Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planing & centerbord

  • Planing & centerbord

    Publicerad av l3ll3 på 12 oktober, 2013 vid 08:39

    En novisfråga… 😉

    Det verkar vara en allmän uppfattning att det inte går att plana med en bräda som är försedd med centerbord. Har någon lust att ge sig på ett försök att förklara varför?

    l3ll3 svarade 10 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • the_novice

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 09:43

    Det går bra att plana i princip men det blir väldigt mycket lyft ifrån centerbordet och det sitter för långt fram på brädan. Vad jag kommer ihåg ifrån min surfpartner Ray (drygt 20 år sedan…) så gick den bra i planing med centerbordet uppfällt/bakåtfällt en bit (ca hälften eller mer), då hamnar det också mycket längre bak.

  • sailortrash

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 09:52

    Byt ut cb mot ett bärplan så får du en moth-jolle. De planar fint…

  • tsss

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 10:39

    @L3LL3 717343 wrote:

    En novisfråga… 😉

    Det verkar vara en allmän uppfattning att det inte går att plana med en bräda som är försedd med centerbord. Har någon lust att ge sig på ett försök att förklara varför?

    hej

    Moderna nybörjarbrädor med cb planar förvisso. Är ju oftast tyngre dels pga centerbordet o kassetten, dels har dom ofta tyngre däcksklädsel och är kraftigare byggda för att tåla mer stryk. Så dom planar inte så lätt som en cb-lös modern bräda, men visst planar dom. Helst med infällt cb, annars blir det trögt och struligt

    hälsn Tomas

    ps har du kört med seglet ännu?

  • l3ll3

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 10:51

    Ok, Då har bl.a. denna snubbe på surfers.se fel alltså (drygt 6 min. in i videon)?

    http://www.surfers.se/sv/vindsurfing/vindsurfingbrador/freeridestart/jp-funster-2012.html

    @Tomas: Seglet ligger fortfarande på rulle i väntan på att få para sig med en 430 mast 😉

  • hglifberg

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 11:08

    Får man inte “centerbordlyft” och brädan ställer sig på högkant innan man planar ? Det lilla jag seglat med centerbord så tycker jag mig ha märkt det?

  • emmhmms

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 12:01

    Jag har mestadels stått på en JP Explorer med CB i somras. http://jp-australia.com/2014/products/boards/explorer/

    Det går absolut att plana på den med CB nere. Planar något tidigare i nedfällt läge så ibland när det var på marginalen att plana fällde jag ner CB men tog upp det igen (i fart) när brädan planande.

    Som någon skrev innan blir brädan (väldigt) trög när man planar med CB och det är inte speciellt bekvämt i vågor för brädan studsar hårdare.

    “Centerbordlyftet” hGlifberg nämner får jag inte innan planing men väl i om du så vill. Är hanterbart och var kul att ibland provocera fram genom att ställa sig mer på läsidan. Då planande jag med en bräda där lärailen samtidigt skär ned i vattnet och fenorna syns från sidan, såg rätt konstigt ut 🙂

  • hglifberg

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 13:44

    EMMHMMS det låter jävligt fränt 😀

  • billie

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 14:46

    Konan planar fint

  • raggarn

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 15:59

    Mackan kan väl inte ha fel……… 😉 🙂 🙂

  • pgvirtual

    Medlem
    12 oktober, 2013 vid 20:16

    Man kunde väl påstå att:
    * Ifall centerbordet är stort och helt nedfällt så välter det (pga. lyft) brädan långt tidigare än man kommer i riktig planing
    * Ifall ett stort centerbord är näsan helt infällt går det bra att plana ändå
    * Ifall centerbordet är litet, så som på många korta nybörjarbrädor, går det antagligen att plana med det nerfällt (dock långsammare än med det helt infällt).
    * En centerbordsbräda som har centerbordet infällt planar hur bra som helst. Den är dpck lite tyngre än motsvarande bräda utan centerbord.
    * Förr i tiden (70-talet, tidigt 80-tal) fanns det centerbordsbrädor som egentligen inte kunde plana ordentligt, vare sig centerbordet var infällt eller utfällt (uppdraget).

  • electric

    Medlem
    13 oktober, 2013 vid 19:56

    @EMMHMMS 717353 wrote:

    Det går absolut att plana […] med CB nere. Planar något tidigare i nedfällt läge så ibland när det var på marginalen att plana fällde jag ner CB …

    Det där stämde också för en av mina första brädor, F2 Comet Slalom 315 (mitten av 90-talet). Man kom upp i planing i svagare vind än annars om man fällde ner centerbordet (typ svärd) bara lite, med spetsen pekande bakåt och således högst halva ytan i vattnet. Det funkade i princip som en (tillfällig) förstoring av fenan.

    Bra nytta av centerbordet hade jag också en gång när fenan gick av mitt ute på en fjärd. Det var bara att fälla ner centerbordet lite så gick det hyfsat enkelt att ta sig in till stranden igen.

    /Lars

  • bicless

    Medlem
    13 oktober, 2013 vid 20:17

    Känns som centerbordet är lite på framfart. Vi har aldrig sålt så mycket centerbordsbrädor som i år. Lite rejsigare centerbordsbrädor kan man drar man upp på railen när de planar på kryssen, typ starboard phantom. De har även specialla railstraps för detta. Man får sjukt effektiv höjdtagning med en del adrenalin inblandat också. Och man kan ta sig precis dit man vill. Men som leksak på öppet vatten utan behov av att ta sig särskilt mycket uppvind är nog brädorna utan centerbord roligare för de flesta.

  • electric

    Medlem
    13 oktober, 2013 vid 23:01

    @Bicless 717398 wrote:

    Man får sjukt effektiv höjdtagning … Och man kan ta sig precis dit man vill.

    Ja, just dessa egenskaper var ju suveräna med den centerbordsbräda jag hade! Jag tvekade aldrig att ge mig ut – lååångt ut – dit vinden var, även om det fanns risk för att den skulle avta eller vrida “olämpligt”, ty man kunde alltid ta sig hem igen, kryss eller inte, svag vind eller stark! Och dess inte alltför stora volym (149 l) gjorde att jag kunde klara den även när det brallade ordentligt (ja, kanske inte havssjö, men i övrigt så!). I och med detta “oberoende” så var det faktiskt en (större) frihetskänsla än med mindre brädor. (Fast får man välja, vilket jag gjort sedan länge 🙂 , så föredrar jag förstås mindre brädor … Men ändå!).

    /Lars

  • l3ll3

    Medlem
    15 oktober, 2013 vid 08:40

    Kom att tänka på en grej… Jag har kommit över en gammal Evolution med plats för mittmonterad fena. Visst kan man köra med enbart den bakre fenan, men om man behöver kryssa kan det ju underlätta att även ha den främre monterad. Tror ni att det skulle kunna funka att stoppa i en sjögräsfena där för att “emulera” ett halvt infällt centerbord och på så sätt få lite bättre skjuts i planingen? 🙂

  • bicless

    Medlem
    15 oktober, 2013 vid 09:50

    Ja absolut tror jag det funkar. Har själv testat weed som centerfena och det har funkat fint.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Planing & centerbord

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.