Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Perfekta videokameran att skaffa om en inte för lång tid framåt

  • Perfekta videokameran att skaffa om en inte för lång tid framåt

    Publicerad av dude på 6 augusti, 2007 vid 17:21

    Sitter här och kliar mig i huvut över om det är en Panasonic HDC-SD1, eller en JVC Everio GZ HD7 som skulle vara bäst, eller möjligtvis en Canon HV20 eller någon Sony …eller någon av de efterföljare som snart kommer.

    Panasonic HDC-SD1
    JVC Everio GZ-HD7
    Canon HV20

    Ja, det är inte lätt att sätta sig in i videokamerornas värld. Vindsurfinggrejer är det ju kul att sätta sig in i för att det är så kul att använda dem, men videokamera har jag ju inte ens ägt någon själv, någonsin! Man vill ju bara få bra bild, ha ett lätt program att redigera med och bra medium att föra över och dela med sig av.

    Vad säger ni andra? Finns det några bra sajter att titta in på som ger en bra överblick? Hur har ni förhållit er till det hela?

    dude svarade 16 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • poppo

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 18:39

    Är inte alls insatt i HD-cams eller årets modeller, men vill slå ett slag för Sony. Min DV-cam med några år på nacken är kanon (har iofs inte provat andra nyare modeller). Har använt och använder flera andra Sonyprodukter och jag tycker de genomsyras av kvalitet, användarvänlighet och sist men absolut inte minst – riktigt bra batteritid.

    Hoppas du hittar en videokamera som passar dig, sen vill vi gärna se fler hemgjorda filmer! 🙂

  • frippe75

    Medlem
    6 augusti, 2007 vid 21:39

    @dude 403236 wrote:

    Sitter här och kliar mig i huvut över om det är en Panasonic HDC-SD1, eller en JVC Everio GZ HD7 som skulle vara bäst, eller möjligtvis en Canon HV20 eller någon Sony …eller någon av de efterföljare som snart kommer.

    Panasonic HDC-SD1
    JVC Everio GZ-HD7
    Canon HV20

    Ja, det är inte lätt att sätta sig in i videokamerornas värld. Vindsurfinggrejer är det ju kul att sätta sig in i för att det är så kul att använda dem, men videokamera har jag ju inte ens ägt någon själv, någonsin! Man vill ju bara få bra bild, ha ett lätt program att redigera med och bra medium att föra över och dela med sig av.

    Vad säger ni andra? Finns det några bra sajter att titta in på som ger en bra överblick? Hur har ni förhållit er till det hela?

    http://www.camcorderinfo.com/ratings.php

    Camcorderinfo får väl nästan anses som enväldiga domare med tanke på deras omfattande testverksamhet… och dom brukar blanda friskt med olika tillverkare på förstaplatserna vilket föranleder mig att tro att dom är HELT OPARTISKA… tja… kanske nästan ialla fall…

    Så inte bara svaret på din fråga utan FACIT
    Inom parantes placering på camcorder’s hemsida.

    1.Canon HV20 (1)
    2. Panasonicen (3)
    3. JVC’n (7)

    Canon får förmodligen bäst p.g.a störst sensor… Men panasonicen har 12x mot canons 10x zoom…

    Sedan har camcorderinfo gjort en duell mellan just 1 och 2:an… Canon mot Panasonic…

    We’re dealing with two different animals here. The Panasonic HDC-SD1 ($1299 MSRP) is a futuristic-looking AVCHD camcorder that prides itself on its minimalist design and state-of-the-art compression (that is so far impossible to edit). Of course, the SD1 certainly has some impressive features. It packs in 3 CCDs, a 12x optical zoom, and a 5.1 channel Dolby digital built-in microphone. The best part is that it records to SDHC cards. The HV20, although equipped with one large sensor, produces stunning video, has an accessory shoe, and gives you 24P. Since the HV20 is an HDV camcorder, it has a lower compression rate. What we’ve seen so far comparing HDV and AVCHD is noise: HDV is a much cleaner signal. This is a notable quality difference, and could also be what separates the point-and-shooters from the serious filmmakers. The SD1 compresses using the H.264 codec, which shows great potential, but it will take a while to boost its transfer rate. In the meantime, stick with a trusty HDV tape and save $200.

    Såå….

    Canon vinner som jag ser det. Visst är Panasonicen en 3 chippare men tape inspelning samt att du kanske redigera HDV formatet direkt i Adobe Premiere vinner hos mig 7 dagar i veckan.. Köp till ett BRA stativ också.. Kanske ett manfrotto 501 eller 503 huvud…. DET …gör all skillnad…

    Good luck!

  • dude

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 12:20

    Hmm, men tycker inte ni andra också att kamerorna inte riktigt är mogna. Där den ena är bra är den andra dålig. Den ena har bra handhavande (Sony HDR-HC7) och den andra har bra bild (Canon HV20). En annan har bra bild och handhavande men det finns inga bra program att redigera (Panasonic HDC-SD1). Sen har vi en annan som har grymt handhavande men inte ens har fungerande OIS/bildstabilisator (JVC GZ HD7).

    Skulle jag lägga ut så här mycket pengar så vill jag inte dras med kompromisser när det ändå verkar som jag får fullt upp med att lära mig redigeringsprogram och att överföra filmen till rätt medium.

    Jag tar nog och väntar ett år till före jag köper någon ny kamera i alla fall…

    Om inte någon av er kan övertyga mig till annat.

    Tack för tipsen i alla fall!!

  • frippe75

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 17:36

    @dude 403473 wrote:

    Hmm, men tycker inte ni andra också att kamerorna inte riktigt är mogna. Där den ena är bra är den andra dålig. Den ena har bra handhavande (Sony HDR-HC7) och den andra har bra bild (Canon HV20). En annan har bra bild och handhavande men det finns inga bra program att redigera (Panasonic HDC-SD1). Sen har vi en annan som har grymt handhavande men inte ens har fungerande OIS/bildstabilisator (JVC GZ HD7).

    Skulle jag lägga ut så här mycket pengar så vill jag inte dras med kompromisser när det ändå verkar som jag får fullt upp med att lära mig redigeringsprogram och att överföra filmen till rätt medium.

    Jag tar nog och väntar ett år till före jag köper någon ny kamera i alla fall…

    Om inte någon av er kan övertyga mig till annat.

    Tack för tipsen i alla fall!!

    AHHMEN!!

    Vaddå vänta????

    För tre år sedan hade man sagt att samtliga av dessa tre kameror varit fulländade om dom funnit att köpa vid den tiden…

    Nu väntar du i tre år och vad händer…

    XHD2 (alltså extended HD finns att köpa.. typ dubbelt mot vanlig HD)…
    Och då kommer man at säkert ha synpukter som att den hårddisk som sitter i på 100000000 gigabyte är lite väl lite för dom 10.000 kronor som kameran kostar….

    Och då beslutar du dig att vänta ytterligare tre år…. o.s.v o.s.v

    Det finns nog ingen kamera på marknaden som inte duger till att göra en rulle som spelar skjortan av det mesta…. om man har bra förhållanden och seglare och en kul ide runt projektet… det är sällan det hänger på kameran…

    Det viktigaste är att du kommer åt exponeringslåset hyfsat enkelt. och visst du kanske inte kommer att kunna göra några snygga “fokus-pulls” o.s.v men låter du bli zoom knapparna och har ett bra stativ så kan du få till en superproffsigt slutresultat ialla fall..

    Så länge du filmar i bra dagsljus blir iallafall bildkvaliten på samtliga dessa kameror kanon…

    Se nu till att köpa en kamera imorgon så du kan börja samla material till din rulle…

    Det svåraste blir att hitta royaltybefriad musik som rockar …..

  • gurra1978

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 17:49

    Egentligen spelar det ingen roll vilken du tar bara du köper en filmkamera. Det kommer ge mer för din segling än vad ny utrustning gör. Jag hade frågat Calle Nyberg, hans ord borde vara lag. Personligen tycker jag du ska ta den bästa du kan komma över så jag kan låna den och göra fetare och bredare rullar : )

  • frippe75

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 19:54

    @gurra1978 403560 wrote:

    Jag hade frågat Calle Nyberg, hans ord borde vara lag.

    Och därmed är mina tidigare utlägg strukna, eller ? 🙂

  • davo

    Medlem
    7 augusti, 2007 vid 21:02

    Har kikat en del med och kommit fram till att de nya HD kamerorna har för dålig optisk zoom. 10-12x Zoom är för kass helt enkelt. 20x är i min mening optimalt. Jag använder ändå aldrig dig.zoom, för bilden blir helt kass.
    Så vad jag kommit fram till är att det finns billiga kameror typ Sony HC27/47, lite dyrare samt de andra märkena för typ 2700:- och uppåt en bit. Dessa har upp till 40x opt.zoom vilket är rätt grymt, stativ är ju ett måste då…men det är det ju alltid ändå. Så finns Panasonics GS320 och även GS80. Den första är mig veterligen, kanske båda, orkar inte kolla igen, 3CCD och ger således grymma färger och bra jävla bild. men även här är zoomen typ 10-12x. Buuuhuu…men andra ord.
    Så mitt främsta val blir en Canon XM2, 3CCD, smidig, halvprofffsig, 20x zoom extra extra allt. men till en kostnad av 20000:- drygt ny och då blir det ju plötsligt ganska dyrt.
    Jag tycker en kamera på 800.000 bildpunkter är för lite för att den ska klara lite molnigare dagar….och det stör mig. Vinjettering är djävulens verk. =)
    Ska man sedan redigera o rendera HD material krävs en rätt bra dator vad jag hört.
    Som tidigare sagts, mera surffilmer!
    /David
    ps. Gurra, fixa din Media länk (om inte redan gjort) på Kulingvarning sidan. Hittar inte heller din senaste länk till senaste filmen, bara länken i forumet här.

  • gurra1978

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 03:55
    frippe75;403596 wrote:
    Och därmed är mina tidigare utlägg strukna, eller ? 🙂

    Svar ja. Du snackar så mycket nuförtiden men släpper ju aldrig några filmer så din pondus har sjunkit :laugh:

    Quote:
    ps. Gurra, fixa din Media länk (om inte redan gjort) på Kulingvarning sidan. Hittar inte heller din senaste länk till senaste filmen, bara länken i forumet här.

    Jag orkar inte fixa den och har inte lagt ut senaste länken på kulingvarning. Den nya sidan, som är bra mycket bättre (du kan tex prenumera på filmerna:laugh:), är i princip klar. Släpper den snart.

  • davo

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 04:01

    @gurra1978 403632 wrote:

    Släpper den snart.

    Sweet!

  • ola_p

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 05:07

    @Davo 403610 wrote:

    Så vad jag kommit fram till är att det finns billiga kameror typ Sony HC27/47, lite dyrare samt de andra märkena för typ 2700:- och uppåt en bit. Dessa har upp till 40x opt.zoom vilket är rätt grymt, stativ är ju ett måste då…

    Är det inga som har utbytbar optik, zoom på mer än säg 4x brukar ju göra den optiska kvaliteten klart lidande. Inte minst vad gäller distorsion.

    @Davo 403610 wrote:

    Jag tycker en kamera på 800.000 bildpunkter är för lite för att den ska klara lite molnigare dagar….och det stör mig. Vinjettering är djävulens verk. =)

    Nu hajjar jag inte, vad har antalet bildpunkter med molniga dagar att göra? Jag har bättre koll på stillbildsfoto, men där så har ju de sensorer med högre pixeldensitet rent generellt mer problem med brus.

  • dude

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 07:11

    @frippe75 403552 wrote:

    AHHMEN!!
    Det finns nog ingen kamera på marknaden som inte duger till att göra en rulle som spelar skjortan av det mesta…. om man har bra förhållanden och seglare och en kul ide runt projektet… det är sällan det hänger på kameran…

    Ja, men du vet hur det är, ska man skaffa sig någonting så vill man veta vad det är man skaffat sig, vad man får och vad man inte får. Det känns dessutom bra att ha relativt bra koll på vad man ger sig in på före man gör det. Jag vill veta vad man måste ha för att det ska fungera att föra över till olika medium och vad det i sin tur handlar om.

    @frippe75 403552 wrote:

    Det viktigaste är att du kommer åt exponeringslåset hyfsat enkelt.

    Ja, som exempel, vad används exponeringslåset till???

    @frippe75 403552 wrote:

    och visst du kanske inte kommer att kunna göra några snygga “fokus-pulls” o.s.v men låter du bli zoom knapparna och har ett bra stativ så kan du få till en superproffsigt slutresultat ialla fall..

    Så länge du filmar i bra dagsljus blir iallafall bildkvaliten på samtliga dessa kameror kanon…

    Se nu till att köpa en kamera imorgon så du kan börja samla material till din rulle…

    Det svåraste blir att hitta royaltybefriad musik som rockar …..

    I get the point, hehe. Jag känner mig för vidare och så får jag se om det konkretiseras till något. Ska man förresten tänka på något när man köper platt-tv beroende av vilken videokamera man köper?

  • ola_p

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 07:36

    @dude 403653 wrote:

    I get the point, hehe. Jag känner mig för vidare och så får jag se om det konkretiseras till något. Ska man förresten tänka på något när man köper platt-tv beroende av vilken videokamera man köper?

    Jag skulle oroat mig mer över vilken dator man behöver… För lite högre mål med färgstyrning och sånt så skadar det inte med lite pulver i datorn, stor skärm är också viktigt när man skall pilla med film. En bra videodator går utan problem loss på en bra bit över 30kkr. Sen klarar man ju sig på enklare prylar, men det är ju en balans mellan de olika delarna i kedjan. Att redigera HD kräver ju en del…

    Hade jag letat videokamera så hade jag nog prioriterat ungefär så här:
    1. Bra optik (tillräckligt lång brännvidd är ett av kraven)
    2. Bra inställningsmöjligheter, att ha tillgång till manuella inställningar utan att pilla i menyer.
    3. Bra sensor, helst rätt stor misstänker jag, eftersom man kan önska sig bra prestanda vid hög känslighet (dåligt ljus), och lägre pixeldensitet blir mer förlåtande mot optiken.
    4. Ett bättre format än mini-dv, om man skall ägna sig åt lite efterbearbetning. mini-dv är hyggligt hårt komprimerat. Dv-cam och bättre system har dock en tendens att bli snordyra.

  • frippe75

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 08:08

    @Ola_P 403664 wrote:

    Jag skulle oroat mig mer över vilken dator man behöver… För lite högre mål med färgstyrning och sånt så skadar det inte med lite pulver i datorn, stor skärm är också viktigt när man skall pilla med film. En bra videodator går utan problem loss på en bra bit över 30kkr. Sen klarar man ju sig på enklare prylar, men det är ju en balans mellan de olika delarna i kedjan. Att redigera HD kräver ju en del…

    Hade jag letat videokamera så hade jag nog prioriterat ungefär så här:
    1. Bra optik (tillräckligt lång brännvidd är ett av kraven)
    2. Bra inställningsmöjligheter, att ha tillgång till manuella inställningar utan att pilla i menyer.
    3. Bra sensor, helst rätt stor misstänker jag, eftersom man kan önska sig bra prestanda vid hög känslighet (dåligt ljus), och lägre pixeldensitet blir mer förlåtande mot optiken.
    4. Ett bättre format än mini-dv, om man skall ägna sig åt lite efterbearbetning. mini-dv är hyggligt hårt komprimerat. Dv-cam och bättre system har dock en tendens att bli snordyra.

    Vad gäller mini dv och komprimering så är det ljus år mot mpeg4 men h.264 som jvc kameran använder.

    dude, ska du inte lägga en förmögenhet så satsa på minidv. bästa budget alt.

    vad gäller manuella inställningar så har ju ola helt rätt. men jag köpte ju en canon XM2 som davo rekommenderar…. Den ÄR grym. Tror att det var en sådan Calle N köpte som kamera2 och filmade sina rullar med..

    Det är ju inte HD men har du vägarna förbi USA köper du den till bra pris på B&Hphoto.

    Men exponeringslås menar jag att kameran inte exponerar om bilden under ditt klipp.. Finns INGET som ger mer amatörskänsla än när du kör autoexponering. kanske pillrande på zoomknappen och om autofokusen börjar jobba. Men filmar du någon på vattnet och inte har en massa stora föremål som dyker in i bilden så blir autofokusen inget problem… låta bli zoomknappen kan du ju alltid göra…

    Problemet är att man tenderar att fokusera på ALLT annat än själva filmideen. som ju är det viktiga..

    NÄR du har fått ordning på allt:
    *hantera stativet…. tar tid
    *bildkomposition…tar tid
    *klippningen..tar tid.

    Då har det säkert gått 2-3 år och du är redo att köpa en ny bättre kamera…

    Du kommer att ha bättre koll på vilka grejor du behöver….

    Kanske tycker du att filmandet runt själva surfen är viktig och att få till rätt filmkänsla… då blir du tvungen att skaffa en kamera med utbytbart objektiv för att hitta tillräckligt ljusstarka linser (typ bländare 2 och neråt) gärna vidvinkliga….. DYRT!!!!

    Men börja du med en enklare kamera FÖRST…. eller billigare

    Jag hade alldeles för höga mål med mitt filmande och jag fastnade efter mitt kamera köp på hur jag skulle få bäst filmkänsla… du kan spendera MÅNADER på nätet med att läsa arktiklar om hur du skapar bäst filmkänsla.. alltså slippa video känslan..

  • ola-h

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 08:48

    @dude 403473 wrote:


    Jag tar nog och väntar ett år till före jag köper någon ny kamera i alla fall…

    Varför inte kolla efter begagnat. Finns mycket high-end prylar till vrakpriser. HD är väl knappast ett måste. Jag håller med de andra om att det är viktigare att lära sig filma än att ha rätt prylar.

  • ola_p

    Medlem
    8 augusti, 2007 vid 08:53

    Håller med frippe på dom flesta punkterna, och understryker att nått som är hårdare komprimerat än mini-dv är helkass om man vill göra nått vettigt av filmen sen.

    Om man letar efter exempelfiler och jämför så skall man tänka på att det som har hög färgmättnad och kanske vid första anblick ser bättre ut faktiskt är svårare att göra nått med efteråt. Att lägga på färgmättnad och kontrast är MYCKET enklare än att ta minska kontraster och mättnad. En överskärpt bild går inte heller att rädda, blir det halon (vita kanter runt mörka objekt ex. vis) så är det svårt att rädda.

    Så fastnade vi i teknikträsket igen… Det viktiga är ju att göra filmen, även med lite snordyra prylar hänger det på att man vet vad man gör och har en bra ide.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Perfekta videokameran att skaffa om en inte för lång tid framåt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.