Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Passar denna kite en nybörjare?

  • Passar denna kite en nybörjare?

    Publicerad av ptsproet på 17 april, 2014 vid 07:38

    Har nu tänkt köpa min första kite och vet egentligen inte riktigt vad jag skall gå efter.
    Jag har aldrig åkt kite innan och där jag kommer åka är i närheten av Färjestaden på Öland. Jag tittade på detta paketet http://www.kitesverige.se/shop/best-begynder-kite-2525p.html med 11.5 m2 kite med trapets
    http://www.kitesverige.se/shop/mystic-artistic-youri-1556p.html . Hur mycket blåser det på öland och är storleken bra för en nybörjare?

    Jag har egentligen ingenting att gå på förutom att den heter begynder(nybörjare?) men jag åker en del snowboard vintertid där jag gillar parken och jibba samt långboard på sommaren så det är mer jibbing (om det heter så inom kite?) än fart jag är ute efter.

    Jag är 178 och väger 73kg vilken typ av drake samt bräda bör jag gå efter? Priset bör inte överstiga 13000 inkl trapets.

    Skall jag ha en C-kite, Bow-kite eller Hybrid-kite storlek för vind på öland? och vilken längd på brädan bör jag ha?

    Skulle vara mycket tacksam för svar och tips på vad som passar mig eller vad jag bör titta på för typ

    skanepaul svarade 9 år, 12 månader sedan 14 Medlemmar · 40 Svar
  • 40 Svar
  • guur86

    Medlem
    17 april, 2014 vid 08:57

    Det blir säkert ett bra paket för dig.. Men gå en kurs innan du börjar! Där kommer de också att lära dig att det är enklare att börja med en Bow/SLE samt ge tips om vilken utrustning du bör välja. 10-12 är bra storlek att börja med, mindre drakar behöver mer vind och ju mer det blåser desto större risk är det att något går snett

  • tolvsbo

    Medlem
    17 april, 2014 vid 11:56

    Kolla med LAsurf, Anders har bra koll.
    Har säkert ett paketpris på en RPM 12a 2012-2013 och en bräda som passar budgeten din. Körde RPM tidigare, bästa draken för nybörjare jag provat.

    PS har ingen association med LAsurf och kör inte Slingshot längre , och betalar för min prylar skälv DS

  • andersr

    Medlem
    17 april, 2014 vid 12:40

    Hej

    Om du ska köra runt Färjestaden kommer du få många dagar med ganska stark vind, speciellt under våren då sjöbrisen är igång. Den kiten du nämner fungerar säkert utmärkt till dig, det blir då din stora kite. Du kommer säkert vilja köra även i hårdare vindar och då blir det bra med en 6-8kvm som komplement.
    Som Guur86 skriver så är det bra att gå en kurs först. Där får du lära dig mer om olika kites och dessutom har du möjlighet att prova olika modeller.
    Vi drar igång kurserna i början av maj om du är intresserad!

    Hoppas vi ses på vattnet!

  • ptsproet

    Medlem
    17 april, 2014 vid 16:08

    Tack för de fina tipsen har ju redan införskaffat mig min våtdräkt och har en polare som kan grunderna som får lära mig, var även han som sa att han tyckte jag skulle ha en 12a bara det att han åker i grekland och jag kommer åka på öland vilket är ganska blåsigt därför vände jag mig hit. Det låter även på er att jag bör köra på en 12a och köra när vädret är fint och när man blir bättre köpa sig en mindre.

    Jag undrar dock fortfarande vilken typ av kite som passar min åkstil där jag mest kommer försöka mig på trix efter att ha lärt mig grunderna med åkningen.
    Fick tips om Lasurf och skall ge dem ett samtal men ni kanske har bredare kolla på vad jag bör kika på förutom det dem ha i deras sortiment 😉

  • andersr

    Medlem
    17 april, 2014 vid 16:46

    Om din polare redan har en kite så använd den och få en känsla för hur den känns. Om du gillar den så köp en av liknande modell. Bestkiten som du länkar till funkar alldeles utmärkt att lära sig på samt att köra mer avancerat. Jag tycker att du ska kolla på en kite som är stabil i luften, lätt att relauncha samt har ett bra säkerhetssystem sen om det är bow, hybrid, c-kite etc spelar mindre roll. Huvudsaken är att du trivs med draken och känner att du kan hantera den.
    Kom gärna ner till stranden och testa olika märken och modeller innan du gör ditt köp.

  • skoldpadda

    Medlem
    17 april, 2014 vid 21:05

    Jag tycker du borde överväga att gå kurs först och köpa kite sedan.
    Kurser är inte dyra och du slipper riskera din och andras hälsa, du får dessutom avsevärt bättre koll på vilken typ av kite som passar dig.

    Jag tycker ni som saknar instruktörsutbildning och som “utbildar” kompisar skall tänka en gång till (hur skulle du t.ex. känna om din vän blir förlamad pga dålig koll?).

    Låter kanske tråkigt, men jag tycker det var alldeles för mycket själv- och kompisutbildade kiteare förra året.

    Välkommen till en trevlig sport!

  • mikepunisher

    Medlem
    17 april, 2014 vid 22:32

    Om du inte är allt för ivrig att köpa eget just nu så kan jag tipsa om att testa kites på kristiflygare i slutet av maj på Öland. Brukar komma många o köra demos. Själv kör jag med f-one bandit 6 och 7. De kommer säkert dit o kör demo, surfbussen brukar också vara där med fler.. Sen som alla andra säger, ta en kurs o kör hårt sen. 🙂

  • ptsproet

    Medlem
    18 april, 2014 vid 11:09

    Jag är nog en väldigt ivrig människa för nu köpte jag BEST Kahoona + V5 och tänkte träna med att bara flyga den på land tills vattnet blir lite varmare. Vill känna att jag kan ta mig ut och träna på att dragga mig själv så fort tillfälle ges.
    Ni har alla rekommenderat att ta kurser så det är nog någonting som jag kommer ta tag i i slutet på maj när jag blir ledig och kommer vilja köra på riktigt.

    Detta kommer bli en grym sommar!

  • andersr

    Medlem
    18 april, 2014 vid 17:51

    Alltså du ska gå kurs INNAN du tränar själv med kiten. En så stor kite genererar väldigt mycket kraft och vid ett misstag så kan du bli släpad efter kiten och vi vill inte ha någon som kommer släpandes på land på några stränder i landet. Du utsätter nämligen inte bara dig själv utan även allmänheten för fara. Jag vill inte verka dryg på något sätt utan det är för både din och andras skull jag skriver detta. Du kan få låna en träningskite av mig och få instruktioner om hur den fungerar, så har du något att träna med tills du har gått en kurs.

    Håller med dig, detta kommer bli en grym sommar!

  • sailortrash

    Medlem
    18 april, 2014 vid 18:40

    Det finns numer än stark norm att alla som vill prova kite ska gå en kurs för ca 1500:- och uppåt. Visserligen är det bra, sporten började inte bra med massa olyckor till höger och vänster. MEN, de tipps man fick då var typ..”näe men ut och kör bara, timmar på vattnet ger resultat…”. Drakarna i början av 2000 ska vi inte ens snacka om, men även de tidiga bow-kiterna (ca 2006) var riktigt ovänliga för nybörjare och skulle aldrig kvala som skoldrakar idag-svåra att vattenstarta, tröga i svängarna och låg antingen aldrig riktigt stilla i luften eller hade alldeles för mycket kraft så klarade inte byvind bra. jag skulle snarare säga att den som försöker lära sig själv idag eller av dn kompis har bra mkt bättre möjligheter än för 5-10 år sedan då utbildning inte ens fanns.

    Jag tycker det är avskräckande dyrt att gå en kurs…4 timmar för ca 1500:- för att lära sig teori typ och vattenstart. Har man en erfaren kompis som kan säkerheten och eventuellt båt behöver ju inte det va ngt problem. Ang allmänheten så får man väl använda sunt förnuft. Är man osäker på start/Landni g, åk ngnstans där det inte finns ngt folk, och öva in releasesystemen rejält…

  • ptsproet

    Medlem
    18 april, 2014 vid 19:39

    @sailortrash 722564 wrote:

    Det finns numer än stark norm att alla som vill prova kite ska gå en kurs för ca 1500:- och uppåt. Visserligen är det bra, sporten började inte bra med massa olyckor till höger och vänster. MEN, de tipps man fick då var typ..”näe men ut och kör bara, timmar på vattnet ger resultat…”. Drakarna i början av 2000 ska vi inte ens snacka om, men även de tidiga bow-kiterna (ca 2006) var riktigt ovänliga för nybörjare och skulle aldrig kvala som skoldrakar idag-svåra att vattenstarta, tröga i svängarna och låg antingen aldrig riktigt stilla i luften eller hade alldeles för mycket kraft så klarade inte byvind bra. jag skulle snarare säga att den som försöker lära sig själv idag eller av dn kompis har bra mkt bättre möjligheter än för 5-10 år sedan då utbildning inte ens fanns.

    Jag tycker det är avskräckande dyrt att gå en kurs…4 timmar för ca 1500:- för att lära sig teori typ och vattenstart. Har man en erfaren kompis som kan säkerheten och eventuellt båt behöver ju inte det va ngt problem. Ang allmänheten så får man väl använda sunt förnuft. Är man osäker på start/Landni g, åk ngnstans där det inte finns ngt folk, och öva in releasesystemen rejält…

    Ja jag vet att ni sa att jag skulle gå kurs först men jag har lätt för att lära mig saker med brädor 😉 kanske har lite lätt attityd men då jag verkligen inte har budget för mer skulle det betyda en kite för 1500kr då kurserna var dyrare än väntat.
    Tanken är ju att känna av draken på en äng innan vattnet bli varmare och jag kan träna på att draggas. Tro mig jag har respekt för vind och naturens krafter men som sailortrash säger jag har en polare som kan gå igenom grunderna med mig och där jag kommer åka är det 1m djupt 100m ut och inget folk alls vid dessa stugor så det är bara mig själv som kan utsättas för eventuella skador.
    Jag kommer att känna på kite med stor respekt och hoppa på en kurs i slutet på maj om jag känner att jag inte riktigt behärskar kiten.

  • sailortrash

    Medlem
    18 april, 2014 vid 21:22

    En vecka med gynnsam vind och du kommer inte behöva gå ngn kurs. Kite är som sagt inte vad det var för 10 år sedan. Den största skillnaden är faktiskt att det blivit big bussiness på ett sätt som man inte väntat sig av värsta underground spinn off:en på vågridning och vindsurfing…det är uppenbarligen rätt stora pengar i inte bara försäljning men även hyra ut och ge kurser. Hyra vindsurfing kostar ju Max hälften, fast grejerna är dyrare att köpa i butik.

    Get stoked eller broke?

  • skoldpadda

    Medlem
    19 april, 2014 vid 07:21

    Sailortrash.
    Är det verkligen rimligt att du uttalar dig om lämpligheten av att gå en kurs rörande kite, när du efter vad jag kan se själv ansåg dig vara i behov av en kurs för tre veckor sedan?

    Ett av flera problem med kite, speciallt med moderna kites, är att de invaggar en i falsk säkerhet. Det är om det änder något du behöver kunskap, inte de gånger det inte händer ngt.

    Skälen till att vi som kitar vill att nybörjare lär sig via kurs är helt enkelt för att vara säkra på att alla kitare kan det de skall. Olyckor kan hända vem som helst, men en ordentlig olycka på fel plats betyder stängd kitestrand.

    Ärligt tala, har du inte råd med en kurs för 1500kr är det kanske läge att avvakta med just den här hobbyn. 1500kr är vad en sele kostar….

  • cortex

    Medlem
    19 april, 2014 vid 08:05

    Vill bara vänligen informera om att försöka lära sig själv på en stor åker med en stor kite… nog är ett av de absolut farligaste sätten för en nybörjare.
    En åker är *hård*. Det är även den naturliga platsen för temiksläpp under dagar med labil luft. Dessutom kommer termiksläppet att initieras av något som stör luften = en kiteare som står mitt på åkern och vevar omkring är den perfekta släpp-punkten.
    Så om man inte har koll på meteorologi och kan avgöra när det är en labil luftmassa med termikbildning eller inte så ska man helt klart hålla sig ifrån stora åkrar.

    Visst kan man lära sig själv ihop med en rutinerad vän. Frågan är bara hur du själv ska kunna avgöra om denna vän är kvalificerad nog för att lära ut. Blir lite jobbigt med vänskapen när du bröt ryggen eftersom vännen inte hade så bra koll som du/han trodde på att lära ut.

    Man lär sig kite’a snabbt med rätt instruktioner/förhållanden, problemet är bara att det är stora krafter man leker med och vår reptilhjärna slår till obönhörligen när något så pass kraftfullt rycker iväg en. Då händer det dåliga saker.

    De 1500 kr du lägger på en bra kurs kommer du att spara in på trasig utrustning och, om du har otur, sjukhusbesök och rehab.
    Eftersom du ska köra nere på Öland så ta en kurs med Anders. Han är grymt rutinerad och trevlig. Dessutom kan han ge dig massor av annan kunskap som inte bara handlar om kitekontroll. säkerhetstänkt, väjningsregler, hur man packar/packar upp grejerna utan trassel, hur du trimmar in din kite så den flyger rätt, lokala regler, tips på spots för olika vindriktningar på Öland etc etc.

    /Kaj

  • ptsproet

    Medlem
    19 april, 2014 vid 08:46

    Ja min polare har en mindre kite på 9kvm om jag minns rätt så det var ju även en anledning att jag köpte en större så jag kan testa olika storlekar.

    Visst skall jag överväga att gå kurs när skolan slutat i slutet på maj det verkar vara mer än kitehantering man lär sig på kurserna.

    Men måste ändå fråga. Är verkligen skaderisken så stor och skadar sig verkligen så många? Jag menar hur många krashar inte på en skidort, det har tagit mig många blåmärken i röven och en bruten handled för att lära mig åka i park men nöter man så lär man sig ändå.
    Jag förstår att ni vill allas bästa och minimera skaderisken och det skall ni ha cred för men man måste ju kunna lära sig av en kompis utan att skada sig för det?
    Jag skall känna på det lite lätt och sedan höra av mig till kite kurs.

    Har Öland Kitecenter eller Hagakitesurf öppnat i mittslutet av maj så man kan boka en kurs?

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Passar denna kite en nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.