Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Patrik hjälp!

  • Patrik hjälp!

    Publicerad av kajtaren på 18 juni, 2004 vid 09:53

    Tjenare. Jag skulle vilja börja kajta igen men undrar vad är det för prylarna man ska ha?? Jag väger 96 kilo och tänker väl köra vid normala vindstyrkor 6-9 msek. Har provat lite på sporten 2002 sen låg jag lågt under 2003. Vad kan du rekommendera? Vad hände på de åren? Har tänkt köra mycket själv. är det kanske cabrinha kites med recon å föredra då? nya foils? Typ av brädan?
    eternal beginner- help me smile.gif

    kajtaren svarade 19 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • kitelife

    Medlem
    18 juni, 2004 vid 10:34

    För att kitea med din vikt i dom vindarna du uppger så ska du ha en stor drake (15 m2 +) med mellan AR = en stabil snäll drake som är lätt och hantera, vad du väljer för märke e väl inte så viktigt eftersom dom stora märkena är ganska lika titta hellre mer på form samt AR och kvalle samt finesser…

    Om du tex. väljer SS får du en stabil tålig drake som håller med en massa kul finesser på som förkortar din riggtid och ger dig mer kul på vattnet ; ) Den har oxå en utmärkt bom med ett bra säkerhetssystem (tillsammans med den nya spreaderbaren) den är mycket lätt att vattenstarta och att lära sig med. och den håller mer än en sesson samt har ett mycket bra andrahandsvärde ; )

    Ang. bräda så bör du ha en ca. 140 cm gärna ganska bred (wakestyle) bräda med litte volym så att du har bärighet och kan hålla dig uppe när vinden går ner…

    Hoppas det hjälper…

    mer info finns på;
    slingshot.se
    LA-surf

    //Pan

  • michel

    Medlem
    19 juni, 2004 vid 10:52

    Naish har bra alternativ till SS, X4/V4 16m2 eller V4 18m2.
    Det är ju lita mer drag i X4/V4 än SS (min åsikt:) ) så 16m2 borde vara en bra Naish storlek för dig. I sommar har Swell
    Sports mkt bra erbjudanden på paket!

    Tills hemsidan är klar går det bra att kontakta oss
    för offert på info@swell.se

    /Michel

  • patrikol

    Medlem
    19 juni, 2004 vid 16:32

    Både Pan och Michel är erfarna och duktiga så det som dom säger stämmer bra olika märken som dom säljer bara eftersom att du väger 96 så måste du ha en ganska stor kite 19 kvm när du snackar 6 m/s men det roliga börjr ju inte förräns vid 8 minst. Brädan precis som dom säger är ju väldigt avgörande desto större bräda desto större chans att det funkar i mindre vind.

  • kajtaren

    Medlem
    19 juni, 2004 vid 22:46

    tack för svar bojs cool.gif Jag har tyvärr inte så mycket gott å säga om Naish, hade en R3 förut men den verkade vara jobbig, drag hela tiden och knepig å hålla i vindföstret. Men de kanske har blivit bättre nu. Har kollat mycket på SS fuel och det verkade vettigt. Men funkar 15kvm för mig? är det en bra storlek? vad är spreader bar? Sätter man det istället för hängselekrok? har jag fattat rätt? patrik vilken bräda bäst å ha då? jag skulle vilja ha nån som tar bra höjd. Är bidirectional och twin tip samma sak?
    tack på förhand

  • patrikol

    Medlem
    19 juni, 2004 vid 23:46

    Naish är mycket bra kites utvecklingen har gått långt sedan R3an har själv en gaml R3 7 kvm och den är hur go som helst Arxen är däremot inget att ha. Biderictional är samma sak som twintipp. 15 är bra om du bara skall ha en kite men tyvärr så tar det inte lång tid förräns du inser att du behöver fler kites.

  • kitelife

    Medlem
    20 juni, 2004 vid 00:30

    tack för svar bojs cool.gif Jag har tyvärr inte så mycket gott å säga om Naish,

    Inte jag oxå ; )

    SS fuel och det verkade vettigt. Men funkar 15kvm för mig?

    SS är nog den mest välbyggda draken av alla idag . . . den är dessutom väldigt nybörjarvänlig ; )

    vad är spreader bar?

    spreader bar = hängselekrok på engelska

    Är bidirectional och twin tip samma sak?

    Bi-di och TT är samma sak, alternativet är mutant eller direktional

    vilken bräda bäst å ha då? jag skulle vilja ha nån som tar bra höjd.

    Nästan alla brädor tar bra höjd nuförtiden… vad du vill ha är en bräda med bra bärighet, ca 130-140cm lång. inte fel om den är ganska bred och gärna med tunna vassa kanter för bättre grepp. sen är det inte fel att välja en bräda i formica eller liknande material för dom håller mycket bättre

    tack på förhand…

    varsegooo i efterhand…

    [/ QUOTE ]

    //Pan

  • michel

    Medlem
    20 juni, 2004 vid 05:19

    smile.gif Fanns SS när R3 gjordes ?

    cool.gif

  • walle

    Medlem
    20 juni, 2004 vid 06:24

    Svar till:


    smile.gif Fanns SS när R3 gjordes ?

    cool.gif

    [/ QUOTE ]
    dum fråga kanske…

  • patrikol

    Medlem
    20 juni, 2004 vid 06:49

    Angående längden på brädan när man väger 90+ så hade jag en 138×38 Varipro bräda tidigare gick alldeles utmärkt att ifrån 8-9 m/s ta höjd med min 9 kvm Co2a. Har nu bytt till en 130×35 Icon och nu måste jag ha minst 11-12 för att kunna ta höjd med samma kite så sikta på en bräda som är minst 138 och minst 38 bred om du med din vikt skall få det att fungera så bra som möjligt. PS Pan! Hur många Naish kites ifrån 03 och framåt har du ägt eller provat? Ja jag gillar SS med wink.gif

  • kitelife

    Medlem
    20 juni, 2004 vid 13:06

    PS Pan! Hur många Naish kites ifrån 03 och framåt har du ägt eller provat?

    Ehhh jo jag har faktiskt kört några av dom… (var så illa tvungen eftersom dom användes på skolan jag jobba på ) den senaste jag körde va la X3 antar jag? men det är inte draken det är fel på det är en principsak ; ) *ler* sen anser jag att en nybörjare ska ha mellan AR (jo jag vet att det finns i naish oxå) det gör saken så mycket lättare…

    Du måste juuh ändå hålla med om att SS är tåligare? och det är juuh inte fel för en som kör kiten både hit och dit!

    Jag tror inte heller jag skrivit något illa om Mr. robby eller hans märke? smaken är som baken… du vet att jag måste promota SS sen tycker jag nog inte att jag är speciellt märkersfixerad i mina svar (kanske lite då; ) utan ganska objektiv…

    //Pan
    Ps. inget krig nu P. vi är här för och hjälpa da begginers ; ) Ds.

    //Pan

  • kajtaren

    Medlem
    20 juni, 2004 vid 13:19

    Pan!
    Jag fick erbjudande från en polare från Uddevalla å köpa hans fuel 15 och fanatic ac/dc 70/30 Grejer är från 2003. Är det en bra köp? Har du erfarenhet av brädan å så? Är det mutant eller twin tip måste man således byta fot placering i brädan eler går det å köra fram å tebax utan tänka på sånt? i vilka vindstyrkor kan jag få roligt med 15kvm drake med tanke på min vikt?
    tack

  • kitelife

    Medlem
    20 juni, 2004 vid 14:03

    Jo det är nog den kiten i hela linjen som du har störst vindregister med ; ) funkar från typ 5 m/s – lite mer än 10 m/s… beroende på hur duktig du är, funkar vid 5 när du är nybörjare och lite över 10 när du sen blir duktigare…

    Brädan är en mutant, villket betyder att den är direktional igentligen men går hellt ok att köra “baklänges” oxå… eftersom det är en ganska stor bräda med bra bärighet är den lätt att lära sig med men du kommer att vilja byta upp dig efter ett tag till en TT just för att inte behöva vända brädan när du ska åt andra hållet..

    //Pan

  • patrikol

    Medlem
    21 juni, 2004 vid 14:01

    You are my “Kite Guru Pan” 😉

  • kitelife

    Medlem
    21 juni, 2004 vid 15:27

    Svar till:


    You are my “Kite Guru Pan” 😉

    [/ QUOTE ]

    Det är kärlek i luften ; ))))

    *lol*

    //Pan

  • kitefredrik

    Medlem
    21 juni, 2004 vid 15:58

    Svar till:


    Svar till:


    You are my “Kite Guru Pan” 😉

    [/ QUOTE ]

    Det är kärlek i luften ; ))))

    *lol*

    //Pan

    [/ QUOTE ]

    Jaha, då är det bara att ni åker till JP Håla å provar varandras drakar då… wink.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Patrik hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.