Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Platta och böjda segel
-
Platta och böjda segel
Publicerad av thevoid på 13 augusti, 2007 vid 21:40Har lite funderingar runt olika typer av segel, sett att de finns ”platta” och ”böjda” segel, jag har den böjda varianten, men tvivlar ju på att de underlättar för mej som nybörjare, bör jag investera i ett sånt där platt segel, ser ju mkt mer lätthanterligt ut.
tacksam för svar
Knatte svarade 17 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Dude, hur menar du nu? Alla segel har mer eller mindre mycket buk, eftersom man utan profilen bara skulle kunna segla med vinden. Men det är ju klart att plattare segel (typ freestylesegel) är lättare att manövrera än de bukigare (eller som på racesegel cambers). Läs lite mer om olika segeltyper här.
Vad kör du på för märke och storlek på seglet som du har? Har du trimmat det bra (rätt nedhal & uthal)?
-
NLC;405183 wrote:Dude, hur menar du nu? Alla segel har mer eller mindre mycket buk, eftersom man utan profilen bara skulle kunna segla med vinden. Men det är ju klart att plattare segel (typ freestylesegel) är lättare att manövrera än de bukigare (eller som på racesegel cambers). Läs lite mer om olika segeltyper här.
Vad kör du på för märke och storlek på seglet som du har? Har du trimmat det bra (rätt nedhal & uthal)?
det är ett neil pryde race cam 6kvm, antar väl att de är ett race segel me lite mer buk då, Jag drar utav bara helvete, men jag tror bommen är lite för liten, känns inte som jag kan maxa uthalet, den maxar 1.90.
-
Thevoid: Om du har ett NP Worlcup Race typ från -90 så skall det ha ”ordentlig” buk. Man kan ta bort en hel del av buken genom att dra mer i nedhalet, du kontrollerar bukens djup med nedhal inte med uthal. Uthalet skall i princip bara hängas upp, möjligen dras några cm, de flesta race segel (även av senaste snitt) trimmas ungefär på detta vis. Sen att ett cambersegel roterar ”tyngre” än ett RAF är bara att acceptera…
-
PGVirtual
Gäst14 augusti, 2007 vid 11:23Jep,
Du borde nog investera i ett eller flera segel som INTE har CAMBERS.Segel utan cambers, som alltså ser platta ut på stranden, är mycket mera lätthanterliga. Speciellt för nybörjare. Men också många erfarna vindsurfare anser att cambers (som fixerar profilen in seglet) egentligen bara behövs på stora segel, över 8 m2.
För kunniga windsurfare är Cambers en smaksak, en del tycker om dem speciellt på stora segel, och andra klarar sig bra utan dem åtminstone upp till 9 m2 segel.
-
kinetic;405242 wrote:Thevoid: Om du har ett NP Worlcup Race typ från -90 så skall det ha ”ordentlig” buk. Man kan ta bort en hel del av buken genom att dra mer i nedhalet, du kontrollerar bukens djup med nedhal inte med uthal. Uthalet skall i princip bara hängas upp, möjligen dras några cm, de flesta race segel (även av senaste snitt) trimmas ungefär på detta vis. Sen att ett cambersegel roterar ”tyngre” än ett RAF är bara att acceptera…
Aaa men de är ju ett sånt, från 90 nånting, okok
-
@PGVirtual 405300 wrote:
Jep,
Du borde nog investera i ett eller flera segel som INTE har CAMBERS.Eller iaf ta å låna ett så du får känna på skillnaden. Kolla om det finns nån klubb i närheten av där du bor & brukar surfa.
-
NLC;405318 wrote:Eller iaf ta å låna ett så du får känna på skillnaden. Kolla om det finns nån klubb i närheten av där du bor & brukar surfa.
ska ta å kolla upp det, annars om jag kommer över nåt för under 1000lappen så slår jag nog till, ingen som har ett till salu, 6-7 kvm vore nice 🙂
Går de att köra på en old school glasfibermast btw ? Inte så nya grejer jag har.
I annat fall är en mast också av intresse -
Tyvärr är de gamla glasfibermastarna för styva för nyare segel. Jag hade för några år sedan en BIC 465 mast (lila till färgen) som jag använde till ett begagnat Simmer Onshore -01/02. Det blev så spänt i rutan vid bom så att det sprack. Blev ett halsband runt huvudet när jag skulle bära ner det. Ska säga att det var ett väl använt segel.
-
Knatte
Gäst14 augusti, 2007 vid 17:18@thevoid 405349 wrote:
ska ta å kolla upp det, annars om jag kommer över nåt för under 1000lappen så slår jag nog till, ingen som har ett till salu, 6-7 kvm vore nice 🙂
Går de att köra på en old school glasfibermast btw ? Inte så nya grejer jag har.
I annat fall är en mast också av intresseDu måste byta ut din mast, OM du skall få segel och mast att funka ihop. Regeln är att mast/segel och bräda skall vara från ungefär samma tidsrymd (typ 2-3 år) för att fungera ihop. Visst kan man ha större spridning, men man tappar defintivt funktion och hanterbarhet om det skiljer 10-15 år på grejerna
Logga in för att svara.