Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Peter Lynn kites?

• davids

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 11:00

Svar till:

Med en P2 17 eller större har du *kul* i 6 m/s

[/ QUOTE ]

men i 6 m/s har jag skitskoj med min rhino 16 kvm. Jag menar typ när det blåser 3-4 m/s

• anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 16:29

Tack för alla åsikter… Jag tror nog faktiskt att det lutar åt en foil, skaffade mig en naish ARX men den är lite för vild för mig ännu.

Peter! Det finns ingen chans att man skulle få känna på en Peter lynn? Om du har nåt demo ex lr liknande? Du får gärna maila [email=”850727ja@telia.com…..”]850727ja@telia.com…..[/email] kollade lite på ridersstore.biz, och priset var klart godkänt, men det skulle kännas bätter omman kunde haft den i luften innan..

/Johan

• walle

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 16:39

arx – vild?

• anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 16:47

ARX är ju iten direkt en nybörjarkite? Dessutom är den en 20a, bra tryck i den… och förjävla svår att vattenstarta tycker ajg…

• telekiter

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 17:02

Jag kör med en Guerilla 15 och en Wipika AMP 18.4 dvs både LEI och foil och är inte teamrider eller försäljare på nått sätt. Det jag kan säga är att de stora Peter lynn kitsen är inte så bra då de är väldigt långsamma i svängarna. Min G-15 är ett riktig buss när man kör i dess undre kant av vindregistret. Med buss menar jag att den svänger långsamt, den har dessutom riktigt dåligt bottendrag (alla PL kites kräver bra med vind!). Från strl 13 och neråt är både Guerilla II och Bomba bra kites som svänger alldeles tillräckligt snabbt för att ge riktigt höga hopp (finns flera filmer på http://www.foils.nl under ”vids” man kan kolla på. BÅde Guerilla och Bomba är riktigt lätta att lära sig köra och till skillnad från LEI:s går det i princip aldrig sönder.

Jag köpte själv en LEI för att jag behövde en större kite för vindar runt 5-7 m/s eftersom min G-15 börjar funka runt 7 m/s, riktigt bra är den 7-11 m/s (väger 85 kg). Jag fick LEI:n till mindre än halva priset av en PS2 17 vilket var helt avgörande. Jag hade hellre köpt en Ps 2 17 om den inte varit så dyr.

I byig vind är dessutom PL kitsen underbart ”bekväma” att köra. Inga ryck och skakningar i spreaderbaren och väldigt lätt på bommen.

/Urban.

• walle

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 17:04

Svar till:

ARX är ju iten direkt en nybörjarkite? Dessutom är den en 20a, bra tryck i den… och förjävla svår att vattenstarta tycker ajg…

[/ QUOTE ]
    arx:en e kass! (tycker jag)

• bert

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 17:42

Svar till:

Tack för alla åsikter… Jag tror nog faktiskt att det lutar åt en foil, skaffade mig en naish ARX men den är lite för vild för mig ännu.

Peter! Det finns ingen chans att man skulle få känna på en Peter lynn? Om du har nåt demo ex lr liknande? Du får gärna maila [email=”850727ja@telia.com…..”]850727ja@telia.com…..[/email] kollade lite på ridersstore.biz, och priset var klart godkänt, men det skulle kännas bätter omman kunde haft den i luften innan..

/Johan

[/ QUOTE ]
    Vad är anledningen till att du bestämt dig för en foil?

• anonym-anvandare

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 18:47

Svar till:

Svar till:

/Johan

[/ QUOTE ]
    Vad är anledningen till att du bestämt dig för en foil?

[/ QUOTE ]

Med tanke på att jag är helt nybörjare, och foilarna verkar såpass lätta att hantera, känns det som om de skulle vara bättre den första tiden…. Därför gör det itne mig så mycket att de itne är så snabba…det går ju alltid att byta upp sig senare. Har ett helvetes problem att re-launcha ARX:n i vattnet, och pumpning skulle också vara skön att slippa 😉

Dock så vill ajg fortfrande känna på en foil först, innan ajg bestämmer mig…. så vi får se hur det blir… 🙂

/johan

• bert

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 19:20

Vad är det för storlek på arx antar att den är gammal, köp en lite nyare tub typ 14m2.

• cortex

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 20:35

Svar till:

Svar till:

Svar till:

frågan är hur kul det är att köra när det blåser så lite att man inte kan köra med LEI.

[/ QUOTE ]

Ungefär 100 ggr roligare än att sitta på stranden och sura iaf. grin.gif

Med en P2 17 eller större har du *kul* i 6 m/s. Visst, du hoppar inte 10 meter högt i den vinden men tre meter fixar du utan problem… Så man kan ju få in en hel del träning om inte annat.

Å som sagt, om man nu inte bor på ett ställe det är det blåser en massa hela tiden så vill man ju kunna kite’a i alla fall.

Angående filmer och bilder på folk som hoppar högt med Psycho 2 så finns det högvis på [url=”http://www.flysurfer.de.”]www.flysurfer.de.[/url]
    Tiago heter en kille som är importör för FS i Portugal (han är inte en pro-rider) och brukar klippa ihop lite filmsnuttar när han och hans polare är ute och brassar omkring. De ligger en del småfilmer under downloads/video som han gjort. Finns med några hyffsat höga hopp där, samtliga är i normala vindar (8-10 m/s).
    Senare i höst ska det komma en lite mer proffsig film med bl.a Sebastien Bubmann som har filmats en del i sommar och kommer att filmas nere i Tarfia i Oktober.

/Kaj(Tech)

[/ QUOTE ]

Så länge man har kul så är det bra, men jag betvivlar starkt att foilar är lika bra som LEI i annat än lättvind. T.ex ingen på världstouren kör dom väl?

[/ QUOTE ]

Flysurfer är ett tämligen litet ”ohypat” bolag som lägger sina pengar på aerodynamisk research och liknande hellre än på dyra teamåkare. FS är dock medvetna om problemet och funderar lite på att skaffa någon som åker runt aktivt på tävlingar. De har ju iofs börjat i Tyskland ganska hårt och där går det bra. Sebastien Bubmann är rankad i top 32 i PKRA vilket är tämligen vasst med tanke på att grabben bara är 16 bast och dessutom pluggar och har kitesurfing som fritidssysselsättning.
    Att ha teamriders är riktigt dyrt. Räkna med att bara omkostnaderna per person i ett sådant team är en miljon kr om året… dessutom räcker det ju inte med en snubbe; tänk om han har ett dåligt år eller bryter benet? Man måste ha ett hyffsat stort team = fetdyrt.
    RRD exempelvis har ju tagit en enorm ekonomisk risk genom att (nästan) bara ha Martin Vari. Hade han skadat sig allvarligt i början av säsongen hade det ju varit torsk.

Flysurfer är ett dotterbolag till Skywalk som utvecklar glidskärmar… det som gör det hela riktigt intressant är att de har ett mycket speciellt avtal med Mercedes som ger dem fri tillgång till Mercedes vindtunnel. Nu kanske det inte låter speciellt häftigt men det är en mycket avancerad vindtunnel och det kostar i vanliga fall multum för andra företag att få använda en sådan. Den ger möjlighet till en mycket detaljerad analys av vingprofilerna som jag betvivlar att någon annan kitetillverkare kan matcha. Den är så stor att t.o.m en Psycho 2 26 får plats att flygas och analyseras i den.

Ang. foils i hårdvind:
    Testa en Psycho 2 7 i hård vind så får du se om den matchar en LEI eller inte. Mina pengar är på att du efter en dags inkörning kommer att kunna hoppa minst lika högt med den som med din LEI.

Ang. att ha kul i 4 m/s; Psycho 2 26 är det du behöver för att ha kul i 4 m/s… dvs den ger betydligt mer än att bara kunna ta höjd (eller 21 om du inte väger alltför mycket). Dessutom kan du depower’a den så att du orkar hålla ner den om det skulle komma en vindby på 7-8 m/s vilket ju inte är helt fel.

Det som talar emot en modern FS-foil är priset. Det kostar i runda slängar 4 ggr mer att tillverka en Psycho 2’a jämfört med en LEI i matchande storlek, mest beroende på att det är så många sömmar som skall sys och med så hög precision. Så det är inte helt åt helsike att de ”bara” är cirka 30% dyrare än en LEI i motsvarande storlek.

Dags att sluta skriva, min GPRS-koppling kommer att kosta mig multum den här månaden. tongue.gif

/Kaj(Tech)

• kiters_se

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 20:45

Svar till:

/Johan

[/ QUOTE ]

Japp fixar jag, jag mailar dig. Har en hängiven Peter Lynnare som gärna visar i GBG. Jag kommer att lägga en beställning i veckan. Har fått flera beställningar på Phantom, riktigt kul!!!

Peter

• mrmille

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 15:59

Svar till Cortex / Kajtech
    Inga teamåkare men många fanatiska fans.
    Jag kan rekomendera att man tar en kik på Portugisiska X-Klam om man vill se Flysurfer action. Helt otroliga klipp!

Deras bästa filmer finns med på ”Kite Collector IIa” som tillsamans med Ian är upptankade på steffo’s ftp. Visserligen tror jag inte de är lagda i public ännu men det är snart en vecka sen IIa åkte upp så det borde inte ta allt för lång tid tills dess.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 16:08

dom flesta kitesen i träden är foils…..
    hehe
    /dryga dedde

• anonym-anvandare

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 16:14

kaj kör foil… blush.gif

/ännu drygare david

• anonym-anvandare

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 19:05

nån som vill köpa en eller kanske två ARC 630 origanales? moddade och custom-wedgade som faan! 3000:- st, köp 1 så får du den andra på köpet, och skynda er nu! vet att hugge e jävligt sugen på dom….

/löst patrask på öfvr östermalm
    ps. nästa år kommer en custom arc som rambo ska sälja, har jag hört…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Peter Lynn kites?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.