på detta sätt numera, så enkelt).
    -Leashless Du slipper leash om du inte vill åka unhooked. ALDRIG trassel, inte som andra system som är mer “Sällan trassel” och så slipper du fästa kiten två gånger.
    -Baren har fått några mindre förändringar, största är ett hål i mitten
    -Mycket lättare att backa upp kiten (de större var ju lite jobbiga ibland tidigare). Ligger den på näsa drar du bara i någon styrlina så vänder den sig.
    -Bättre chicken loop

    Jag har inte så mycket erfarenhet av FY04 men FY05 körde jag massor. De största skillnaderna som den nya profilen och trimmen gjort mellan FY05 och FY06 tycker jag är:
    -Snabbare vändningar (ännu smalare i vingspetsarna, bättre trimmade bridles)
    -FY06 Känns ännu stabilare. Problemet med att spetsarna viker in sig i lägre vind när man tappar fart på kiten är helt borta (hittills inte hänt en enda gång).

    Enligt grabbarna i norge ska skillnaden mellan FY06 och 05 vara lika stora som dem mellan FY05 och 04..

    (Jag säljer Ozone så man kan ju argumentera för att jag är rätt partisk. Förhoppningsvis kanske någon annan som har erfarenhet har en möjlighet att säja några ord också?)

    Finns himmla massa info om FY06 här: http://www.ozonekites.se/itemviewer.php?pageId=22&mR=22
    Om baren och säkerhetsystem här: http://www.ozonekites.se/itemviewer.php?pageId=38&mR=38

  • jan_banan

    Medlem
    9 december, 2005 vid 20:05

    Tja Milkman

    Du har möjligtvis ingen 06:a liggandes då eller vet du någon som har det (eller någon motsvarande foilkite)?

    Henke

  • nic

    Medlem
    9 december, 2005 vid 20:41

    Stor skillnad på 04 till 05, har svårt att se att det är möjligt med lika stor skillnad på 05 till 06 men kanske får chans att prova min nya 06a imon smile.gif

    nic

  • milkman

    Medlem
    9 december, 2005 vid 21:08

    Finns ingen motsvarande foilkite. Framför allt inte för snö, det är ensamt på toppen cool.gif
    Jag har några 12:or och 10:or liggande i sin plast och det bör finns fler ute i Sverige. Vart bor du så kan jag rekommendera en någon nära som har kiter tillgängliga?
    Håller du till i Stockholm så demar jag dem gärna på söndag.

    /Jens

  • jan_banan

    Medlem
    9 december, 2005 vid 21:13

    Jag bor i umeå så snö och is finns det men få försäljare…

  • milkman

    Medlem
    9 december, 2005 vid 22:00

    Orättvist, jag vill också vara där. Sthlm levererar vind men ingen kyla och snö frown.gif !. Umeå: Snowkitestaden nr 1. Nära fjäll, fantastiksa spots på sommaren. OTROLIG is på vintern, stabil vind efter mitten på januari.. osv.. Det är vad Peter på Långens kite säger i alla fall smile.gif
    Snacka med honom. Han fick en 12:a nu i veckan och han demar den säkert gärna (finns i Obbola). han kan leverera en 12:a snabbt men han kan säkert fixa andra storlekar också.
    kontaktinfo finns här:
    http://www.ozonekites.se/itemviewer.php?pageId=60&mR=60&mTL=60

    Du får gärna kontakta mig också ifall du har andra frågor eller vill. milky@kitekraft.se

    Fyra dagar! Sen är jag i ramundberget för äkta fjällpremiär:)

  • jan_banan

    Medlem
    9 december, 2005 vid 22:21

    Tack för hjälpen och kör så det ryker wink.gif

  • cortex

    Medlem
    9 december, 2005 vid 23:19

    Svar till:


    Finns ingen motsvarande foilkite. Framför allt inte för snö, det är ensamt på toppen cool.gif

    [/ QUOTE ]

    He he, det verkar vara ganska mycket syrebrist där uppe också… grin.gif

    /Kaj(Tech)

  • langens_kite

    Medlem
    10 december, 2005 vid 10:25

    Tjenare “Jan Banan”
    Slå mig en signal på 070-3993027 el 090-45533.
    Åker ut idag i Obbola om det börjar blåsa.
    Om det inte blåser i helgen tänkte jag prova någon kväll i veckan på Nydala bord bli ljust av staden och ev måne.
    Hör bara av dig så får du prova.
    Peter
    Långens kite

  • mrmille

    Medlem
    10 december, 2005 vid 14:04

    Svar till:


    Finns ingen motsvarande foilkite. Framför allt inte för snö, det är ensamt på toppen cool.gif

    /Jens

    [/ QUOTE ]

    Skulle vilja säga att de kites som är specialgjorda för snowkiting är ganska lika.

    Exempelvis Flexifoil Sabre och Air Evolutions kites är likvärdiga i sin prestanda.

  • milkman

    Medlem
    10 december, 2005 vid 16:29

    Jag håller inte med dig. Ifall det är märkbar skillnad mellan FY05 och FY06 så är det väll rimligt att det är skillnad mellan märken också. (vill inte dra igång en diskussion om detta med dig, jag är nöjd med att vi inte tycker samma).

    I övrigt så tyckte att jag kunde ha råd med en sån kommentar i och med att jag väldigt tydligt påpekat att jag säljer Ozone och därmed är partisk, tror att de flesta fattade att man själv måste ta ställning genom att testa. Vad var det föresten för märke du sålde Mille (kan det månna vara typ Flexi)?! (Air ev verkar ju inte finnas längre)

  • mrmille

    Medlem
    10 december, 2005 vid 16:47

    Jo, visst säljer jag Flexi
    Men jag kör ju ozone själv vid hödtidliga tillfällen och har provat de flesta årsmodellerna av frenzyn, iofs inte FY06…

    Air Evo finns men är bortplockade ur kiters och kiteworlds sortiment på obestämd framtid.

  • nic

    Medlem
    10 december, 2005 vid 20:33

    Svar till:


    Skulle vilja säga att de kites som är specialgjorda för snowkiting är ganska lika.

    [/ QUOTE ]

    Håller faktiskt inte heller med. Det ryms allt ifrån nybörjarkitar, back-countrykitar till avancerade freestylekitar inom samma märke. Att det då inte skulle skilja mellan märkena vore konstigt.

    Jag hörde om ett märke som försökte göra en exakt kopia av marknadsledaren förra året fick lite bita i gräset när det ändå inte blev samma prestanda. Ja, det är t.o.m så att det här marknadsledande märket är oroliga för att produktionen ska skilja sig ifrån slutgiltiga prototypen.

    Sen att många kan nöja sig med lite sämre prestanda vid vissa vindstyrkor för att spara lite pengar är väl ok. Däremot kan ett väl fungerande säkerhetssystem för snö göra att man betalar lite extra å så får man resten på köpet.

    nic

  • mrmille

    Medlem
    11 december, 2005 vid 14:47

    mmm

    givetvis har alla high-end snowkites olika egenskaper wink.gif

  • zebulon

    Medlem
    12 december, 2005 vid 19:26

    Hej Nic!

    Vet inte om du menar JN’s foil kite, Semi Freddo som ju är mycket lik Frenzyn i både utseende och bomlösning…

    Vore väldigt kul att testa de två sida vid sida om tillfälle ges! tongue.gif Vet att du ringde mig för ett tag sen Jens och jag hörde inte av mig. Faktiskt för att jag inte visste hur jag skulle få tag på dig…

    /Jonas
    http://www.airborn.se

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozone frenzy

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.