Senaste nytt Forums Passar de flesta master, bommar, segel ihop?

• Passar de flesta master, bommar, segel ihop?

Publicerad av pontuss på 23 september, 2003 vid 20:25

Nu har jag en fråga (igen) som jag gärna vill ha svar på…

Jag har sökt efter en komplett rigg men har inte hittat något ännu och det verkar vara väldigt svårt att göra det också.

Om jag då köper mast, bom (förlängare?) och segel för sig verkar det vara betydligt enklare. Men passar allt ihop? Om jag köper ett segel på ca 7,0m2 (nåt mellan 6,7-7,2 kan jag nog täna mig) vilken mast ska jag då ha? 430 eller 460? Vore ju himla bra om man kunde ha samma mast till andra segel också men det är väl inget måste…

Hur är det med bommen? Passar de flesta även där? Vilken längd brukar man behöva där om man har ca 7,0m2 i segel?

Bästa vore ju om man köpte en komplett rigg men det går fan inte och jag vill ha en rigg NU! Vill surfa lite på nya brädan innan isen kommer frown.gif

surfen svarade 21 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • frippe-s

Medlem
    23 september, 2003 vid 21:23

mast: en 460 tar segel från 6.0-7.2 ungefär
    bom: bomlängden på ett 7.0 ligger nog runt 200-210 cm
    /F

• pontuss

Medlem
    23 september, 2003 vid 21:31

Vilka segel kan en 430-mast ta då? Om man har en 430-mast och en förlängare, kan man då ha ett 7,0-segel? Det vore väl såna fall bättre för då kan man ju ha mindre segel på samma mast?

Men det kanske inte går…?

• nordgren

Medlem
    23 september, 2003 vid 23:07

Jo visst kan man ha en 430 mast till en 7,0a, men den blir då för mjuk, men vafan det går att köra.
    Ex. NeilPryde v8 7,2 har luff på 473, alltså kan man ha en 430mast med 43cm förlängning, dock så är rekomenderad mast 460 imcs 25 (styvhet) medans 430 master har imcs 21. Så det är ju inte optimalt men det funkar, om inte annat så tills du hunnit hitta en ny mast.
    Eller en Simmer zero-seven 7,0 luff på 468. 430 mast med 38cm förlängning.
    Ja det finns många man kan ha i 7,0 klassen på en 430 mast.

• pts

Medlem
    24 september, 2003 vid 06:32

Tja Pontus !

Se säljesannons RRD komplett från Pts
    6,7 med 440 mast end. 30 cm förl.

Går även att köra 5,4 utan toppförl.

Inga problem att göra komplett rigg

//P

• surfen

Medlem
    24 september, 2003 vid 07:00

Pontus det här har varit uppe på konfen förr. Det bästa man kan göra är att köra med den mast som segeltillverkaren föreslår och då är det längd och IMCS som ska passa ihop vad det är för märke på masten är av mindre betydelse! Under SÄLJES vimlar det av master och segel, så om det står NORTH/NP på seglet och Fiberspar på masten har inte en så stor betydelse bara längd/IMCS stämmer ihop, om det sen diffar en par IMCS/cm så är det inte så farligt. Sen finns det tillverkare som använder kortare master med längre förlängare och det är helt OK, för man följer fortfarande rekommendationerna som man fick med seglet.
    Använder man en för mjuk mast blir det för liten buk i seglet och seglet tappar formen totalt i vindbyarna/för styv mast gör att du får längre buk utmed masten alltså buken går högre upp i seglet och twisten försvinner totalt i toppen av masten. Om masten pajar när man är ute och kör kan man använda en av andra värden/längd det är OK ett tag, tills man får tag på en ny mast som stämmer ihop med seglet.
    Vill du ha en avslappnad och skön surfning tokblanda inte segel/master med allt för felaktiga värden. wink.gif tongue.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Passar de flesta master, bommar, segel ihop?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.