Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Peter Lynn kites?
-
Peter Lynn kites?
Publicerad av anonym-anvandare på 15 augusti, 2004 vid 16:31Har intresserat mig för Peter Lynn kites, då de verkar väldigt enkla att hantera och relauncha (är nybörjare). Undrar om det är någon som har någon erfarenhet av dessa? Peter Lynn har ju släppt några kites, t.ex Guerilla (High performance) och Bomba (nybörjarkite), och de verkar inte vara någon skit, men jag har itne sett dem någonstans… de finns bara att köpa vi återförsäljare i UK.
Såg en instruktionsvideo om Guerilla kiten.. dden blåser upp sig själv och har ingen ”fast form” (tuber)… men verkar inte vara en riktigt foli-kite ändå?
Nån som prövat dessa själv?
Tacksam för alla synpunkter jag kan få!
/Johan
_dave svarade 20 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 33 Svar -
33 Svar
-
Håller med, finns nog en anledning till att alla kör tubkites. Har aldig sett nån med foil göra nåt trick ens. Ser ingen fördel med dem.
-
fordelar finns det ju naturligtvis. en foil ar mer stabil(eller beror iofs pa vilken typ av foil ocksa), du kan kora i svagare vind och de har battre hang.
men du hoppar inte lika hogt och om du inte far upp dem fran vattnet inom ca 30 sek sa borjar de sjunka.
peter lynn kites ar stabila utan jamforelse med nagon annan kite men de svanger sa otroligt sakta sa du hoppar inte sarskilt hogt.
de flyger snabbt dock och drar som gamla north rhinos och har inte mycket till depower.ge dem ett par ar sa kanske de far till det men nu skulle jag aldrig kora dem…
men prova om du har mojlighet, peter lynn kites har helt klart sina fordelar som sagt…och ja enkla att vattenstarta.
staffan
-
foil- och lynnkites har fa men fanatiska anhangare…
staffan
-
Svar till:
fordelar finns det ju naturligtvis. en foil ar mer stabil(eller beror iofs pa vilken typ av foil ocksa), du kan kora i svagare vind och de har battre hang.
men du hoppar inte lika hogt och om du inte far upp dem fran vattnet inom ca 30 sek sa borjar de sjunka.
peter lynn kites ar stabila utan jamforelse med nagon annan kite men de svanger sa otroligt sakta sa du hoppar inte sarskilt hogt.
de flyger snabbt dock och drar som gamla north rhinos och har inte mycket till depower.ge dem ett par ar sa kanske de far till det men nu skulle jag aldrig kora dem…
men prova om du har mojlighet, peter lynn kites har helt klart sina fordelar som sagt…och ja enkla att vattenstarta.
staffan
[/ QUOTE ]
Puuh!
Alltså, hur länge skall folk bedöma foils efter hur de fungerade för 3 år sedan?? Det har hänt *massor* på foilfronten de senaste åren. Det är dessa ingrodda åsikter som gör att de flesta fortfarande kör LEI… iofs kostar en foil (FS) lite mer men å andra sidan har du en större windrange, så du behöver färre kites.
Dessutom skulle jag säga att uppdelningen mellan foil och LEI i mälardalen närmar sig 50/50. Förutom det är det många som kör mixade quivers med både foil och LEI. Varför ska man tillhöra ena eller andra lägret för?Staffan, detta är inte menat som en kritik mot dig… det var bara du som råkade komma med de ”gamla” argumenten mot foil den här gången.
Men ok, vi tar det i ordning:
* Du kan köra i svagare vindar. Korrekt. Finns inget serieproducerat som slår en Psycho 2 26 i lättvind. Dock har det kommit många fina lättvinds-LEI’ar den senaste tiden men då blir man överriggad väldigt snabbt om det blåser upp. (Bridlade foilar har större windrange)
* En foil är mer stabil. Tja, det stämmer väl på vissa sätt. Men en modern LEI är också väldigt stabil. Jag skulle säga att det mer eller mindre närmar sig oavgjort på den här fronten. Kort sagt kan man säga att all tre typerna av kite är gott och väl ”tillräckligt” stabila. Just Peter Lynn är dock kända för att vara väldigt stabila mycket p.g.a av att de autocenterar sig runt zenith. Om man gillar denna feature eller inte är en anna sak men nog tusan är de stabila.
* Bättre häng. Beror också vilken typ av foil vi pratar om. De liksom LEI’s designas för olika saker. Men visst, det finns få saker som slår en riktigt stor bridled foil i hangtime.
* Du hoppar inte lika högt. Fel! Exempelvis Flysurfer Psycho 2 hoppar lika högt som vilken annan hög-AR kite som helst. Kolla bara när Sebastien Bubmann är ute och eldar omkring (Tysklands bästa kitesurfare) på sina FS-kites. Han kör både kiteloops och handlepasses med dem så snabbheten är det inte heller något fel på.
* Om du inte får upp dem från vattnet inom ca 30 sek så börjar dem sjunka. Detta är den absolut vanligaste felaktigheten man stöter på. En rätt konstruerad closed-celled foil har inga problem med att ligga i vattnet *länge* utan problem med att återstartas sedan. Så länge det blåser mer än 4 m/s så kan du dessutom simma ut med dem, i ryggsäcken, och starta dem på djupt vatten. Vinden trycker automatiskt ur vattnet ur kiten. Som Staffan också nämnde så är de nya foilarna jättelätta att återstara från vatten (och land givetvis).
* Peter Lynn kites svänger sakta. Hmm, vet att det stämde för de äldre modellerna men jag har hört att Guerilla 2 ska vara betydligt snabbare än sin föregångare. FS Psycho 2 svänger iaf inte långsamt, de har ganska precis samma svänghastighet som en LEI i motsvarande storlek. (Testa dock *alltid* en foils svänghastighet när du är ute och kör och aldrig när du står på stranden… du får inget tryck i kiten då). Kan ju dessutom tillägga att en stor bridled-foil inte behöver vara lika snabb för att kunna hoppa högt eftersom du inte använder riktigt samma teknik när du hoppar (högt) med den som med en LEI.
* Ge dem ett par år till så kanske de får till det… Tja, vad det gäller Flysurfer så har de åren redan gått och de *har* fått till det kanonbra! När det gäller Peter Lynn så kan jag inte uttala mig eftersom jag inte har kört de nya modellerna. Men det kanske någon annan kan fylla i? Jag antar dock att nya Bomba, Guerilla II och Phantom är schyssta kites.
Sedan en sak till; testa olika kites och gärna utan att ha förutfattade meningar. Hade jag bedömt alla dagens LEI’s efter den 2001-års två-linors Cabrinha CO 2 som jag började med hade det också blivit konstigt.
BTW, jag kränger Flysurfer (å en massa andra märken, där ibland Slingshot) så det är ju lätt att uppfatta detta som ”reklam”. Det är inte tanken, däremot är det dags att folk inser att utvecklingen har gått framåt enormt på foilsidan också… och inte endast på LEI-sidan.
/Kaj(Tech)
-
men assa du bekraftade ju allt jag sa…forutom relaunchen kanske, kan handa du har ratt med vad jag har sett av foils har sa nar de kraschar sa kommer raddningsbaten…kanske ar gamla modeller jag har inte 100 koll…
jag har kort alla senaste peter lynn(jobbar med deras nyaste teamrider(gunnar biniasch, tysk)) och bade phantom, guerilla och vad den tredje heter har jag glomt svanger grymt sakta…visst har sett gunnar kiteloopa dem och det blir en javla massa drag men snabbt svanger de knappast.
men mer stabila kites finns ej…slapp bommen och kiten gar sakta upp till tolv och stannar dar.jag tror nog peter lynn kan komma med nagot nagon gang, en LEI ar ju inte sarskilt aerodynamisk under panelen med bladdersen och sa…
lanka garna till en video med de dar hoga hoppen.
staffan
-
en ganska dålig kiteboardåkare som jag kan göra hopp runt 10meter med en inflato men jag tvivlar starkt på att en kille som åkt lika lite, med foil, klarar det med en foil!?
(har inte sett nån som e i närheten i alla fall)eller har jag fel?
-
http://www.kiters.se säljer Peter Lynn och andra kites.
Det är tydligt att Phantom är tryck på, fick beställningar i veckan och fler är på gång! AR 6.5. Men om det är start för dig så ska du nog inte ha en Phantom.Ring mig så får vi snacka om det.
Om du ska ha foil alt Inflateble har båda.Ha det bäst!
Peter 0703011527
-
Ja det är inte lätt att alltid behöva försvara något man gillar!
Vad jag sett av foils så är det tveklöst dom bästa kitesen när det blåser lite när vi andra sitter på stranden och gnäller över att det inte blåser.
Så kör foils killen/tjejen omkring för fullt. Så om man bor eller kitear där det oftast inte blåser så mycket så är väl foilsen oslagbara, eller har jag uppfattat det fel?
-
frågan är hur kul det är att köra när det blåser så lite att man inte kan köra med LEI.
-
Ja det är frågan egentligen skulle man skita fullständigt i det i alla vindar under 8 m/s! Men det kan inte jag kan du det?
-
Jag invigde min nya Voodoo 10 (FS) idag i vindar runt 8-9 m/s. Kanske inte så märkvärdigt kan tyckas, men jag väger 100kg, kör rätt kasst, och kunde ändå i bästa flytet ta lite höjd. Det är mycket mer drag i den lilla trasan än man kan tro!
/Micke
-
Ang Guerilla så snacka med Air Born’s teamrider Fredrik Quistgaard? ( http://www.airborn.se/teamriders ) Han har bytt till LEI i år men var tidigare teamrider för PL och den flitigaste förespråkaren för Gorillor jag sett & hört! Han kan nog ge dig väldigt ingående info…
MVH, Jonas
-
Svar till:
frågan är hur kul det är att köra när det blåser så lite att man inte kan köra med LEI.
[/ QUOTE ]
Ungefär 100 ggr roligare än att sitta på stranden och sura iaf.
Med en P2 17 eller större har du *kul* i 6 m/s. Visst, du hoppar inte 10 meter högt i den vinden men tre meter fixar du utan problem… Så man kan ju få in en hel del träning om inte annat.
Å som sagt, om man nu inte bor på ett ställe det är det blåser en massa hela tiden så vill man ju kunna kite’a i alla fall.
Angående filmer och bilder på folk som hoppar högt med Psycho 2 så finns det högvis på [url=”http://www.flysurfer.de.”]www.flysurfer.de.[/url]
Tiago heter en kille som är importör för FS i Portugal (han är inte en pro-rider) och brukar klippa ihop lite filmsnuttar när han och hans polare är ute och brassar omkring. De ligger en del småfilmer under downloads/video som han gjort. Finns med några hyffsat höga hopp där, samtliga är i normala vindar (8-10 m/s).
Senare i höst ska det komma en lite mer proffsig film med bl.a Sebastien Bubmann som har filmats en del i sommar och kommer att filmas nere i Tarfia i Oktober./Kaj(Tech)
-
Svar till:
Svar till:
[/ QUOTE ]
Ungefär 100 ggr roligare än att sitta på stranden och sura iaf.
Med en P2 17 eller större har du *kul* i 6 m/s. Visst, du hoppar inte 10 meter högt i den vinden men tre meter fixar du utan problem… Så man kan ju få in en hel del träning om inte annat.
Å som sagt, om man nu inte bor på ett ställe det är det blåser en massa hela tiden så vill man ju kunna kite’a i alla fall.
Angående filmer och bilder på folk som hoppar högt med Psycho 2 så finns det högvis på [url=”http://www.flysurfer.de.”]www.flysurfer.de.[/url]
Tiago heter en kille som är importör för FS i Portugal (han är inte en pro-rider) och brukar klippa ihop lite filmsnuttar när han och hans polare är ute och brassar omkring. De ligger en del småfilmer under downloads/video som han gjort. Finns med några hyffsat höga hopp där, samtliga är i normala vindar (8-10 m/s).
Senare i höst ska det komma en lite mer proffsig film med bl.a Sebastien Bubmann som har filmats en del i sommar och kommer att filmas nere i Tarfia i Oktober./Kaj(Tech)
[/ QUOTE ]
Så länge man har kul så är det bra, men jag betvivlar starkt att foilar är lika bra som LEI i annat än lättvind. T.ex ingen på världstouren kör dom väl?
Logga in för att svara.