Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Passande vågbräda till 95kg människa

  • Passande vågbräda till 95kg människa

    Publicerad av anonym-anvandare på 3 september, 2003 vid 13:53

    Jag undrar bara om det är någon som har en bra uppfattning om lämplig vågbräda till mig ( 95 kg ) Jag har seglat ganska mycket på en gammal F2 sunset så jag antar att jag inte skulle ha några problem med en vågis på runt 90 liter, eller ?

    Tacksam för alla svar

    mwp svarade 20 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • frippe-s

    Medlem
    3 september, 2003 vid 13:58

    vad tror du om en ahd power wave 262 -01 94 l för 4200?
    /F
    f_sundgren@yahoo.se

  • kesse

    Medlem
    3 september, 2003 vid 14:02

    Eller en Tiga One på 310 liter?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2003 vid 14:17

    310 liter… jodå, jag ska inte ha med mig familjen

  • fnassel

    Medlem
    3 september, 2003 vid 14:18

    Jag har seglat vågor ganska länge och använder idag bara en bräda. Fanatic Rip 268. 97 liter. Själv väger jag 90 kg och tycker att detta är perfekt! den blir naturligtvis stor när det blåser huggorm, men inte okontrollerbart.
    Jag planar i ca 8 m/s med 5,7m2.

    Jag föreslår en bräda runt 95 liter, dvs största vågis från valfritt fabrikat.

    Fnassel

  • endy

    Medlem
    3 september, 2003 vid 14:35

    Inte för att det tillför personen som frågade så mkt, men jag bara undrar hur du planar i 8 m/s med 5,7 och vågbräda
    Då har jag iaf 6,9 och 117 liter freestyle men å andra sidan kanske min teknik suger

    För 5,7 och vågis behöver jag drygt 12 m/s och ja jag väger 83kg

    Järnet!

  • frippe-s

    Medlem
    3 september, 2003 vid 14:40

    samma här…

  • adde

    Medlem
    3 september, 2003 vid 14:44

    Jag går igång med ca 10 m/s och 5.4, 78 liters vågbräda och dryga 80 kilo (muskler). Är det jämn vind så seglar jag komfortabelt med 6.2 i 8 m/s och 116 liters freestyle.

    Vinden är uppmätt på stranden, troligen något mindre än vad det är på vattnet.

    /adde

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2003 vid 14:44

    Jag blev också lite förvånad över planing med det seglet i den lilla vinden men jag har inte kört på den brädan och min teknik suger nog fet getspene också wink.gif

  • Knatte

    Gäst
    3 september, 2003 vid 16:08

    Vid 8 m/s behöver jag 125 liter (freeride) och minst 6 kvm. Jag väger snart/nästan 80 kg.
    Får inte riktigt ihop din ekvation heller… tongue.gif

  • oscar

    Medlem
    3 september, 2003 vid 19:45

    Jag (87 kg) använder mig av en RRD waveone L på ca 90-95 liter. Den planar grymt tidigt och klarar en 6.2 utan problem. Lugn gång i vattnet gör den lättseglad och kontrollerbar i mkt vind. Kort och kompakt. Extra fenor gör underverk i hårdvind. Passar nog dig ganska bra då den är så lättseglad.

    Reas nu ut hos bl a http://www.skidsport.nu för 6999:- men jag köpte min i tyskland i våras för 6500:- finns nog även en och annan begagnad.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2003 vid 07:15

    Tackar för tipset Oscar, du är ju bara 8 kilo lättare så det ska nog gå bra om jag skippar pizzorna… wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2003 vid 07:37

    Jag har haft samma problem,

    Jag väger 90 kg och har nu köpt en Max2air 264 113l.
    Vad är det för fel att ha mycket volym. Häromdan gick jag bäst på stranden i 10m tack vara volymen. Brädan deklarerar dessutom att den är perfekt som bump/jump för tungviktaren.

    Dock är det viktigt att byta ner fenan i hårdvind, annars lyfter brädan.

    Snobben

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2003 vid 07:55

    Teknik! När jag var på Cabarete så planade Gûnter före mig med 5.4 och 77liter, jag hade 98liter och 6.2 jävligt jobbigt smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2003 vid 09:19

    Får tacka Snobben och ovanstående för inlägg. Nu känns det ju däremot inte lättare confused.gif 90 liter eller över 100 ???

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2003 vid 09:50

    Själklart Lasse Kongo ska du ha 100-105 liter. Nu vet jag i och för sig inte hur lång du är och vilken kroppsbyggnad du har, men jag kanske får rekommendera 30-40 minuters promenad INNAN frukost, ytterligare 15-20 minuter runt lunch, och sedan 30-40 minuter någon gång på kvällen; styrketräna 2-3 ggr per vecka med många reps (15-20) och inte mer än 45 minuter per gång; ta bort ditt dagliga bröd och ut med mjölk/ost, ät sallad en gång per dag och ytterligare 4-5 måltider (SMÅ). Spola dessutom ölen. DU får dock ha 2 svinkvällar i veckan (varför inte fre och lörd) där du får äta precis vad du vill. Gör detta lilla och jag garanterar att du är i tävlingsform till vinter. Du kommer ha gått ned 5-10 kg, vara stenhård, ha värsta morgonståndet och alltid vara på hugget för lite hanky-panky, och dessutom rikare, minst 100 000 rikare. Men det viktigaste av allt: du kommer köra skiten ur alla ungdomar oavsett bräda. För mer info om denna superväg till hälsa, toppform och rikedom, bara fråga!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Passande vågbräda till 95kg människa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.