Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Parkvägen idag- visa hänsyn Part 2

• Parkvägen idag- visa hänsyn Part 2

Publicerad av tomw på 1 juni, 2008 vid 21:35

Inspirerad av Torbjorns inlägg.

Idag var det en äldre kitare på en North Vegas 16m2 – Han var av en aktningsvärda ålder- borde veta bättre.

Gjorde en hopp och landade 50cm från 2 barn på en vindsurfing bräda- det kunde har slutat väldig illa. Jesus, tänkte jag, det var gott om plats längre ut och ingen problem att ta höjd- han envisade att gör tricks nära stranden efteråt.

Igår var jag polis på Stapelbäddsparken och orkade inte att säga till igen.

Det är så trist att vara polis, men den kille….. Tur att at det är vapen förbud i Svedala…

skotten svarade 16 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • krillan82

Medlem
    1 juni, 2008 vid 21:53

Den som skadar ett barn e dödsdömd bara så ni vet.

• kasimir

Medlem
    1 juni, 2008 vid 21:58

och den som skjuter en glad kitepensionär är vaddå?
    TomW trodde ni poliser hade vapenlicens? man lär sig något nytt varje dag.

• imported_thorbjorn

Medlem
    1 juni, 2008 vid 22:04

Det verkar som om en del inte tänker alls, med reservation att alla gör vi vår misstag. Om vi har tillräckliga säkerhetsmarginaler så blir misstaget ditt eget och inte någon annans.

Så vad gör vi med vår sport med dessa okunniga egotrippade själar som inte vet om vad följderna blir av sin okunnighet och ego. När de har förstört för oss entusiaster så har de sluta med kitsurfingen.

Jag vet inte om det är ett nationellt problem eller om det bara vi i Skåne som har de problemen. I vilket fall som helst så lär det ju inte bli mindre kiesurfare i vattnet, och med följande okunniga egotrippade själar.

Någon stans lär det brista idag imorgon i framtiden, med det är bättre om vi förekommer och skapar oss ett gemensamt förhållningsätt gentemot oss själva och andra människor som vi delar naturen med.

Jag vill säga att majoriteten är trevliga goa människor som älskar sin sport, men det är ju alltid en minoritet som förstör för andra.

Det är ditt val att vara föredöme för andra speciellt för de som är nybörjare, vi måste alla våga att säga ifrån nära andra går över gränsen på ett fint och konstruerande sätt.

• skotten

Medlem
    2 juni, 2008 vid 00:09

The people to watch out for are the ones you havent said hello to yet.. they just quietly set up and get a random launch..

Speak to everyone, spread the love, find out if they are noobies and tell them how it works..

I will always be Hitler on the beach, it got me very close to a couple of punchups last year, I hope the rest of you will go as far out of your ways to make sure the spots stay safe, and ours.

• gadget

Medlem
    2 juni, 2008 vid 04:51

Det kommer nog bli mycket strul i år!
    Många nya kitare som kanske inte har riktigt all info ang. regler etc.
    Blir vi dessutom portade på ett ställe kommer det följaktligen bli
    ännu fler på de ställen vi fortfarande får köra på!

Fan, alla får se till att skärpa sig, särskilt på de ställen som i större utsträckning delas med badare, barn, familjer etc…

• hildingdude

Medlem
    2 juni, 2008 vid 05:43

Den kitande pensionären är knappast någon noob. Han har vunnit VM i vindsurfing därigon slagit självaste naish. Seglat i VM och EM för Sverige. Precis efter det hoppet sa till mig att han hoppades att ingen såg honom för att han visste att de va dumt sagt och han bad om ursäkt till barnen med riggen direkt.
    Och tomW jag tror inte dom badande blir överfötjusta över att få gå in för att en kitare driver inte får upp kiten och driver i land. För din kite tvingade in några små krabbater som lekte i strandkanten.

• byguy

Medlem
    2 juni, 2008 vid 06:35

>TomW avser säkert mig. Det blev en landning som kom för nära. 50 cm stämmer dock inte, utan multiplicera med en faktor 10 så får du 5 meter. Hoppet blev misslyckat, men eftersom jag har en viss säkerhetsfaktor med i bedömmningen landade jag inte på surfarna.
    Jag har varit aktiv i olika vattensporter i över 45 år och aldrig skadat någon, detta är självklart mitt förhållningsätt fortsättningsvis.
    Beträffande avståndet från stranden är det så att vågorna är annorlunda längre ut. Har du inte märkt det TomW?
    Det som förvånar mig något är att idag verkar alla ha glömt att det finns ett ömsesidigt ansvar. Jag har faktiskt lärt mina barn windsurfa också, men aldrig i närheten av kitare/windsurfare/vattenskotrar. Vem lär sina barn cykla på motorvägen?

• mcdplb

Medlem
    2 juni, 2008 vid 06:38

Va nere vid Parkvägen igår och det var en fantastisk känsla att se alla kites i luften. Räknade till 21st och säkert lika många på stranden. 🙂

Tanken som slog mig var när jag så badare, vindsurfare och folk som vandrade på stranden var att det kan lätt hända något här om ”man bryter mot reglerna”.

Det är också en stor risk när det är ”noobs” och kiteare som inte varit ute på några år. Finns det någon ”zone” vid parkvägen där noobs håller till? Fick frågan av nägra killar som kände att de inte ville sticka ut mitt bland alla erfarna kitare och ”bara ligga i vägen”?

Fan vad fint det var igår! 🙂

• tha_nerd

Medlem
    2 juni, 2008 vid 07:22

Hej hej hallå!
    Trots att inga incidenter har inträffat ännu, ber jag vänligen:

TA DET JÄVLIGT EASY VID PARKVÄGEN UNDER SOMMAREN! kITE BÖR INTE BEDRIVAS DAGTID VID SOL OCH BADANDE.

• olle-2

Medlem
    2 juni, 2008 vid 07:41

Helt tomt, bra drag och över 20 grader i vattnet i Klagshamn i helgen.

Jag älskar parkvägen, men fler än 10 kitar på vattnet och on-shore med en mix av strandflanörer och badande är inte en bra kombo. Man spenderar merparten av av sin (ringa) intellektuella kapacitet med att dodga olika hinder och timingen, och säkerheten i tricken blir därmed lidande.

Kontentan, det finns plats och välkomnande attityd på andra fina ost-spots. En olycka med en icke kitare kan sluta illa för oss alla.

• tha_nerd

Medlem
    2 juni, 2008 vid 07:46

Hej hej hallå igen!
    Trots att inga incidenter har inträffat ännu, ber jag vänligen:

TA DET JÄVLIGT EASY VID PARKVÄGEN UNDER SOMMAREN!
    KITE BÖR INTE BEDRIVAS DAGTID VID SOL OCH BADANDE!
    Gäller både nybörjare och duktiga.

Faktum är att:
    Parkvägen/storvägen är en privat vägförening.
    parkvägen/storvägen är inte utvalt som speciellt kitingområde av kommunen.

Många inflytelserika personer bor i detta område, det kan räcka med en ”nära ögat” eller ”usch vilken plats de tar” för att ett totalförbud införs. Annat tänkbart alternativ är att vägföreningen inför parkeringsförbud för icke boende i området.

Att då börja prata om ”Vem lär sina barn cykla på motorvägen?” känns inte speciellt ansvarsfullt! Vänligen visa lite ödmjukhet.

/Magnus Wall

• kvabbso

Medlem
    2 juni, 2008 vid 08:00

Ja speciellt när kommuner vill styra upp våran stolta allemans lag med förbud och ornitologer jagar oss. Gäller det att visa att vi kan ta ansvar. Man behöver ju inte vara strandsheriff, men vänlig förklara för ”syndar” hur landet ligger, Fattar dom trasigt så tar man fram pickan.

• kasimir

Medlem
    2 juni, 2008 vid 08:18

Är det någon som har koll på till vilken utsträckning de kan förbjuda kitesurfing. Har faktiskt svårt att tro att dem bara kan göra utan att det finns adekvata skäl , såsom naturskydd etc.
    Sen är det ju så att de kan förbjuda parkering men det är en annan sak.

• tha_nerd

Medlem
    2 juni, 2008 vid 12:14

Ingen aning hur ett ev. förbud motiveras rent juridiskt men på det glada 80-talet tog det inte lång tid förren det var förbjudet att vindsurfa inom 50 m från stranden i kämpingebukten och ljunghusen. Runt parkvägen var det totalförbud om jag inte minns helt fel (då var vi en handfull surfare). Kan inte vara så svårt att uppdatera det förbudet, gäller kanske fortfarande? Synd om kommunen blir medveten om detta.

Kommunen ringer länsstyrelsen, blablabla allmänfarlig företeelse blablabla förbud blablabla….
    /Magnus W

• gh0st

Medlem
    2 juni, 2008 vid 14:38

@byGuy 471769 wrote:

Beträffande avståndet från stranden är det så att vågorna är annorlunda längre ut. Har du inte märkt det TomW?

Att vågorna är sämre lite längre ut ger dig inte rätt att kajta, och framför allt hoppa och landa så nära badare för att inte tala om så unga barn som det var i detta fall. Jag kan inte säga att jag alltid sköter mig exemplariskt men har du problem med att badare är ivägen för dig så stanna upp och förklara för dom varför dom är ivägen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Parkvägen idag- visa hänsyn Part 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.