Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Påsk vid Röda Havet, Armé och haveri.

  • Påsk vid Röda Havet, Armé och haveri.

    Publicerad av surfan på 3 april, 2010 vid 10:23

    (detta är ett inlägg av Anders BQ)
    Ligger just nu med en dator på magen vid Planet Surfcenter vid Caribbian Resort. Den här tråden kommer vi nog redigera några gånger till, så att allt vänds i och ut. Till att börja med så hade vi en fin flygresa till Hurgada. Väl framme så väntade flakbil och stor minibuss med direkttransport till där jag sitter nu. Vi bor på en 5 stjärning resort med allt man kan önska sig nästan. Öhlund och Dahl bor på grannhotellet som är 6-stjärningt. (Surfans dator har inbuggda stavfel). Jo det som skliljer 5 och 6 är att vårt ligger i lä och därför har punktering 700 meter ut.
    fÖRSTA dan så körde vi skön 7,8 med 110 liters slalom. Bra start.
    Andra dagen på morgonen så såg jag Surfan och MAckee bada ut med små speedbrädor i en halvtimme. Jag toh 100 liter slalom, perfekt med inget bad.
    Sedan kryssade vi upp till Öhlund & co och speedade lite framför deras center i 32 knop och skrämde skiten ur deras tepåsar. Vi bestämde oss för att försöka kryssa 1,5 km till norra halvön där micke påsod att det fanns en speedstripp. Seeeg kryss även för mig på slalom. men jesus vilket ställe. Första repan (med 110 liters slalom och 38 fena) 34,83 knop i topp och 34,6 i 10 sek. Sedan ett par lika bra. Surfan och MAckje hade SP 53 och la alla repor över 38 knop. men sedan dök en galen tysk upp och hotade med armen om vi inte försvann. Så var det roliga slut. Vi stack hem för att konsultera vår surfcenterägare.
    Nej nu slutar jag för stunden för nu är det lunch. //BQ

    lasse-n svarade 14 år sedan 14 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • Knatte

    Gäst
    3 april, 2010 vid 14:36

    Spännande läsning. Fortsätt gärna berätta mera om vad som händer!:tongue:

  • mattias-j

    Medlem
    3 april, 2010 vid 17:59

    Hade han stor arm, tysken? :laugh:

  • lasso

    Medlem
    4 april, 2010 vid 05:24

    Låter helt fantastiskt, (bortsett från Tysken)
    Lasso,

  • seve1000

    Medlem
    5 april, 2010 vid 14:05
    Lasso;604654 wrote:
    Låter helt fantastiskt, (bortsett från Tysken)
    Lasso,

    Dit skall vi Lasso, jag hanterar Tysken!!

    Mvh

  • lasse-n

    Medlem
    5 april, 2010 vid 14:24

    Ja, ta hand om Tysken.

  • lasso

    Medlem
    5 april, 2010 vid 17:41

    Ja, jag vill verkligen åka dit! Skulle vara perfekt.

  • speedan

    Medlem
    6 april, 2010 vid 10:48

    Jag håller med det hade varit något att åka till, jag surfade i Hurghada och det var fantastiskt fint:laugh:

  • imported_macts

    Medlem
    6 april, 2010 vid 12:49

    Nu tycker jag att det är för dåligt med uppdateringar från gänget i Egypten!

    Blåser det för mycket så dom inte har tid att skriva, blåser det ingenting och det är depression, har armén (eller var det “armen”?) tagit dom nu….kort sagt, vad händer där borta?

  • mgs

    Medlem
    6 april, 2010 vid 14:58

    De kommer hem i dag

  • mick

    Medlem
    6 april, 2010 vid 16:02

    Mac, det ser inte ut att blåsa för lite i alla fall…

  • andersbq

    Medlem
    6 april, 2010 vid 19:41

    Så nu är vi hemma igen efter en vecka vid Röda havet. I tisdags så hade vi alltså varit uppe vid speedstrippen och åkt. Vi hade cirka 10 m/s men ändå gick det relativt fort. Detta berodde inte enbart på att vi är speedare av världsklass utan också att strippen också är det. Den är naturligt böjd med en start på halvvind och sedan gradvis ökande till cirka 130 grader. Det är minst en meter djupt 3 meter från kanten och det är ingen ”vall”. Vinden är fri minst 1 mil bort från närmaste berg. MEN det ligger ett kite-center som heter 7 Beaufort, och där har man bestämt att området inom 5 km är enbart för kite. Vindsurfing är förbjudet och om man inte drar så ringer dom på ”army”. Så vi körde bara 3 rundor den dagen…

    På eftermiddagen körde Macke och jag lite long distansce slalom utanför hotellet. Riktigt skönt. Macke hade kanske några tiondels bättre fart på halvinden. Solen var låg och bländade mycket på väg inåt. Macke började komma lite väl nära men jag höll honom bakom, plötsligt kände jag att vattnet blev lite plattare och kunde öka farten med säkert ett par knop. Då hörde jag Macke vissla och samma sekund insåg jag vad som skulle hända.

    Det var en enormt impact när jag körde in i revet som låg 5-10 cm under ytan. Jag låg kvar länge och kände efter om huvet satt kvar, nacken fungerade mm. (jo jag hade hjälm och väst). Efter någon minut så hade värsta yrseln lagt sig, dock jätteont i nacken. Jag trasslade mig ur seglet och hänglinan. Vände på brädan för att titta på hur kort Choco Fireblade 38 hade blivit. Men det var mer än så, såg mera ut som en weedfena när tuttleboxen hängde löst i laminatet… Macke kom tillbaka och fick åka in och skaffa båtbärgning.

    Väl inne så såg jag att även seglet var trasigt, antagligen hade det glidigt på revet det med. Brädan hade även skador i fören. Både brädan och seglet var förresten s.k. kartongnya …

    På onsdagen så tog LBJ fram sitt mobila segelmakeri och gjorde en proffsig fältmässig lagning. Macke var den enda som seglade den dan. Överhuvudtaget så hade vi otur med vinden, på förmiddagarna innan 10.00 blåste det kanske 6-8 m/s men sedan minskade det till 3-4 m/s. Hörde några kitare på planet hem som alltid stack ut kl 05.30 för att få bra vind.

    Torsdagen började också med lite vind och jag tog barnen på dyksafari ute på en sandö. Jättefint men varmt och mina små 8, 10 åringar blev lite rädda av att dyka på djupt vatten 300 meter från ön.

    På lördagen och söndagen hyrde jag en Falcon 133 och körde med mitt nya 8,8m2. Riktigt bra tryck tidvis, hade lite över 31 knop i topp på söndagen. Även Macke LBJ och Surfan fick seglat lite, dock med 7,8 och mindre brädor. Sista surfbara dagen var måndag, vi stack ut vid 9.00 och kryssade upp de 3 km till speedstrippen på SP53. Denna gången så visade vi så oerhört mycket hänsyn till tyska kitarna så att vi GICK upp 1,5 km längs stranden för varje repa. Det hjälpte inte. Efter 3 repor så kom dom och tjatade och efter 4:e så kom någon slags myndighetsgubbe. Vi hann i alla fall köra 5 repor med snitt på 35 knop (och topp på drygt 36) i 8-10 m/s. Öhlund hängde också med men han hade slalombräda.

    Sedan långa sköna slörben hem. Men när vi kom till den lilla ön som jag seglade på i tisdags så la sig vinden. Ölunds hotell Abu Soma ligger ivägen och tar all vind. Och det blev till att simma 1,5 km sideshorevind i till land. Daniel och Macke var kanske 10 minuter för mig. Och när jag låg skvalpade kom en jättestor passagerarbåt. Jag gapade och skrek men fick till slut simma för livet. Ett par sekunder innan impact så såg en unge på fördäck mig och dom lyckades väja med några meters marginal. Efter den incidenten så tog det nästan en timme att simma iland.

    Vår surfcenter som heter Planet Allsport hade noll koll på sina kunder (vi hyrde förvaring i ett litet skjul för dyra slantar). De andra bl a där Ölund bodde hade båtar ute hela tiden. Skitkass enligt min mening. Själva idén med att ha surfcenter i crossoffshore är att ha uppsikt på alla som seglar. Så ska man sammafatta dagen så var det underbar segling och j:vligt tråkig simning. Efter några timmars återhämtning på hotellrummet var det dags att packa. Ja, och sedan blev det inget mera seglat. Däremot blev det en väldigt blöt sista natt för mig och frugan. (nej det regnade inte!).

    Nu sitter jag på planet hem och funderar på hut man kan få kite-tysken att komma på bättre tankar. Helt klart ligger en av värdens bästa speedspottar i Soma Bay. Hit vill vi komma tillbaka och åka när det verkligen blåser, och då ska vi bo på norra änden av bukten. (Vårt hotell var kanon på alla sätt, om man ville (och det ville ett par i sällskapet som lyckades göra av med 0 kronor/pund/dollars). Maten var bra, jättebra service, barer överalllt osv. Men alltför långt i söder om speedstrippen och i lä om Abu Soma-hotellet för att funka för icke bärande småbrädor. Och det italienska paret som hade surfcentret var snälla och bad om ursäkt för att dom inte har någon koll på sina gäster (och bjöd mig på 2 dagars fri brädhyra). Jag tror dock att alla överlag är nöjda med trippen, vi har haft sol och 30 graders värme. Vi är inte mer skadade än innan vi åkte ner. Vi har seglat ganska fort. Alla har fått segla, även Jesper, Johan och Lasse. Jag körde visserligen på sten, men det gör jag hemma också. (Det är ju bra att ha alla sina brädor försäkrade 😉

  • andersbq

    Medlem
    6 april, 2010 vid 19:47

    Några fler bilder:

  • larsd

    Medlem
    6 april, 2010 vid 20:07

    Shit pommesfrittes Anders, skönt att du klarade dig Ok efter den kraschen! Kan bara intyga att speedstrippen är i världsklass och att Abu Soma ligger i precis rätt läge i lovart:wink:! Soma Bay är ett kanonställe att kombinera familje- och surfresa.

    Ser ut som Micke kan få lite bra vind innan sin hemfärd på fredag!

  • mick

    Medlem
    6 april, 2010 vid 20:53

    Tack för den rapporten Anders!

    Det var tänkt att jag skulle ner på torsdag men nu ser det ut som att vinden dör fullständigt på lördag och en vecka framöver så jag skjuter nog på resan en vecka eller två.

    Jag skulle bo på The Breakers och förvara prylarna hos Club Robinson. Var ni där borta någonting när ni kryssade upp? Verkar det vettigt att utgå därifrån istället?

    För er som funderar på att göra som jag och köpa flygstol via Ving eller Fritte, kolla in SomaBay.com (The Breakers verkar vara billigast med sämsta läget, ca 60-75 Euro/natt för halvpension i singelrum. Robinson ca 800euro för en vecka)

    Mvh / Mick

  • andersbq

    Medlem
    7 april, 2010 vid 04:45

    The Breakers och förvara prylarna hos Club Robinson = helt rätt. Det blåste bäst precis där. Dessutom så är det samma markägare på 7 beufort och Club Robinson. Kanke mindre strul med “tysken”.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Påsk vid Röda Havet, Armé och haveri.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.