Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Panasonic DMC FZ20???

  • Panasonic DMC FZ20???

    Publicerad av basse på 16 juni, 2005 vid 12:38

    Tjena,
    jag har en Sony V1’a som tar grymma bilder men zoomen fungerar ju inte riktigt för surfbilder direkt eftersom den bara är på 4x. Är grymt sugen på en digital systemare men skulle nog inte ta så många bilder att jag känner att det är värt pengarna. Hade tidigare en olympus med 10x zoom och det fungerade tillräckligt för mina behov.

    Nu såg jag att panasonic har en med 12x zoom och leica optik. Någon som har koll på dessa, Panasonic DMC FZ20 eller Panasonic DMC FZ5, och kan tycka till lite?? De låg rätt hyfsat till i pris också.

    basse svarade 18 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • seeeker

    Medlem
    17 juni, 2005 vid 14:28

    Jag har en DMC FZ20 och är riktigt nöjd med den! mkt kamera för inte allt för mkt pengar, även om den i nte går att jämföra med en DSLR.

    läs recensionerna på DCRP Review och DPReview

  • basse

    Medlem
    20 juni, 2005 vid 09:43

    Man är ju rätt lat så en dslr kommer det nog itne bli i vilket fall. Skall läsa lite. Tack för tipsen.

    Hur fungerar det att ta surfbilder med max zoom??? .. om du ar provat alltså!

  • adde

    Medlem
    20 juni, 2005 vid 09:52

    Konica Minolta Dimage Z5 kan kanske vara ett alternativ? 12x zoom och bildstabilisator.

    /adde

  • mag

    Medlem
    20 juni, 2005 vid 10:31

    Kolla den maximala brännvidden (motsvarande 35mm kamera)så att inte slutzoomläget är samma brännvidd på de olika kamerorna. Det kan skilja en del nämligen, så 12ggr behöver inte betyda mycket mer än 10ggr i slutzoom.
    /Magnus

  • basse

    Medlem
    20 juni, 2005 vid 13:01

    Det är bättre optic på FZ20. Lite bättre zoom också fast några mm mindre vidvinkel… om jag fattat rätt.

  • seeeker

    Medlem
    20 juni, 2005 vid 18:31

    Som sagt så är jag mkt nöjd med FZ20 även när jag tar surfbilder, Autofocusen är iof inte så jättesnabb men det funkar.. Där kanske Konican är bättre..

    Jaja jag är inget proffs, så läs testerna istället det får du nog ut mer av.

  • basse

    Medlem
    21 juni, 2005 vid 05:35

    Kan du inte lägga ut ett par exempel så man får se?

  • vinta_kestrel

    Medlem
    21 juni, 2005 vid 09:00

    Basse, ta även en titt på Canon S2 IS.

    Jag har själv en S1 IS och den har USM i objektivet vilket gör den supersnabb. Dock är jag inte helt nöjd med min S1 för den fokuserar lite var den själv vill samt är den dålig på att fokusera när det är skumt/mörkt. Köpte egentligen S1’an enbart för att ha tills DSLR’ena fallit lite i pris, vilket de ju har sedan jag köpte S1’an i mars förra året.

    Den har bildstabilisator vilket jag tycker är helt suveränt de gånger jag tagit surfbilder eller bilder på ungarna med max zoom. Mitt stativ till SLR’en är inte superstabilt så det var perfekt med bildstabilisator på S1’an.

    Oavsett, S2’an ska vara bättre. Se mer på http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=canon_s2is och http://www.dpreview.com/news/0504/05042201canons2is.asp

  • basse

    Medlem
    21 juni, 2005 vid 11:09

    Tack för tipset…. Men kolla detta: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1033&message=13960870

    Denna bild är tagen med en FZ20 och, tror jag, någon Raynox converter.

  • seeeker

    Medlem
    21 juni, 2005 vid 13:28

    Har inga bilder här, sitter på jobbet nu och ett par veckor till (på en båt) men här finns iaf fler FZ20 bilder http://www.stevesforums.com/forums/view_forum.php?id=23

  • vinta_kestrel

    Medlem
    21 juni, 2005 vid 17:18

    Bra, mkt bra! Har diggat Panasonic’en sen första modellen kom, men av nån anledning köpte jag Canonen.

  • basse

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 06:02

    .. det blev en Panasonic och ett snabbt kort på 1Gb. Här skall fotas satan när vi är ute nästa gång. Kommer imorgon om de håller vad de lovar! Satan vad det skall bli kul. Har saknat bra zoom sedan min Olympus med 10x blev stulen i Brasilien.

  • dr-masse

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 10:04

    Kul! Skriv gärna om kameran, har själv ögona på just den modellen.

    Förresten, har AB+ funkat eller brakat ihop fullständigt? Hoppas den gett någorlunda segling!

    Fota På!

  • basse

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 12:13

    Kommer så snart jag fotat nått i surfväg. Efter helgen kanske.

  • adde

    Medlem
    6 juli, 2005 vid 15:16

    GRATTIS!!

    /adde

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Panasonic DMC FZ20???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.